Banner Portal
The internationalization process in the Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS) - Brazil
PORTUGUÊS (Português (Brasil))
ENGLISH (Português (Brasil))

Keywords

Internationalization
Higher education
Universidade Federal de Mato Grosso do Sul

How to Cite

RODRÍGUEZ, Margarita Victoria; ANDRADE, Silvia Helena Brito de; PAIVA, Flávia Melville. The internationalization process in the Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS) - Brazil. Revista Internacional de Educação Superior, Campinas, SP, v. 5, p. e019042, 2019. DOI: 10.20396/riesup.v5i0.8653819. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/riesup/article/view/8653819. Acesso em: 1 jul. 2024.

Abstract

In the 1980s, the internationalization of higher education was intensified, especially in European and North American countries, through a series of initiatives that sought to consolidate university institutions internationally. This process was expanded to the rest of the countries during the 1990s, through various actions: joint research projects; teaching, student and technical staff mobility; events; extension of campus in other countries and interculturality  in the curriculum. In the 2000s internationalization was intensified and reached a large part of Brazilian institutions, becoming a constitutive aspect of the social mission of universities, together with research, teaching and extension. The article analyzes the process of implementation and consolidation of internationalization  at the Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS), highlighting how it is understood and expressed in its institutional guidelines, as well as the strategies and procedures adopted to consolidate and expand the process of internationalization. For this, we analyzed documents and legal norms such as the Institutional Development Plan (PDI) 2015-2019; Institutional Management Plan and Management Reports (2000-2017) and the Institutional Plan for Internationalization (2018-2022). As a result, it was verified that, initially, internationalization was not an institutional policy, but slowly it can be identified interest to stablish actions to this aim, culminating to the establishment of the UFMS Internationalization Plan, approved in 2018. It is also noted that the design and foundation of internationalization actions are based on the classical and traditional understanding of knowledge transfer through scientific and technological innovation.

https://doi.org/10.20396/riesup.v5i0.8653819
PORTUGUÊS (Português (Brasil))
ENGLISH (Português (Brasil))

References

ANDERY, Maria Amália et al. Para compreender a ciência: uma perspectiva histórica. 6.ed. São Paulo; Rio de Janeiro: EDUC, 1996.

BITTAR, Mariluce; RODRÍGUEZ, Margarita Victoria; MACIEL, Carina. A educação superior em Mato Grosso do Sul. In: A EDUCAÇÃO superior brasileira: 1991 – 2004. Brasília, INEP, 2006.

BRASIL UNIVERSITÁRIO. Uma Edição de Anais Científicos,Cuiabá, v. 35, n. 97, 1976.

BRASIL. Decreto nº 7.948, de 12 de março de 2013. Dispõe sobre o Programa de Estudantes-Convênio de Graduação - PEC-G. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/CCIVIL_03/_Ato2011-2014/2013/Decreto/D7948.htm. Acesso em: 5 jun. 2018.

EUBRAZIL. Associação EUBrasil. Disponível em: http://www.eubrasil.eu/pt/quem-somos/. Acesso em: 5 jun. 2018.

IBRASIL. Brasil abrangente e inovador. Disponível em: http://www.ibrasilmundus.eu/general_information. Acesso em: 5 jun. 2018.

CHAVES, Vera Lúcia Jacob; CASTRO, Alda Maria Duarte Araújo de. Internacionalização da educação superior no Brasil: programas de indução à mobilidade estudantil. Revista Internacional de Educação Superior, Campinas, SP, v. 2, n. 1, p. 118-137, maio 2016. ISSN 2446-9424. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/riesup/article/view/8650540. Acesso em: 25 dez. 2017. doi:https://doi.org/10.22348/riesup.v2i1.7531.

GIANEZINI, Quelen. O processo de expansão do ensino superior em Mato Grosso. 250 p. 2015. Dissertação (Mestrado em Sociologia) – Universidade Federal de Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2015.

MATO GROSSO. Secretaria de Educação e Cultura. Universidade Estadual de Mato Grosso. Relatório Anual, 1971. Cuiabá: 1971. (cópia mecanográfica).

MAYMONE. Hércules. Da farmácia e odontologia à universidade: memórias. Campo Grande: UFMS, 1989.

MORAIS, Oziel Duarte. A Cooperação bilateral entre Brasil e Cabo Verde: uma análise a partir dos convênios no Ensino Superior. 2013. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2013.

MOROSINI, Marília Costa. Internacionalização na produção de conhecimento em IES brasileiras: cooperação internacional tradicional e cooperação internacional horizontal. Educação em Revista, Belo Horizonte, v. 27, n. 01, p. 93-112, 2011. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/edur/v27n1/v27n1a05.pdf. Acesso em: 24 dez. 2017.

PAIVA, Flávia Melville. A internacionalização da Pós-Graduação em Educação no Brasil: mobilidade e produtividade docente (2010-2016). 2017. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Federal de Mato Grosso do Sul, Campo Grande, 2017. Disponível em: https://posgraduacao.ufms.br/portal/trabalho-arquivos/download/4953. Acesso em: 25 out. 2018.

TEICHLER, Ulrich: The Changing debate on Internationalization of higher education. Higher Education, n. 48, p. 5-46, 2004.

UNIVERSIDADE ESTADUAL DE MATO GROSSO (UEMT). Estatuto da Universidade Estadual de Mato Grosso. Diário Oficial do Estado, Cuiabá, 3 de dezembro de 1970, 1970.

UNIVERSIDADE ESTADUAL DE MATO GROSSO (UEMT). Atas do Conselho Universitário da Universidade Estadual de Mato Grosso – 1973 a 1979. Campo Grande: 1973-1979.

UNIVERSIDADE ESTADUAL DE MATO GROSSO (UEMT). Atas do Conselho de Ensino e Pesquisa da Universidade Estadual de Mato Grosso – 1975 a 1979. Campo Grande: 1975-1979.

UNIVERSIDADE FEDERAL DE MATO GROSSO DO SUL (UFMS). Estatuto da Fundação da Universidade Federal de Mato Grosso do Sul. 1984a.

UNIVERSIDADE FEDERAL DE MATO GROSSO DO SUL (UFMS). Estatuto da Fundação da Universidade Federal de Mato Grosso do Sul. 1984b.

UNIVERSIDADE FEDERAL DE MATO GROSSO DO SUL (UFMS). Estatuto da Fundação da Universidade Federal de Mato Grosso do Sul. 1994.

UNIVERSIDADE FEDERAL DE MATO GROSSO DO SUL (UFMS). Plano de Desenvolvimento Institucional (PDI), 2010-2014. Campo Grande, jun. 2010. Disponível em: https://proplan.ufms.br/files/2015/08/pdi_2010_2014.pdf. Acesso em: 5 jun. 2018.

UNIVERSIDADE FEDERAL DE MATO GROSSO DO SUL (UFMS). Plano de Desenvolvimento Institucional Realinhado (PDI), 2010-2014. Campo Grande, jun. 2011a. Disponível em: https://proplan.ufms.br/files/2015/08/pdi_2010_2014realinhado.pdf. Acesso em: 4 jul. 2018.

UNIVERSIDADE FEDERAL DE MATO GROSSO DO SUL (UFMS). Relatório de Avaliação do Plano de Desenvolvimento Institucional PDI – Ano base 2014. Pró-Reitoria de Planejamento e Orçamento. Coordenadoria de Planejamento Institucional. Divisão de Acompanhamento e Avaliação. Campo Grande, 25 de maio de 2015. Disponível em: https://proplan.ufms.br/files/2015/08/RELATORIO-AVALIACAO-PDI-2010-2014-FINAL.pdf. Acesso em: 4 jul. 2018.

UNIVERSIDADE FEDERAL DE MATO GROSSO DO SUL (UFMS). Relatório de Avaliação do Plano de Desenvolvimento Institucional PDI – Ano base 2010. Pró-Reitoria de Planejamento e Orçamento. Coordenadoria de Planejamento Institucional. Divisão de Acompanhamento e Avaliação. Campo Grande, maio de 2011. Disponível em: https://proplan.ufms.br/files/2015/08/relatorio_de_avaliacao_pdi2010_2014___ano_base_2010.pdf. Acesso em: 4 jul. 2018.

UNIVERSIDADE FEDERAL DE MATO GROSSO DO SUL (UFMS). Relatório de Avaliação do Plano de Desenvolvimento Institucional PDI – Ano base 2011b. Pró-Reitoria de Planejamento e Orçamento. Coordenadoria de Planejamento Institucional. Divisão de Acompanhamento e Avaliação. Campo Grande, maio de 2012a. Disponível em: https://proplan.ufms.br/files/2015/08/relatorio_de_avaliacao_pdi___2010_2014___ano_base_2011.pdf. Acesso em: 4 jul. 2018.

UNIVERSIDADE FEDERAL DE MATO GROSSO DO SUL (UFMS). Relatório de Avaliação do Plano de Desenvolvimento Institucional PDI – Ano base 2012. Pró-Reitoria de Planejamento e Orçamento. Coordenadoria de Planejamento Institucional. Divisão de Acompanhamento e Avaliação. Campo Grande, maio de 2013a. Disponível em: https://proplan.ufms.br/files/2015/08/relatorio_de_avaliacao_pdi___ano_base_2012.pdf . Acesso em: 4 jul. 2018.

UNIVERSIDADE FEDERAL DE MATO GROSSO DO SUL (UFMS). Pró-Reitoria de Planejamento e Orçamento. Coordenadoria de Planejamento Institucional. Divisão de Acompanhamento e Avaliação. Relatório de Avaliação do Plano de Desenvolvimento Institucional PDI – Ano base 2013. Campo Grande, maio de 2014. Disponível em: https://proplan.ufms.br/files/2015/08/relatorio_de_avaliacao_pdi_2010_2014___ano_base_2013.pdf. Acesso em: 4 jul. 2018.

UNIVERSIDADE FEDERAL DE MATO GROSSO DO SUL (UFMS). Empreendedorismo e Inovação. Estudantes de Angola e Moçambique conhecem instalações da PIME e Batlab. Campo Grande: 2012. Disponível em: https://aginova.ufms.br/estudantes-de-angola-e-mocambique-conhecem-instalacoes-da-pime-e-batlab/. Acesso em: 6 jul. 2018.

UNIVERSIDADE FEDERAL DE MATO GROSSO DO SUL (UFMS). Informações Estatísticas (2009-2011). Universidade Federal de Mato Grosso do Sul. Campo Grande/MS: EdUFMS, 2013b. Disponível em: https://www.ufms.br/wp-content/uploads/2016/05/2009_2011.pdf. Acesso em: 6 jul. 2018.

UNIVERSIDADE FEDERAL DE MATO GROSSO DO SUL (UFMS). Informações Estatísticas (2012-2014). Universidade Federal de Mato Grosso do Sul. Campo Grande/MS. Disponível em: https://www-new.ufms.br/wp-content/uploads/2016/03/Anu%C3%A1rio2014.pdf. Acesso em: 6 jul. 2018.

UNIVERSIDADE FEDERAL DE MATO GROSSO DO SUL (UFMS). Agência de Desenvolvimento, Inovação e Relações Internacionais (AGINOVA). Campo Grande, 2018. Disponível em: https://aginova.ufms.br/sobre-aginova/. Acesso em: 6 jul. 2018.

UNIVERSIDADE FEDERAL DE MATO GROSSO DO SUL (UFMS). Relatório de Autoavaliação Institucional (2015-2017). Comissão Própria Avaliação Secretaria Especial de Avaliação Institucional. UFMS, Campo Grande, março de 2018. Disponível em: https://seavi.ufms.br/files/2018/03/Relat%C3%B3rio-de-Autoavalia%C3%A7%C3%A3o-Institucional-2015.2017-Final.pdf. Acesso em: 6 jul. 2018.

Revista Internacional de Educação Superior utiliza a licença do Creative Commons (CC), preservando assim, a integridade dos artigos em ambiente de acesso aberto.

Downloads

Download data is not yet available.