Abstract
Introduction/Objective: This article discusses the results of a research at the Federal University of Rio de Janeiro (UFRJ) that had as main goals to analyze the public policies discourse about evaluation on higher education in Brazil and to understand how they are recontextualized in the institutional practice. Methodology: Based on the historic-dialectical approach was analyzed how neoliberal reforms shapes the formulation and development of such evaluation in the practices from public universities. The Stephen Ball's concepts of recontextualization and policy- cycle allowed us to understand the gap between policy discourse and concrete practice. Semi-structured interviews were carried out with strategic instances responsible for the institutional evaluation at the university, especially in the Center for Health Sciences, including interviews with the directors of the Medicine, Dentistry, Nutrition and Nursing Faculties. Results: The data was processed based on content analysis and the results were organized into five dimensions: 1. Relationships between neoliberalism, globalization and higher education; 2. University reforms and educational policies in Brazil; 3. The diversity of multiple approaches in evaluation; 4. The National Assessment System on Higher Education; 5. Challenges for assessment practices at UFRJ. The tension between the discourse of participatory evaluation and the hierarchical reality of evaluation practices as devices for implementing regulation, control and performance technologies became evident. Conclusion: Although the importance of the work carried out by the university is undeniable that the evaluation practices are not very participatory and are not related to a process of institutional learning and development.
References
BALL, Stephen John. Diretrizes políticas globais e relações políticas locais em educação. Currículo sem Fronteiras. v. 1, n. 2, p. 99-116, jul./dez, 2001. ISSN 1645-1384. Disponível em: http://www.curriculosemfronteiras.org/vol1iss2articles/ball.pdf. Acesso em: 15jan. 2018.
BALL, Stephen John; MAGUIRE, Meg; BRAUN, Anette. How Schools do Policy: Policy Enactments in Secondary Schools. New York: Routledge, 2012. ISBN 9780429228803
BALL, Stephen John. Sociologia das políticas educacionais e pesquisa crítico-social: uma revisão pessoal das políticas educacionais e da pesquisa em política educacional. In: BALL, S. J.; MAINARDES, J. (org.). Políticas educacionais: questões e dilemas. São Paulo: Cortez, p. 21-53, 2011. Disponível em: https://biblat.unam.mx/hevila/CurriculosemFronteiras/2006/vol6/no2/2.pdf. Acesso em: 5 jan 2018
BALL, S. John. Profissionalismo, gerencialismo e performatividade. Cadernos de Pesquisa, v. 35, n. 126, p. 539-564, set./dez. 2005. Disponível em: http://dx.doi.org/10.1590/S0100-15742005000300002. Acesso em: 01 fev. 2018.
BARDIN, Laurence. Análise de Conteúdo. Lisboa: Edições 70, 2004. ISBN 9789724411545
BRASIL. Lei n. 9394, de 20 dezembro de 1996. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Brasileira. BRASIL. Lei n. 10.861, de 14 de abril de 2004. Institui o Sistema Nacional de Avaliação da Educação Superior — SINAES e dá outras providências. Disponível em: https://www2.senado.leg.br/bdsf/bitstream/handle/id/70320/65.pdf. Acesso em: 24 nov. 2017
CARVALHO, Agenor. Manoel. et al. A gestão da educação superior no Brasil frente aos instrumentos de avaliação e regulação: burocracia ou eficácia? In: Colóquio Internacional de Gestão Universitária, 14., 2014, Florianópolis. Anais. Florianópolis: INPEAU, 2014. Disponível em: https://repositorio.ufsc.br/xmlui/handle/123456789/132045. Acesso em: 26 jul. 2017.
DEMO, Pedro. Avaliação Qualitativa. São Paulo: Cortez, 1987. ISBN 9786588717691
DIAS SOBRINHO, José. Qualidade, Avaliação: do SINAES a Índices. Avaliação. Campinas. v. 13, n. 3, p. 817-825, nov. de 2008. Disponível em http://periodicos.uniso.br/ojs/index.php/avaliacao/article/view/284. Acesso em: 01 fev. 2019.
DIAS SOBRINHO, José. Avaliação institucional: marcos teórico e políticos. Avaliação. Campinas, v. 1, n. 1, p. 15-24, jul. 1996. Disponível em: http://periodicos.uniso.br/ojs/index.php/avaliacao/article/view/722. Acesso em: 04 fev. 2019.
DIAS SOBRINHO, José. Avaliação e transformações da educação superior brasileira (1995-2009): do provão ao Sinaes. Avaliação. Campinas, v. 15, n. 1, p. 195-224, 2010. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1414-40772010000100011&lng=en&nrm=iso. Accesso em: 06 fev. 2019.
FLICK, Uwe. Uma introdução à pesquisa qualitativa. São Paulo: Bookman, 2004 ISBN 9788536304144
GESSER, Verônica.; RANGHETTI, Diva. Spezia. Currículo Escolar: das concepções histórico epistemológicas a sua materialização na prática dos contextos escolares. Curitiba: Editora CRV, 2011. ISBN 9788580422405
GIROUX, Henry. Armand. American nightmare: facing the challenge of fascism. San Francisco: City Lights Books, 2018. ISBN 9780872867536
GIROUX, Henry. Armand. Terror of the Unforeseen. Los Angeles: LARB Provocations, 2019. ISBN 9781940660493
MINAYO, Maria Cecília de Souza (org.). Pesquisa Social: teoria, método e criatividade. 28. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2009. ISBN 9788526295230
MOREIRA, Antônio. Flávio. A cultura da performatividade e a avaliação da pós-graduação em educação no Brasil. Educação em Revista. Belo Horizonte, v. 25, n. 3, p. 23-42. dez. 2009.
OLIVEIRA, Dalila Andrade. Regulação das políticas educacionais na América Latina e suas consequências para os trabalhadores docentes. Educação e Sociedade. Campinas, vol. 26, n. 92, p. 753- 775. 2005. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S0101-73302005000300003. Acesso em: 03 mai. 2017.
POLIDORI, Marlis Morosoni; MARINHO-ARAUJO, Claisy M.; BARREYRO, Gladys Beatriz. Ensaio: aval. pol. públ. Educ., Rio de Janeiro, v.14, n. 53, p. 425-436, out./dez. 2006. Disponível em: https://www.redalyc.org/pdf/3995/399537945002.pdf. Acesso em: 05 maio 2017
REAL, Giselle. Cristina. Martins. Avaliação e qualidade no Ensino Superior: os impactos do período 1995-2002. Educação e Pesquisa, v. 35, n. 3, p. 573-584, set./dez. 2009. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/ep/v35n3/11.pdf. Acesso em: 03 set. 2017.
SAUL, Ana Maria. Avaliação emancipatória: desafio à teoria e à prática de avaliação e reformulação de currículo. São Paulo: Cortez, 1985. ISBN 9788524901218
SOUSA-SANTOS, Boaventura. A universidade no século XXI: para uma reforma democrática e emancipatória da universidade. São Paulo: Cortez, 2011. ISBN 9788524910593
TEIXEIRA, Luciana. et al. O processo de avaliação da educação superior no Brasil: uma abordagem teórica e crítica. In: COLÓQUIO INTERNACIONAL SOBRE GESTÃO UNIVERSITÁRIA NAS AMÉRICAS, 13, 2013. Florianópolis. Anais. Florianópolis: INPEAU. 2013. Disponível em:
https://repositorio.ufsc.br/handle/123456789/114871. Acesso em: 23 out. 2017.
TEIXEIRA JUNIOR, Paulo. Roberto.; RIOS, Monica. Piccione. Gomes. Dez anos de SINAES: um mapeamento de teses e dissertações defendidas no período 2004 - 2014. Avaliação, Campinas, v. 22, n. 3, p. 793-816, dez. 2017. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S141440772017000300793&lng=en&nrm=iso. Acesso em: 24 out. 2017
TREVISAN, Monica. de Sousa.; SARTURI, Rosane. Carneiro. O estado da arte do SINAES: levantamento de teses e conceitos. In: SIMPÓSIO AVALIAÇÃO DA EDUCAÇÃO SUPERIOR. Porto Alegre. Anais. Porto Alegre: UFRGS. 2016 Disponível em: http://www.ufrgs.br/avalies2016/anaisdo-evento/artigos-1/156331.pdf. Acesso em: 24 out. 2017
UFRJ. Estatuto Interno da Universidade Federal do Rio de Janeiro. Atualizado em 28 jun. 2018. Rio de Janeiro: UFRJ, 2018. Disponível em: www.ufrj.br. Acesso em: 27 nov. 2018.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright (c) 2022 Marcia Giraldez Evald, Gustavo de Oliveira Figueiredo