Banner Portal
The University Field at UFMG (Brazil) and at UBA (Argentina):
PORTUGUÊS (Português (Brasil))
ENGLISH
ÁUDIO (Português (Brasil))
VIDEO (Português (Brasil))

Keywords

University field
Scientific capital
Pedagogical capital
University teaching

How to Cite

CONCEIÇÃO, Juliana Santos da; DINIZ-PEREIRA, Júlio Emílio. The University Field at UFMG (Brazil) and at UBA (Argentina):: the clash between scientific capital and pedagogical capital. Revista Internacional de Educação Superior, Campinas, SP, v. 9, n. 00, p. e023011, 2022. DOI: 10.20396/riesup.v9i00.8661946. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/riesup/article/view/8661946. Acesso em: 17 jul. 2024.

Abstract

This article aims to discuss the university field in Brazil and Argentina from a comparative study of professional teacher development actions carried out in a public university in each of these countries. We draw on Bourdieu to discuss the concept of field and, based upon it, scientific and pedagogical capital at the university field. The methodological approach adopts a qualitative approach linked to the principles of comparative research. Altogether, the comparative analysis presented in this research reveals university fields with marked distinctions regarding the value given to the capitals involved in each field, and these differences are directly related to the place where professional development actions will occupy the university. We defend the existence of another capital within this field, other than scientific capital, already widely discussed by Bourdieu, and we believe that, with another configuration of the university field, pedagogical capital may come to occupy a prestigious place within it.

https://doi.org/10.20396/riesup.v9i00.8661946
PORTUGUÊS (Português (Brasil))
ENGLISH
ÁUDIO (Português (Brasil))
VIDEO (Português (Brasil))

References

ARAÚJO, Emilio; BITTENCOURT Jaqueline; CRISTOFOLI, Maria Silvia. Pesquisas educacionais de países latino-americanos: desafios na aplicação dos estudos comparados. In: III Encontro Internacional de Pesquisadores de Políticas Educativas - Núcleo Educação para a Integração – AUGM, Porto Alegre, 2008. Anais do III Encontro Internacional de Pesquisadores de Políticas Educativas, Porto Alegre, 2008. P.157-163

BADANO, María Del Rosario; BASSO, Raquel; BENEDETTI, María Gracia; ANGELINO, Afonsina; SERRA, María Florencia; VERBAUWEDE, Viviana; RÍOS, Javier. Campo científico: sujetos, saberes y prácticas en la universidad de los ´90 Cultura, academia, política… y la producción de conocimiento social. Ciencia, Docencia y Tecnologia, Universidade Nacional de Entre Rios, v. 4, n. 4, p. 231-245, 2014.

BOURDIEU, Pierre. A economia das trocas linguísticas. In: ORTIZ, Renato (Org.). Bourdieu: Sociologia. São Paulo: Ática, 1983, p. 156-183.

BOURDIEU, Pierre. Algumas propriedades dos campos. Questões de Sociologia. Lisboa: Edições Sociedade Unipessoal, 2003, p. 119-126.

BOURDIEU, Pierre. Os usos sociais da ciência: por uma sociologia clínica do campo científico. São Paulo: Editora UNESP, 2004. 86p.

BOURDIEU, Pierre. A economia das trocas simbólicas. Organização e seleção de Sergio Miceli. São Paulo: Perspectivas, 2007. 361p.

BOURDIEU, Pierre. A distinção: crítica social do julgamento. São Paulo: EDUSP; Porto Alegre: Zouk, 2008. 560p.

BOURDIEU, Pierre. Homo academicus. Tradução de Ione Ribeiro Valle. 2. ed. Florianópolis: Ed. UFSC, 2017. 310p.

BRANDÃO, Zaia. Operando com conceitos: com e para além de Bourdieu. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 36, n. 1, p. 227-241, jan./abr. 2010.

CORRÊA, Guilherme Torres. Formação pedagógica no ensino superior: um olhar sobre os mestrados e os doutorados acadêmicos em Saúde Coletiva. 2012. 118f. Dissertação (Mestrado em Educação em Ciências e Saúde) – Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2012.

CORRÊA, Guilherme Torres; RIBEIRO, V. M. B. A formação pedagógica no ensino superior e o papel da pós-graduação stricto sensu. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 39, n. 2, p. 319-334, abr./jun. 2013.

CUNHA, Luiz Antônio. A universidade reformada: o golpe de 1964 e a modernização do ensino superior. 2. ed. São Paulo: Editora UNESP, 2007. 300p.

CUNHA, Maria Isabel. Professor da Educação Superior. In: MOROSINI, M. C (Ed.). Enciclopédia da Pedagogia Universitária Glossário. v. 2. Brasília-DF: INEP/MEC, 2006, p. 349-406.

CUNHA, Maria Isabel. A Educação Superior e o campo da Pedagogia Universitária: legitimidades e desafios. In: ISAIA, S. M. A.; BOLZAN, D. P. V. (Org.). Pedagogia Universitária e Desenvolvimento profissional docente. Porto Alegre: EDIPUCRS, 2009, p. 349-376.

CUNHA, Maria Isabel Aprendizagem da docência em espaços institucionais: é possível fazer avançar o campo da formação de professores. In: PRYJMA, M. F.; OLIVEIRA, O. S. (Org.). Desenvolvimento profissional docente em discussão. Curitiba: Ed. UTFPR, 2016, p. 63-78.

GARCIA, Maria Manuela Alaves. O campo das produções simbólicas e o campo científico de Bourdieu. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, n. 97, p. 64-72, maio 1996.

GOLDEMBERG, Mirian. A arte de pesquisar. Como fazer pesquisa qualitativa em Ciências Sociais. Rio de Janeiro: Record, 1998. 107p.

ISAIA, Silvia Maria Aguiar. Desafios à docência superior: pressupostos a considerar. In: RISTOFF, D.; SEVEGNANI, P. (Org.). Docência na educação superior. Brasília: INEP, 2006a, p. 63-84. (Coleção Educação Superior em Debate, v. 5).

KRAWCZYK, Nora Rut; VIEIRA, Vera Lúcia. Estudos comparados nas análises sobre política educacional da América Latina. In: KRAWCZYK, N. R.; WANDERLEY, L. E. (Org.). América Latina: Estado e reformas numa perspectiva comparada. São Paulo: Cortez Editora/ PUC-SP, 2003, p. 113-135.

LÉLIS, Isabel. A polissemia do magistério: entre mitos e histórias. 1996. 224f. Tese (Doutorado em Educação) – Pontifícia Universidade Católica, Rio de Janeiro, 1996.

LUCARELLI, Elisa. Las asesorías pedagógicas universitarias en la Argentina. Educar em Revista, Curitiba, Brasil, n. 57, p. 99-113, jul./set. 2015.

MINAYO, Maria Cecília de Souza. O desafio do conhecimento: pesquisa qualitativa em saúde. 12. ed. São Paulo: Hucitec, 2010. 407p.

MOROSINI, Marília Costa. Campo científico. In: MOROSINI, M. C. (Ed.). Enciclopédia da Pedagogia Universitária Glossário. v. 2. Brasília-DF: INEP/MEC, 2006, p. 393.

ORTIZ, Renato. A Sociologia de Pierre Bourdieu. São Paulo: Olho d’Água, 2003. 169p.

PIMENTA, Selma Garrido; ANASTASIOU, Lea das Graças Camargos. Docência no ensino superior. São Paulo: Cortez, 2011. 279p.

ZABALZA, Miguel. O ensino universitário: seu cenário e seus protagonistas. Tradução de Ernani Rosa. Porto Alegre: Artmed, 2004. 239p.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Copyright (c) 2022 Revista Internacional de Educação Superior

Downloads

Download data is not yet available.