Banner Portal
The change of space ande time categories in complex societies and its implications in the training process in higher education
PORTUGUÊS (Português (Brasil))
ENGLISH (Português (Brasil))

Keywords

Higher education. Time and space. Formation. Complex Societies

How to Cite

TREVISOL, Marcio Giusti; FÁVERO, Altair Alberto. The change of space ande time categories in complex societies and its implications in the training process in higher education. Revista Internacional de Educação Superior, Campinas, SP, v. 4, n. 3, p. 648–663, 2018. DOI: 10.20396/riesup.v4i3.8652319. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/riesup/article/view/8652319. Acesso em: 1 jul. 2024.

Abstract

The following article discusses how changes of the categories of space and time in the complex societies, have influenced in the formative processes in the higher education. Modern society, especially in the last decades has been characterized by intense and rapid changes in the field of technology that originated and transformed social institutions, life and subjectivity. Changes in the categories of time and space are one of the societies’ complex trademarks, which favor the consolidation of a productive model and a social organization
that excel in speed, productivity, efficiency and flexibility. In this context, what are the influences and implications of this process for Higher Education? This question is the guiding principle of the research that aims to understand how the changes of space and time in complex societies has motivated the structuring of new proposals of organization of the higher educational process. Methodologically, this is an exploratory research of a theoretical-bibliographic nature that talks to the authors Giddens, Sennett, Ricardo Antunes and Martha Nussbaum. These researchers discuss the contemporary problematic within the socio-historical characterization of complex societies from their institutions (individual / society socialization) and work morphology. Thus, the change of space and time categories in complex societies has influenced the organization of higher education by introducing a production-based and marketing logic of flexibility and reduction of training time.

https://doi.org/10.20396/riesup.v4i3.8652319
PORTUGUÊS (Português (Brasil))
ENGLISH (Português (Brasil))

References

ANTUNES, Ricardo. Da pragmática da especialização fragmentada à pragmática da liofilização flexibilizada: as formas da educação no modo produtivo de produção capitalista. Germinal: Marxismo e educação em debate, Londrina, v.1, n.1, p.25-33, jun.2009

ANTUNES, Ricardo. O caracol e sua concha: ensaios sobre a nova morfologia do trabalho. São Paulo: Bontempo, 2015.

CENCI, Ângelo Vitório; MARCON. Telmo. Sociedades complexas e desafios educativos: individualização, socialização e democracia. In: MÜHL, Eldon Henrique; DALBOSCO, Cláudio Almir; CENCI, Ângelo Vitório (Org). Questões atuais de educação: sociedade complexa, pensamento pós-metafísico, democracia e formação humana. Ijuí: EdUnijui, 2016.

DARDOT, Pierre; LAVAL, Christian. A nova razão do mundo: ensaios sobre a sociedade neoliberal. São Paulo: Boitempo, 2016.

GIDDENS, Anthony. Modernidade e identidade. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2002.

HABERMAS, Jurgen. A crise de legitimidade no capitalismo tardio. Rio de Janeiro: Tempo Brasileiro, 2002.

LYOTARD, Jean-François. A condição pós-moderna. 9. ed. Rio de Janeiro: José Olympio, 2006.

NUSSBAUM, Martha Craven. Sem fins lucrativos: por que a democracia precisa das humanidades. São Paulo: Martins Fontes, 2015.

SANTOS. Boaventura de Sousa. Pela mão de Alice: o social e o político na pós-modernidade. 13.ed. São Paulo: Cortez, 2010.

SENNETT, Richard. A corrosão do caráter: consequências pessoais do trabalho no novo capitalismo. 16. ed. Rio de Janeiro: Reocord, 2011.

Revista Internacional de Educação Superior utiliza a licença do Creative Commons (CC), preservando assim, a integridade dos artigos em ambiente de acesso aberto.

Downloads

Download data is not yet available.