Banner Portal
Portuguese language workshop
PORTUGUÊS (Português (Brasil))
ENGLISH (Português (Brasil))

Keywords

Memories
Reading
Open educational resources
Higher education

How to Cite

PEREIRA, Daniervelin Renata. Portuguese language workshop: memorial of readings in higher education. Revista Internacional de Educação Superior, Campinas, SP, v. 6, p. e020006, 2019. DOI: 10.20396/riesup.v6i0.8653674. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/riesup/article/view/8653674. Acesso em: 17 jul. 2024.

Abstract

This work presents a lived experience in an introductory class of the course of Letters in the face-to-face course “Oficina de Língua Portuguesa”, offered by the Faculty of Letters of the Federal University of Minas Gerais in 2017. This experience occurred in the context of language teaching and learning Portuguese in higher education around the production of memorials on reading learning. For the report, we present some concepts that support our practices, such as: reading models, reading the “palavramundo”, Pedagogy of multiliteracies, memory and Open Educational Resources. We then proceeded to the descriptive and analytical account of the stages that involved discussions in the classroom and organization of a group of interested parties in the edition of an e-book that gathered the memorials of the students. The independent production of the texts produced by the students served to consolidate the pedagogical practices in the classroom and beyond, within the objectives inscribed in the discipline, to value the memories of each student and also as a way to inspire readers and get them to reflect on the process of reading. We have also mentioned other open educational resources built for the didactic activities, which have been published and are available on-line. The results of this experience point to the importance of a didactic work with specific questions of reading and writing that involves the engagement of undergraduates in collaborative and dynamic activities, relating intelligible and sensitive.

https://doi.org/10.20396/riesup.v6i0.8653674
PORTUGUÊS (Português (Brasil))
ENGLISH (Português (Brasil))

References

AMIEL, Tel et al. Curso recursos educacionais abertos/educação aberta. 2018. Curso ofertado, sob financiamento da CAPES, a profissionais da Universidade Aberta do Brasil, de abril a julho de 2018.

BARROS, Mariana Luz Pessoa de. O discurso da memória: entre o sensível e o inteligível. 2011. 309f. Dissertação (Mestrado em Letras). Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas, Universidade de São Paulo. São Paulo, 2011. Disponível em: http://www.teses.usp.br/teses/disponiveis/8/8139/tde-29042013-101320/pt-br.php. Acesso em: 11 set. 2016.

CASTRO, Carlos Henrique Silva de; MAGNANI, Luiz Henrique. Memórias de Letramentos: vozes do campo. Diamantina: UFVJM, 2017. Disponível em: http://realptl.portugueslivre.org/realptl/arquivos/1771. Acesso em: 29 abr. 2018.

COPE, Bill; KALANTZIS, Mary (Ed.). Multiliteracies: literacy learning and the design of social futures. London: Routledge, 2000. ISBN: 9780415214216.

COPE, Bill; KALANTZIS, Mary. Multiliteracies: New Literacies, New Learning. Pedagogies: an international journal, v. 4, n. 3,164-195, 2009. ISSN 1554-480X, DOI: 10.1080/15544800903076044.

FALE/UFMG. UNI003 - Oficina de LP: leitura e prod. de textos (equiv. LET203). Disponível em: https://grad.letras.ufmg.br/curso/conteudo-programatico. Acesso em: 25 set. 2018.

FONSECA, Barbara Muniz da. A Literatura no meu mundo de palavras. In: PEREIRA, Daniervelin Renata Marques et al. Memorial de leituras. Belo Horizonte: FALE/UFMG, 2017, p. 14-15. Disponível em: http://realptl.portugueslivre.org/realptl/arquivos/1808. Acesso em: 18 abr. 2018.

FRANÇA, Tadeu. Vinícius de. Desenvolvimento linguístico. In: PEREIRA, Daniervelin Renata Marques et al. Memorial de leituras. Belo Horizonte: FALE/UFMG, 2017, p. 49-50. Disponível em: http://realptl.portugueslivre.org/realptl/arquivos/1808. Acesso em: 18 abr. 2018.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. São Paulo: Paz e Terra, 1996. ISBN: 9788577530168

FREIRE, Paulo. A importância do ato de ler. In: FREIRE, P. A importância do ato de ler: em três artigos que se completam. 46. ed. São Paulo: Cortez, 2005, p. 11-21. ISBN: 8524903082.

PEREIRA, Daniervelin Renata Marques; FETTERMANN, Joyce; CÉSAR, Danilo Rodrigues. O que são recursos educacionais abertos? Limites e possibilidades em discursos, Calidoscópio, São Leopoldo, RS, v. 14, n. 3, p. 458-465, set/dez 2016a. Disponível em: http://revistas.unisinos.br/index.php/calidoscopio/article/viewFile/cld.2016.143.09/5811. Acesso em: 28 mai. 2017. doi: 10.4013/cld.2016.143.09.

PEREIRA, Daniervelin Marques; CÉSAR, Danilo Rodrigues; MATTE, Ana Cristina Fricke. Uma análise de recursos educacionais para ensino de língua portuguesa: ELO e Redigir. Signo, Santa Cruz do Sul, v. 41, n. 71, p. 13-26, out. 2016b. ISSN 1982-2014. Disponível em: https://online.unisc.br/seer/index.php/signo/article/view/7357. Acesso em: 27 dez. 2018. doi:https://doi.org/10.17058/signo.v41i71.7357.

PEREIRA, Daniervelin Renata Marques et al. Memorial de leituras. Belo Horizonte: FALE/UFMG, 2017. Disponível em: http://realptl.portugueslivre.org/realptl/arquivos/1808. Acesso em: 18 abr. 2018.

ROJO, Roxane; MOURA, Eduardo (Org.). Multiletramentos na escola. São Paulo: Parábola, 2012.

SANTANA, Bianca; ROSSINI, Carolina; PRETTO, Nelson. Recursos educacionais abertos: práticas colaborativas e políticas públicas. Salvador: Casa de Cultura Digital e Edufba, 2012. Disponível em: http://www.livrorea.net.br/. Acesso em 01 fev. 2017. ISBN: 9788523209599.

SOARES, Magda. Metamemória, memórias: travessia de uma educadora. São Paulo: Cortez Editora, 1990. ISBN: 852490271X.

SOARES, Magda. Letramento: um tema em três gêneros. Belo Horizonte: Autêntica, 2006. ISBN: 9788586583162.

SOLÉ, Isabel. Estratégias de leitura. Porto Alegre, 1998. ISBN: 9788584290086.

SOUZA, Sara Rezende. A centopeia e seus livrinhos. In: PEREIRA, Daniervelin Renata Marques et al. Memorial de leituras. Belo Horizonte: FALE/UFMG, 2017, p. 45-46. Disponível em: http://realptl.portugueslivre.org/realptl/arquivos/1808. Acesso em: 18 abr. 2018.

STREET, Brian. Dimensões “Escondidas” na Escrita de Artigos Acadêmicos. Perspectiva, Florianópolis, v. 28, n. 2, 541-567, jul./dez 2010. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/perspectiva/article/view/2175-795X.2010v28n2p541. doi: https://doi.org/10.5007/2175-795X.2010v28n2p541.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Copyright (c) 2020 Daniervelin Renata Pereira

Downloads

Download data is not yet available.