Banner Portal
Biomedical engineering
PORTUGUÊS (Português (Brasil))
ENGLISH
ÁUDIO (Português (Brasil))
VÍDEO (Português (Brasil))

Keywords

Higher education
Biomedical engineering
University professors
Professional choice

How to Cite

PAULA, Maria Angela Boccara de; GRILO, Alessandra de Cássia; ÁVILA, Maria Auxiliadora. Biomedical engineering: professional choice and teaching trajectories. Revista Internacional de Educação Superior, Campinas, SP, v. 9, n. 00, p. e023013, 2022. DOI: 10.20396/riesup.v9i00.8660655. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/riesup/article/view/8660655. Acesso em: 17 jul. 2024.

Abstract

Biomedical Engineering (EB) is a recent field in Brazil, a field of possibilities for professionals in Exact Sciences and Health. Undergraduate courses in EB started in the country in the 2000s and many teachers are still from different areas of knowledge. The aim was to get to know the profile and choice process of EB teaching professional. Qualitative study with a biographical-narrative approach. Eleven teachers of the EB course participated in the study, three women and eight men, from a university in the São Paulo. Sociodemographic and training data were obtained on the Lattes platform and confirmed during an interview based on the guiding question about choice and professional trajectory. Interview conducted in two moments, the report being free and feedback of the content produced. Recorded reports, transcribed and organized in biograms, allowing identification of moments that influenced the professional choice. Teachers were given pseudonyms, for their anonymity, had diversified academic backgrounds, were doctors, mostly male, average age of 43 years and teaching career time 9.3 years. Several teachers paths led to EB, career choice and possibilities for professional performance.  Some people and events promoted proximity to the area. Despite not being the group's first career choice, EB proved to be an option and opportunity for professional performance. It is important to expand reflection on professional choice and training in EB, in order to promote, stimulate and share alternatives that contribute to the promotion and expansion of knowledge and favor the training of new professionals.

 
https://doi.org/10.20396/riesup.v9i00.8660655
PORTUGUÊS (Português (Brasil))
ENGLISH
ÁUDIO (Português (Brasil))
VÍDEO (Português (Brasil))

References

BARDAGI, Marúcia. et al. Escolha profissional e inserção no mercado de Trabalho: percepções de estudantes formandos – satisfação profissional de formandos. Psicologia Escolar e Educacional. v. 10, n. 1 p. 69-82, 2006. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/pee/v10n1/v10n1a07.pdf Acesso em: 19 out. 2017.

BARTALOTTI, Otávio; MENEZES-FILHO, Naércio. A relação entre o desempenho da carreira no mercado de trabalho e a escolha profissional dos jovens. Economia Aplicada, v. 11, n. 4, p. 487-505, 2007. Disponível em https://www.scielo.br/pdf/ecoa/v11n4/02.pdf. Acesso em 30 dez. 2019.

BOLÍVAR BOTÍA, António. Profissão professor: o itinerário profissional e a construção da escola. Bauru, SP: Edusc, 2002. 236 p. ISBN 8427122527.

CARRASQUEIRO, Sara; VIEIRA, Helena. Engenharia Biomédica: um agregador de competências aplicadas na Saúde. Lisboa: Universidade Católica Editora, 2010. 224 p. ISBN: 9789725402603.

CONFEA - Conselho Federal de Engenharia e Agronomia. Consulta número de profissionais ativos cadastrados no sistema Confea/Crea por título profissional. Disponível em: http://ws.confea.org.br:8080/EstatisticaSic/ModEstatistica/Pesquisa.jsp?vw=ProfTitulo Acesso em: 08 jun.2016.

DELORY-MOMBERGER, Christine. Abordagens metodológicas na pesquisa biográfica. Revista Brasileira de Educação. v. 17, n. 51, p.523-536, 2012. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/rbedu/v17n51/02.pdf. Acesso em: 18 fev. 2017.

DUBAR. Claude. A construção de si pela atividade de trabalho: a socialização profissional. Cadernos de Pesquisa. v. 42, n.146. p.351-367. 2012. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?pid=S010015742012000200003&script=sci abstract&tlng=pt. Acesso em: 03 out. 2017.

ENDERLE, John.; BRONZINO, Joseph. Introduction to biomedical engineering, 3. ed. Burlington, MA: Elsevier, 2012. p. 1 213. ISBN 9780123749796.

FAZENDA, Ivani. Integração e interdisciplinaridade no ensino brasileiro: efetividade ou ideologia. 6. ed. São Paulo: Loyola, 2011. 173 p. ISBN 9788515005062.

HOTZA, Maria Aparecida Silveira; LUCCHIARI, Dulce Helena Penna Soares. A re-escolha profissional dos vestibulandos da UFSC de 1997. Revista da ABOP. v. 2, n. 1, p. 97-110. 1998. Disponível em: http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1414-88891998000100006. Acesso em: 06 abr. 2017.

HUBERMAN, Michäel. O ciclo de vida profissional dos professores. In: NÓVOA, António. (Org.). Vida de professores. 2. ed. p. 31–61. Portugal: Porto Editora, 2000. ISBN: 9720341041.

LAHIRE, Bernard. A fabricação social dos indivíduos: quadros, modalidades, tempos e efeitos da socialização. Educação e Pesquisa. v. 41, n. especial, p.1393-1404, 2015. Disponível em: http://www.revistas.usp.br/ep/article/view/109892 Acesso em: 20 out. 2016.

LOMBARDI, M. R. Engenheiras brasileiras: inserção e limites de gênero no campo profissional. Cadernos de pesquisa, n. 36, 173-202, 2006. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/cp/v36n127/a0836127.pdf. Acesso em 14 de julho de 2018

LOUZADA, Rita de Cássia Ramos; SILVA FILHO, João Ferreira da. Tornar-se pesquisador: a escolha profissional como um processo. Psicologia em Estudo, v. 13, n.4, p.753-760, 2008. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-73722008000400013. Acesso em: 18 abr. 2017.

LUCCHIARI, Dulce Helena Penna Soares Pensando e vivendo a orientação profissional. 7. ed. São Paulo: Summus Editorial, 1993. 152 p. ISBN: 9788532304278.

MORAES, Adriana Zomer de; CRUZ, Tânia Mara. Estudantes de engenharia: entre o empoderamento e o binarismo de gênero. Cadernos de Pesquisa. São Paulo, v. 48, n. 168, p. 572-598, 2018. Disponível em http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0100-15742018000200572&lng=en&nrm=iso. Acesso em 14 jul. 2020.

PASSEGGI, Maria da Conceição. A experiência em formação. Revista Educação, v. 34, n. 2, p. 147-156, 2011. Disponível em: http://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/8697/6351. Acesso em: 19 jun.18.

PEREIRA, Diego Vieira Pereira; FRANÇA, Ludimille Santos; BATISTA NETO, Nilson Luiz. A importância do curso de Engenharia Biomédica e sua interface com a ciência, tecnologia e saúde brasileira. In: CONGRESSO DE INICIAÇÃO CIENTÍFICA DO INATEL, 1; 2012, Santa Rita do Sapucaí. Anais do ... Santa Rita do Sapucaí: Instituto Nacional de Telecomunicações, 2012, p. 279-281. Disponível em: http://www.inatel.br/incitel/index.phpption=com_content&view =article&id=118&Itemid=100302. Acesso em 19 jun.19.

PIMENTA, Selma Garrido; ANASTASIOU, Léa das Graças Camargos. Docência no ensino superior. São Paulo: Cortez, v.1, 2002. Coleção Docência em Formação.

SA, Maria Auxiliadora Ávila dos Santos; ALMEIDA, Laurinda Ramalho. Devolutiva de entrevistas: o biograma na pesquisa em educação. Psicologia da Educação, v. 19, 2004, p. 185-192.

SARAIVA, Karla. Produzindo engenheiras. Revista de Ensino de Engenharia, v. 7, n.1, p. 48-56, 2008. Disponível em: http://www.abenge.org.br /revista/index.php /abenge /article/view/60. Acesso em: 09 out. 2019.

SOARES, Dulce Helena Penna. A escolha profissional do jovem adulto. 3. ed. São Paulo: Summus Editorial, 2003. 198 p. ISBN: 978853230749.

SBEB - Sociedade Brasileira de Engenharia Biomédica. Disponível em http://www.sbeb.org.br/site/. Acesso em: 20 jul. 2020.

SOUZA, Elizeu. Clementino. (Auto)biografia, história de vida e práticas de formação. In: NASCIMENTO, Antonio Dias; HETKOWSKI, Tania Maria. (Org.) Memória e formação de professores. Salvador: EDUFBA, 2007. 310 p. p.59-74. eISBN: 9788523209186. Disponível em: http://books.scielo.org/id/f5jk5/pdf/nascimento-9788523209186-04.pdf. Acesso em: 18 fev. 2019.

SZYMANSKI, Heloisa. Entrevista Reflexiva: um olhar psicológico sobre a entrevista em pesquisa. In: SZYMANSKI, Heloisa. (Org). A Entrevista na pesquisa em Educação: a prática reflexiva. 4. Ed. Brasília: Liber Livro, 2011. 101p, p. 09-61. ISBN: 8598843032.

TARDIF, Maurice. Saberes docentes e formação profissional. Petrópolis, RJ: Vozes, 2014. ISBN 9788532644282. Edição Digital.

UFPE - Universidade Federal de Pernambuco. Engenharia Biomédica ganha primeiro laboratório. Pernambuco: Campus- Informativo UFPE, 2010, Disponível em: https://www.ufpe.br/agencia/index.php?option=com_content&view=article&id=38638:engenharia-biomedica-ganha-primeiro-laboratorio&catid=5&Itemid=78. Acesso em 19 abril 2019.

VALLE, Ione. Carreira do magistério: uma escolha profissional deliberada? Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos. v. 87, n. 216, p.178-187, 2006. Disponível em: http://rbep.inep.gov.br/index.php/rbep/article/view/792/767

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Copyright (c) 2022 Revista Internacional de Educação Superior

Downloads

Download data is not yet available.