Banner Portal
Formation of researchers and multi-referentiality: emerging issues
PORTUGUÊS (Português (Brasil))
ENGLISH (Português (Brasil))

Supplementary Files

Formação do pesquisador e multirreferencialidade: questões emergentes (Português (Brasil))

Keywords

Researchers formation. Higher education. Crisis of the education. Scientific education. Professional practice.

How to Cite

DALPIAZ, Luiza Helena. Formation of researchers and multi-referentiality: emerging issues. Revista Internacional de Educação Superior, Campinas, SP, v. 4, n. 3, p. 631–647, 2018. DOI: 10.20396/riesup.v4i3.8652433. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/riesup/article/view/8652433. Acesso em: 18 jul. 2024.

Abstract

In the present text, the objective is to present elements that particularize my work in the formation of the researcher, in the stricto sensu graduate academic masters, considering the multi-referential as an epistemological perspective for the production of knowledge. This work refers to my practice as a mentor in
education, whose status is student / worker in an academic master's degree. This perspective materializes in a method for problematization of educational practices, which is based on a conceptual triad and two operative notions. The method is a spiral path, in which the subject who produces knowledge formulates a singular question that questions the respective field of knowledge, through a methodology for the construction of the research problem. The results point to a diverse set of forms of resistance to the productive hegemonic model of stricto sensu post-graduation, in Brazil, at different levels: scientific, professional, formative and existential. Multi-referentiality indicates possibilities for (re) articulating fields and subjects, knowledge and knowledge, which are commonly dissociated or mutually excluded. This is the radical meaning of an epistemology of the heterogeneous. From my point of view, this perspective (re) actualizes the inseparability of politics and education, in the problematization of the interaction (reciprocal action) of the action of the singular subject in a neoliberal global conjuncture.

https://doi.org/10.20396/riesup.v4i3.8652433
PORTUGUÊS (Português (Brasil))
ENGLISH (Português (Brasil))

References

ARDOINO, Jacques. Les avatars de l’éducation; problématiques et notions em devenir. Paris: Presses Universitaires de France, 2000. (Éducation et formation; pédagogie théorique et critique)

ARDOINO, Jacques. L’approche multiréférentielle (plurielle) des situations éducatives et formatives. Pratiques de Formation – Analyses. Saint-Denis, n. 25-26, p. 15-41, avr. 1993.

ARDOINO, Jacques. Polysémie de l’ implication. Revue POUR , Toulouse, n. 88, p. 19-22, mar.-avr. 1983.

ARDOINO, Jacques. Éducation et politique; propos actuels sur l’éducation II. Paris: Gauthier-Villars, 1977.

AUTHIER, Michel.; HESS, René. L’analyse institutionnelle. Paris: PUF, 1981. (Que sais-je?, 1968)

BERGER, Guy. Da atualidade e pertinência da perspectiva multirreferencial em ciências da educação: homenagem à obra de Jacques Ardoino. Manuscrito de conferência realizada em: (IN)FORMACCE – COLÓQUIO NACIONAL DE ESTUDOS, PESQUISAS E INTERVENÇÕES EM CURRÍCULO E FORMAÇÃO, IV; CObFORMACCE – CONFERÊNCIA DO OBSERVATÓRIO AVANÇADO DE CURRÍCULO E FORMAÇÃO, I. 2016, Salvador: Grupo de Pesquisa FORMACCE em Aberto, PPGE/UFBA, 2016, 22p.

BERGER, Guy; MUTUALE, Augustin. Conversations sur l’éducation; s’autoriser à éduquer. Paris: L’Harmattan, 2012. (Éducations et sociétés)

BERGER, Guy. Ardoino et la multiréférentialité. Pratiques de formation, Analyses – “Le devenir de la multiréférentialité; hommage à Jacques Ardoino”, Saint-Denis, n. 36, p. 33-40, fév. 1999.

BOURDIEU, Pierre. O poder simbólico. Tradução de Fernando Tomaz. 8.ed. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2005.

CUNHA, Antonio Geraldo da. Dicionário etimológico nova fronteira da língua portuguesa. 2.ed. rev. e acresc. de 124 p. 7 imp. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 1996.

CUNHA, Myrtes Dias da; MENDES, Olenir Maria. Entrevista – A Pós-Graduação e a pesquisa em Educação: trajetórias percorridas e desafios atuais. Entrevista com Carlos Roberto Jamil Cury e Dalila Andrade de Oliveira. Práxis Educativa, Ponta Grossa, v. 10, n. 2, p. 405-413, jul./dez. 2015. Disponível em: <http://www.revistas2.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/7566/4550>. Acesso em: 11 maio 2017.

DALPIAZ, Luiza Helena. Devenirpraticien-chercheur, une possibilitépourledépassement de la crise destravailleurssociaux: l’approche d’une assistantesociale. 1994. Thèse (Doctoraten Sciences de l’Éducation)–Département des Sciences de l’Éducation, Université Paris VIII – Vincennes à Saint-Denis, Saint-Denis-France, 1994.

DALPIAZ, Luiza Helena. Método de problematização de práticas sociais e formação profissional. In: SEMINÁRIO INTERNACIONAL DE COMUNICAÇÃO - “DA ALDEIA GLOBAL AO CIBERESPAÇO: AS TECNOLOGIAS DO IMAGINÁRIO COMO EXTENSÕES DO HOMEM: A NOVA ORDEM EM REDE”, 7., 2003, Porto Alegre, RS. Anais. Porto Alegre, RS: PPGCom – Famecos/Pucrs, 2003. CD.

DALPIAZ, Luiza Helena. Método de problematização de práticas sociais e formação profissional. Revista Temas Sociais em ExpreSSão, Frederico Westphalen, v. 4, n.4, p.67-82, 2005.

DALPIAZ, Luiza Helena. Educação permanente e políticas públicas: problematização de práticas e produção de conhecimentos. Roteiro, Joaçaba, v.40, ed. esp., p.173-192, 2015. Disponível em: <http://editora.unoesc.edu.br/index.php/roteiro/article/view/9189/5248>. Acesso em: 05 jan. 2016.

DALPIAZ, Luiza Helena; BERGER, Guy. A pesquisa como problema: elementos de um método de pesquisa-formação no Serviço Social. In: ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISADORES EM SERVIÇO SOCIAL – “O SERVIÇO SOCIAL E A QUESTÃO SOCIAL: DIREITOS E CIDADANIA”, 7, 2000, Brasília, DF. Anais. Brasília, DF: ABEPSS, 2000.

DEJOURS, Christophe. Subjetividade, trabalho e ação. Revista Produção, São Paulo, v. 14, n. 3, p. 27-34, set./dez. 2004. Disponível em: <http://www.scielo.br/pdf/prod/v14n3/v14n3a03.pdf>. Acesso em: 15 jun. 2016.

DEVEREUX, Georges. De l’angoisse à la méthode dans les sciences du comportement. Paris, Flammarion, 1980. (Nouvelle bibliothèque scientifique)

GINZBURG, Carlo. Mitos, emblemas, sinais: morfologia e história. Tradução Federico Carotti. São Paulo: Companhia das Letras, 1989.

HOSTINS, Regina Célia Linhares. Os Planos Nacionais de Pós-Graduação (PNPG) e suas repercussões na Pós-graduação brasileira. Perspectiva, Florianópolis, v. 24, n. 1, p. 133-160, jan/jun. 2006. Disponível em: <http://www.perspectiva.ufsc.br>. Acesso em: 14 abr. 2017.

LOURAU, René. Implication et surimplication. Revue du Mauss. Paris, n. 10, p. 110-120, 4. trim. 1990.

LOURAU, René. Le journal de recherche; matériaux d’une théorie de l’implication. Paris: Meridiens Klincksieck, 1988. (Analyse institutionnelle).

LOURAU, René. L’état inconscient. Paris: Minuit, 1978. (Arguments)

LOURAU, René. L’analyse institutionnelle. Paris: Minuit, 1970. (Arguments)

MORIN, Edgar. La méthode 3. La connaissance de la connaissance. Paris: Seuil, 1986. (Points, Essais, 236)

OLIVEIRA, João Ferreira de. A Pós-Graduação e a pesquisa no Brasil: processos de regulação e de reconfiguração da formação e da produção do trabalho acadêmico. Práxis Educativa, Ponta Grossa, v. 10, n. 2, p. 343-363, jul./dez. 2015. Disponível em: <http://www.revistas2.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/7138/4546>. Acesso em: 11 maio 2017.

SAVIANI, Dermeval. A pós-graduação em educação no Brasil: pensando o problema da orientação. In: BIANCHETTI, Lucídio; MACHADO, Ana Maria Netto. (Org.) A bússola do escrever; desafios e estratégias na orientação de teses e dissertações. Florianópolis: UFSC; São Paulo: Cortez, 2002, p.135-163.

SAVIANI, Dermeval. O dilema produtividade-qualidade na pós-graduação. Nuances: Estudos sobre Educação, Presidente Prudente, SP, ano XVII, v. 17, n. 18, p. 32-49, jan./dez. 2010. Disponível em: <http://revista.fct.unesp.br/index.php/Nuances/article/view/723/736>. Acesso em: 11 maio 2017.

ZECCA, Marine. L’évaluation: outils d’émancipation? In: BACHMANN, Christian. Les savoirs-faire de l’inquiètude et du renouveau: une formation à l’évaluation de l’action sociale. Paris: PROMOFAF, 1989, p.57-59.

ZUIN, Antônio. A. S.; BIANCHETTI, Lucídio. O produtivismo na era do “publique, apareça ou pereça”: um equilíbrio difícil e necessário. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, vol. 45, n. 158, p. 726-750, dez. 2015. Disponível em: <http://www.scielo.br/pdf/cp/v45n158/1980-5314-cp-45-158-00726.pdf>. Acesso em: 11 maio 2017.

Revista Internacional de Educação Superior utiliza a licença do Creative Commons (CC), preservando assim, a integridade dos artigos em ambiente de acesso aberto.

Downloads

Download data is not yet available.