Abstract
This article analyses the growth of the Salesians’s institutions of education in the south of the old brazilian state of Mato Grosso between the end of the XIX and beginning of the XX century, and discuss the ideal of a civilizational process by education undertaken by the Catholic Church and carried out by the Salesians, who sought to keep the educational prerogatives while the brazilian State was becoming a lay one. This analysis is based on the works of Riolando Azzi (1982), who bolds the role played by the Manual Civilizador wrote by the Salesians congregation in his book Os salesianos no Brazil à luz da História. As a theoretical supply, we emphasize the contributions of Norbert Elias in his book O processo civilizador (1994).
References
AZZI, Riolando, Os salesianos no Brasil a luz da História. São Paulo: Editora Dom Bosco, 1982.
AZZI, Riolando. A obra de Dom Bosco no Brasil. Vol. I. São Paulo, Ed. Salesiana Dom Bosco, 2000.
AZZI, Riolando. A obra de Dom Bosco no Brasil. Vol. II. São Paulo, Ed. Salesiana Dom Bosco, 2002.
BOTO, Carlota. A racionalidade escolar como processo civilizador: a moral que captura almas. Revista Portuguesa de Educação, 2010, 23 (2), pp.35-72.
BURKE, Peter. Testemunha ocular: História e Imagem. Bauru: Edusc, 2004.
CAMACHO, S. B. Cadernos de segredos: marcas da educação católica na escrita íntima. 2005. Dissertação (Mestrado)- Mestrado em Educação– Universidade Estadual do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2005.
CASTRO, Pe. Afonso. História da Missão Salesiana de Mato Grosso 1894-2008. Paróquia São João Bosco. Campinas: Editora UCDB, v.I,2015.
COSTA, Célio Juvenal; MENEZES, Sezinando Luiz. Norbert Elias e a Teoria dos Processos Civilizadores. Histedbr online, n. 53, Campinas-SP, out. 2013, p. 238-262.
ELIAS, Norbert. O Processo Civilizador: uma História dos Costumes. V. I Ed. Zahar, Rio de Janeiro, 1994.
FRANCISCO, Adilson José. Educação & Modernidade: Os Salesianos em Mato Grosso 1894-1919. Cuiabá, MT, Ed. UFMT,2010.
MANOEL, Ivan A. Igreja e educação feminina: uma face do conservadorismo (1859-1959). São Paulo: Editora UNESP, 1996.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Copyright (c) 2024 Filosofia e Educação