Banner Portal
The evaluation “is the ball turning on the wheel” reflections on evaluation practices at university
PORTUGUÊS (Português (Brasil))
ENGLISH (Português (Brasil))

Supplementary Files

Termo de originalidade (Português (Brasil))
CEP (Português (Brasil))

Keywords

Self-evaluation. Formative evaluation. Collaborative research-action.

How to Cite

SILVA, Fabrício Oliveira da; RIBEIRO, Marinalva Lopes; ALMEIDA, Lucile Ruth de Menezes. The evaluation “is the ball turning on the wheel” reflections on evaluation practices at university. Revista Internacional de Educação Superior, Campinas, SP, v. 4, n. 3, p. 664–684, 2018. DOI: 10.20396/riesup.v4i3.8652413. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/riesup/article/view/8652413. Acesso em: 18 jul. 2024.

Abstract

The paper analyzes how action-collaborative research constitutes a space for dialogue and reflection on educational and evaluative practices in the university. It is a research dynamic developed with teachers from several areas of a public university in the state of Bahia, who regularly discuss their pedagogical practices in the contexts of teaching in which they work. For this article, we analyze the reflections made by a professor at the University's Department of Sciences, in order to understand how the teacher is inserted in a self-evaluation process through which she reveals and (re) defines her educational and evaluative practices in the context of chemistry teaching. As a methodological device, we used teacher narratives produced in the form of oral reports during a research group meeting. The results of the study show that, initially, the teacher conceives the evaluation of learning as a verification process, whose concern is the existence of a note as a reflection of learning. The sharing, exchange of experiences and self-assessment about practices in university teaching promote reflections that reverberate other ways of understanding and developing teaching at the university.

https://doi.org/10.20396/riesup.v4i3.8652413
PORTUGUÊS (Português (Brasil))
ENGLISH (Português (Brasil))

References

ALMEIDA, Lucile Ruth de Menezes. Avaliação da aprendizagem: reflexões sobre os desafios atuais. In: RIBEIRO, Marinalva Lopes; MARTINS, Édiva de Souza; CRUZ, Antonio Roberto Seixas. (Org.) Docência no ensino superior: desafios da prática educativa. Salvador: EDUBA, 2011.

ALMEIDA, Lucile Ruth de Menezes. Avaliação formativa no contexto da construção do mapa conceitual. Sitientibus: Revista da Universidade Estadual de Feira de Santana,. ano I, n. 1, jul./dez. 1982.

BEHRENS, Marilda Aparecida. O paradigma emergente e a prática pedagógica. 3 ed., Curitiba: Champagnat, 2003.

CARPIM, Lucymara; BEHRENS, Marilda Aparecida; TORRES, Patrícia Lupion. Paradigma da complexidade na prática pedagógica do professor de educação professional no século 21. B. Tec. Senac, Rio de Janeiro, v. 40, n.1, p. 90-107, jan./abr. 2014.

GRILLO, Marlene Correro LIMA; Valderez M. do R. O fazer pedagógico e as concepções de conhecimento. In: FREITAS, Ana Lúcia Souza de S.; GESSINGER, Rosana M.; GRILLO, Marlene; LIMA, Valderez M. do R. (Org.). A gestão da aula universitária na PUCRS / Porto Alegre: EDIPUCRS, 2008.

HADJI, Charles. Avaliação desmistificada. Porto Alegre: Artmed Editora, 2001.

KENSKI, Vani Moreira. In: VEIGA, Ilma Passos Alencastro (Org.). Repensando a didática. SP: Papirus, 1988.

LUCKESI, Cipriano Carlos. Avaliação da aprendizagem escolar: estudos e proposições. 2 ed. SP: Cortez, 1995.

LUCKESI, Cirpiano Carlos. O que é mesmo o ato de avaliar a aprendizagem? Disponível em Pátio. Porto Alegre: ARTMED. Ano 3, n. 12, fev./abr. 2000. Disponível em: https://www.nescon.medicina.ufmg.br/biblioteca/imagem/2511.pdf Acesso: 26/12/2017.

MORAES, Maria Cândida. O paradigma educacional emergente. Campinas, SP: Papirus, 1997.

MORIN, Edgar. La epistemología de la complejidad. Gazeta de Antropología, n. 20, 2004. Disponível em: http://www.ugr.es/~pwlac/G20_02Edgar_Morin.html Acesso em 26/12/2017

PERRENOUD, Phillippe. Avaliação: da excelência à regulação das aprendizagens - entre duas lógicas. Porto Alegre, RS: Artes Médicas Sul, 1999.

PIMENTA, Selma Garrido. Pesquisa-ação crítico-colaborativa: construindo seu significado a partir de experiências com a formação docente. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 31, n. 3, p. 521-539, set./dez. 2005.

POZO, Juan Ignácio. Aprendizes e mestres: a nova cultura da aprendizagem. Porto Alegre: Artmed, 2002.

POZO, Juan I.; ECHEVERRÍA, M. del Puy Pérez. (Coord.). Psicologia del aprendizaje universitario: La formación en competencias. Madrid: Morata, 2009.

RIBEIRO, Marinalva Lopes.; MUSSI, Amali de Almeida. Inovação da prática pedagógica de professores do ensino universitário pela pesquisa-ação colaborativa. UEFS, Resolução CONSEPE 011/2015.

SANMARATÍ, Neus. Avaliar para aprender. Porto Alegre: Artmed, 2009.

ZABALA, Antoni. A prática educativa: como ensinar. Porto Alegre: ArtMed, 1998.

Revista Internacional de Educação Superior utiliza a licença do Creative Commons (CC), preservando assim, a integridade dos artigos em ambiente de acesso aberto.

Downloads

Download data is not yet available.