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O lugar legado à filosofia diante da Reforma do Ensino Médio e as orientações da BNCC
O Número temático intitulado “A Epistemologia da Educação na América Latina e no Caribe: desafios e perspectivas” pretende documentar, compartilhar reflexões, resultados de pesquisas e experiências pedagógicas, que contribuam justamente para dinamizar o tema proposto, e identificar problemática em que poderíamos cooperar para colocar a Epistemologia da Educação a serviço das discussões das agendas curriculares e das reformas educacionais nos países da região que visem impacto social e educacional de forma inclusiva.
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Keywords

English
Philosophy
High school
Educational policies

How to Cite

NASCIMENTO, Franc Lane Carvalho do; LIMA, Maria Nathália Bastos. O lugar legado à filosofia diante da Reforma do Ensino Médio e as orientações da BNCC. Filosofia e Educação, Campinas, SP, v. 14, n. 3, p. 190–208, 2024. DOI: 10.20396/rfe.v14i3.8672860. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rfe/article/view/8672860. Acesso em: 17 aug. 2024.

Abstract

This work analyzes the importance of Philosophy in High School in view of current Brazilian educational public policies. We approach Philosophy in High School according to Law n.13.415/17 that amended Article 36 of Law n. 9. 394/96 of the National Education Guidelines and Bases Law - LDBEN, Law n. 11.648 of 2008, Resolution No. 04 of 2010, the so-called National Curriculum Guidelines for Secondary Education and the National Common Curricular Base - BNCC/ 2017. In this qualitative bibliographical research, it is concluded that the referred official documents reveal, in addition to the changes regarding the legacy place of Philosophy in the integral formation of the student, for being placed in the background, the devaluation of a critical and reflective knowledge with a view to emancipation human, because the proposition of teaching is more centered on a conception of conservation of the dominant order.

https://doi.org/10.20396/rfe.v14i3.8672860
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