Abstract
The talk of this article rests on a philosophy of the question! Perhaps we should, from now on, express that the more we problematize and we ask about something, more we have the possibility to understand it better. In this process, the purpose of this article is to emphasize the human being's journey to self-knowledge by ask yourself. We mean we can't be worried in just having of answers, and yes in reiterating the practice of the question. Now, the more we turn our gaze to our way of living life, more we have the opportunity for an intimate encounter with ourselves. Questioning oneself can affront an indolent way of life. Therefore, all the reality that we confront it refers to our way of acting in the world. Based on the thought of Michel Foucault (2010), we will deal here with the questions of life as a horizon for the formation and transformation of the human being, in what we will emphasize as a way of living life.
References
ADORNO, Theodor W. Educação e emancipação. Tradução de Wolfgang Leo Maar. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1995.
ARROYO, Miguel G. Currículo, território em disputa. 5. ed. Petrópolis: Vozes, 2013.
FOUCAULT, Michel. A arqueologia do saber. Tradução de Luiz Felipe Baeta Neves. 7. ed. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2008.
FOUCAULT, Michel. A coragem de dizer a verdade: o governo de si e dos outros II. São Paulo: Editora WMF Martins Fontes, 2011.
FOUCAULT, Michel. A hermenêutica do sujeito. 3. ed. São Paulo: Editora WMF Martins Fontes, 2010.
FOUCAULT, Michel. A hermenêutica do sujeito: edição estabelecida sob a direção de François Ewald e Alessandro Fontana, por Frédéric Gros. Tradução de Márcio Alves da Fonseca. Salma Tannus Muchail. 2. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2006.
FOUCAULT, Michel. O governo de si e dos outros: curso no Collège de France (1982-1983). Tradução de Eduardo Brandão. São Paulo: Editora WMF Martins Fontes, 2010b.
HADOT, Pierre, 1922-2010. A filosofia como maneira de viver: entrevistas de Jeannie Carlier e Arnold l. Davidson/Pierre Hadot. Tradução de Lara Christina de Malimpensa. 1. ed. São Paulo: É realizações, 2016.
LARROSA, Jorge. Pedagogia profana: danças, piruetas e mascaradas. 6. ed. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2017.
LESSA, Sergio; TONET, Ivo. Introdução à Filosofia de Marx. São Paulo: Expressão Popular, 2008.
LUCKESI, Cipriano. PASSOS, Elizete. Introdução à Filosofia: aprendendo a pensar. São Paulo: Cortez, 2004.
MATOS, Junot C. Filosofia (da) perguntação. Organizadores: Junot Cornélio Matos e Gildimar Guilherme da Silva. 1. ed. Maceió: Editora Café com Sociologia, 2021.
SAMUELSON, Scott. A filosofia na vida cotidiana: uma introdução simples aos grandes temas filosóficos. Tradução de Maria Luiza X. de A. Borges; revisão técnica Filipe Ceppas. 1. ed. Rio de Janeiro: Zahar, 2020.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Copyright (c) 2022 Filosofia e Educação