Banner Portal
The mercantilization process of higuer education in Brazil and the denial of human formation
PORTUGUÊS (Português (Brasil))
ENGLISH
ÁUDIO (Português (Brasil))
VÍDEO (Português (Brasil))

Keywords

Work
Higher education
Mercantilization

How to Cite

OLIVEIRA, Renato; SANTOS, Pedro Pereira dos. The mercantilization process of higuer education in Brazil and the denial of human formation: a critical analysis from István Mészáros. Revista Internacional de Educação Superior, Campinas, SP, v. 9, n. 00, p. e023046, 2022. DOI: 10.20396/riesup.v9i00.8663773. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/riesup/article/view/8663773. Acesso em: 17 jul. 2024.

Abstract

The mercantilization of Higher Education is the appropriation of education as a commodity manipulated according to its exchange value and the consequent accumulation of capital. In this way, it can be conceived as an unfolding of factors that originate at the interface of the current productive and social order. This phenomenon expresses a reductionist and precarious conception of education, which distorts and compromises the social function that the educational complex plays in human formation. In the light of historical dialectical materialism, this research has a bibliographic and documentary character, focused on a qualitative approach to data, using books, articles and official documents. The results demonstrate that the process of commercialization of Higher Education in Brazil is historically linked to the expansion of this level of education, based on the reforms of the Brazilian State in the educational field, showing its subordinate position in relation to the demands imposed by capital; and that the role of business groups in the education sector and the educational policies for financing and granting scholarships, aiming to increase access to this level of education, are two important factors that attest to the way in which the commercialization of Higher Education has been taking place today. In view of this, it is urgent to build strategies that aim to overcome this model of education, so that the fight against commodified education presupposes the overcoming of capital and all other instances that it subordinates, especially legal determinations, political conventions and the bourgeois state.

https://doi.org/10.20396/riesup.v9i00.8663773
PORTUGUÊS (Português (Brasil))
ENGLISH
ÁUDIO (Português (Brasil))
VÍDEO (Português (Brasil))

References

AMORIM, Maria Gorete Rodrigues de. Educação para o trabalho no capitalismo: o ProJovem como negação da formação humana. São Paulo: Instituto Lukács, 2018. 224 p.

BARBALHO, Maria Goretti Cabral. Educação superior: tendências e estratégias de expansão na América Latina e no Brasil. In: CABRAL NETO, Antônio et al. (Org.). Pontos e contrapontos da política educacional: uma leitura contextualizada de iniciativas governamentais. Brasília: Liber livro, 2007. p. 51-84.

BERTOLDO, Maria Edna de Lima. Trabalho e educação no Brasil: da centralidade do trabalho à centralidade da política. 2. ed. São Paulo: Instituto Lukács, 2015. 192 p.

BRASIL. Decreto nº 2.306, de 19 de agosto de 1997. Regulamenta, para o Sistema Federal de Ensino, as disposições contidas no art. 10 da Medida Provisória nº 1.477-39, de 8 de agosto de 1997, e nos arts. 16, 19, 20, 45, 46 e § 1º, 52, parágrafo único, 54 e 88 da Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996, e dá outras providências. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 19 ago. 1997. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/decreto/d2306.htm. Acesso em: 11 set. 2020.

BRASIL. Decreto nº 2.207, de 15 de abril de 1997. Regulamenta, para o Sistema Federal de Ensino, as disposições contidas nos arts. 19, 20, 45, 46 e § 1º, 52, parágrafo único, 54 e 88 da Lei n. 9394, de 20 de dezembro de 1996, e dá outras providências. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 15 abr. 1997. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/decreto/d2207.htm. Acesso em: 11 set. 2020.

BRASIL. Ministério da Educação. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 20 dez. 1996. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm. Acesso em: 11 set. 2020.

BRASIL. Ministério da Educação. Lei nº 5.540, de 28 de novembro de 1968. Fixa normas de organização e funcionamento do ensino superior e sua articulação com a escola média, e dá outras providências. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 28 nov. 1968. Disponível em: https://www2.camara.leg.br/legin/fed/lei/1960-1969/lei-5540-28-novembro-1968-359201-publicacaooriginal-1-pl.html. Acesso em: 11 set. 2020.

BRASIL. Ministério da Educação. Lei nº 4.024, de 20 de dezembro de 1961. Fixa as Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 20 dez. 1961. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l4024.htm. Acesso em: 11 set. 2020.

BRASIL. Ministério da Educação. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (Inep). Censo da Educação Superior 2018: notas estatísticas. Brasília, 2019. Disponível em: http://download.inep.gov.br/educacao_superior/censo_superior/documentos/2019/censo_da_educacao_superior_2018-notas_estatisticas.pdf. Acesso em: 20 set. 2020.

CHAVES, Vera Lúcia Jacob. O ensino superior privado-mercantil em tempos de economia financeirizada. In: Cássio Fernando (Org.). Educação contra a barbárie: por escolas democráticas e pela liberdade de ensinar. São Paulo: Boitempo, 2019. p. 67-72.

COSTA, Adriana Mendonça. A mercantilização da educação superior no Brasil: crítica marxista ao PROUNI. 2011. 126 f. Dissertação (Mestrado em Educação Brasileira) – Universidade Federal de Alagoas, Maceió, 2003. Disponível em: http://www.repositorio.ufal.br/bitstream/riufal/2933/1/A%20mercantiliza%C3%A7%C3%A3o%20da%20educa%C3%A7%C3%A3o%20superior%20no%20Brasil%20-%20cr%C3%ADtica%20marxista%20ao%20PROUNI.pdf. Acesso em: 10 set. 2020.

FREIRE, Leiliana Rebouças. O ensino superior brasileiro mercantilizando: PROUNI e FIES no contexto da crise estrutural do capital. 2015. 180 f. Dissertação (Mestrado Acadêmico em Educação) – Universidade Estadual do Ceará, Limoeiro do Norte, 2015. Disponível em: http://www.uece.br/maie/dmdocuments/dissertacao_leiliana_reboucas_freire.pdf. Acesso em: 10 set. 2020.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do Oprimido. 50. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2011. 256 p.

FREITAS, Luiz Carlos de. A reforma empresarial da educação: nova direita, velhas ideias. São Paulo: Expressão Popular, 2018. 160 p.

LEONTIEV, A. O homem e a cultura. In: LEONTIEV, A. O desenvolvimento do psiquismo. Lisboa: Horizonte, 1978. p. 261-284.

LUKÁCS, Georg. Para uma ontologia do ser social. Tradução de Sergio Lessa e revisão de Mariana Andrade. Maceió: Coletivo Veredas, 2018. 1457 p. 14 v.

MARX, Karl. O Capital: crítica da economia política. Livro I: o processo de produção do capital. Tradução de Rubens Enderle. São Paulo: Boitempo, 2013. 894 p.

MÉSZÁROS, István. Para além do capital: rumo a uma teoria da transição. Tradução de Paulo Cesar Castanheira e Sérgio Lessa. São Paulo: Boitempo, 2011. 1104 p.

MÉSZÁROS, István. A educação para além do capital. Tradução de Isa Tavares. 2. ed. São Paulo: Boitempo, 2008. 126 p.

MINTO, Lalo Watanabe. As reformas do ensino superior no Brasil: o público e o privado em questão. Campinas: Autores Associados, 2006. 336 p.

ROSSI, Rafael. Lukács e a Educação. Maceió: Coletivo Veredas, 2018. 100 p.

SANTOS, Escolástica. Trabalho, educação e pobreza. Maceió: Coletivo Veredas, 2019. 119 p.

SAVIANI, D. Como avançar? Desafios teóricos e políticos da Pedagogia Histórico-Crítica hoje. In: PASQUALINI, J. C.; TEIXEIRA L. J.; AGUDO, M. de M. (Orgs.). Pedagogia Histórico-crítica: legado e perspectivas. Uberlândia-MG: Navegando publicações, 2018. pág-235-256.

SGUISSARDI, Valdemar. Educação superior no Brasil: democratização ou massificação mercantil? Revista Educação e Sociedade, Campinas, v. 36, n. 133, p. 867-889, out./dez., 2015. Disponível em: https://www.scielo.br/scielo.php?pid=S0101-73302015000400867&script=sci_abstract&tlng=pt. Acesso em: 9 set. 2020.

SGUISSARDI, Valdemar. Modelo de expansão da educação superior. Predomínio privado/mercantil e desafios para a regulação e a formação universitária. Revista Educação e Sociedade, Campinas, v. 29, n. 105, p. 991-1022, set./dez. 2008. Disponível em: https://www.scielo.br/scielo.php?pid=S0101-73302008000400004&script=sci_abstract&tlng=pt. Acesso em: 9 set. 2020.

SGUISSARDI, Valdemar. O impacto da mercantilização da Educação Superior no Brasil. Revista da ADUSP, São Paulo, v. 19, n. 19, p. 46-54, 2000. Disponível em: https://www.adusp.org.br/files/revistas/19/r19a09.pdf. Acesso em: 9 set. 2020.

SGUISSARDI, Valdemar. Privatização da Educação Superior no Brasil: 1995-2001. Revista de la educación superior, México, v. 31, n. 123, p. 41-66, 2002. Disponível em: http://publicaciones.anuies.mx/pdfs/revista/Revista123_S1A3ES.pdf. Acesso em: 9 set. 2020.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Copyright (c) 2022 Renato Oliveira, Pedro Pereira dos Santos

Downloads

Download data is not yet available.