Banner Portal
Contributions from the literature on the beginning of teaching at a higher level
PORTUGUÊS (Português (Brasil))
ENGLISH
ÁUDIO (Português (Brasil))
VIDEO (Português (Brasil))

Keywords

Higher education
Teachers
Literature
Education
University

How to Cite

ZOTESSO, Marina Cristina; CALAIS, Sandra Leal; GIMENIZ-PASCHOAL, Sandra Regina. Contributions from the literature on the beginning of teaching at a higher level. Revista Internacional de Educação Superior, Campinas, SP, v. 9, n. 00, p. e023018, 2022. DOI: 10.20396/riesup.v9i00.8663929. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/riesup/article/view/8663929. Acesso em: 16 aug. 2024.

Abstract

The teacher occupies an extremely important role throughout history, capable of spreading knowledge in the most different stages of life and contributing to the critical sense and personal and professional training of individuals. Having said that, it is noteworthy not only its notoriety, but also the consequent variables attributed to the beginner professor at a higher level, who walks a path coming from graduate school and enters higher education. Objective: The purpose of this study was to investigate, from a non-systematic bibliographic survey, scientific publications that addressed the variables involved in the teaching process of the beginning university teacher, as well as those that cause illness and difficulties in teaching. For this purpose, the Scielo database was used, and search for articles between 2015 to 2019 with six specific descriptors. As results, three tables were obtained from the four articles selected in the search, which broadened the concepts of 1) Teaching, 2) Difficulties in teaching and 3) Forms of illness as a university professor. The data obtained explain the idea that in such an occupational scope there are consequences that extend from the workplace, extending to personal life, such as levels of stress, anxiety, depression, due to pressure, demands and excess required in particular for the beginning teacher. Finally, the need for further studies in the area, especially empirical, is emphasized, which may contribute not only to the scientific community, but also to the expansion of quality of life for novice teachers.

https://doi.org/10.20396/riesup.v9i00.8663929
PORTUGUÊS (Português (Brasil))
ENGLISH
ÁUDIO (Português (Brasil))
VIDEO (Português (Brasil))

References

ALVES, Rafaela Brandão; CURADO, Bárbara Taveira Fleury. O narcisismo na docência universitária. Estudos e pesquisas em psicologia. Rio de Janeiro, v. 17, n.1, p 259-276, 2017.

ARBEX, Ana Paula; SOUZA, Katia Reis; MENDONÇA, André Luis Oliveira. Trabalho docente, readaptação e saúde: a experiência dos professores de uma universidade pública. Physis Revista de Saúde Coletiva, Rio de Janeiro, 23 [ 1 ]: 263-284, 2013.

BERBEL, Neusi Aparecida Navas. As metodologias ativas e a promoção da autonomia de estudantes. Semina: Ciências Sociais e Humanas, Londrina, v. 32, n. 1, p. 25-40, 2011.

BERNARDO, Marcia Hespanhol. Produtivismo e precariedade subjetiva na universidade pública: o desgaste mental dos docentes. Psicologia & Sociedade; 26(n. spe.), 129-139, 2014.

BOSI, Antônio de Pádua. A precarização do trabalho docente nas instituições de ensino superior no Brasil nesses últimos 25 anos. Revista Educação e Sociedade, 28(101), 1503-1523. 2008.

BOSI, Antônio de Pádua. Avaliação como forma atualizada de dominação e intensificação do trabalho. Revista Movimento em debate, ano 2, 3, 26-37. 2009.

CAMARGO, Edina Maria de Camargo; OLIVEIRA, Marcelo Ponestki Oliveira; RODRIGUEZ-AÑEZ, Ciro Romelio; HINO, Adriano Akira Ferreira; REIS, Rodrigo Siqueira. Estresse percebido, comportamentos relacionados à saúde e condições de trabalho de professores universitários. Psicol Argum [Internet]. 2013, 31(75):589-97.

CORTEZ, Pedro Afonso; SOUZA, Marcus Vinícius Rodrigues de; AMARAL, Laura Oliveira; SILVA, Luiz Carlos Avelino da. A saúde no trabalho: apontamentos a partir da literatura recente. Caderno de Saúde Coletiva, 2017, Rio de Janeiro, 25 (1): 113-122.

COUTINHO, Maria Chalfin; MAGRO, Márcia Luiza Pit Dal; BUDDE, Cristiane. Entre o prazer e o sofrimento: um estudo sobre os sentidos do trabalho para professores universitários. Psicologia: Teoria e Prática, 13(2):154-167, 2011.

CUNHA, Maria Isabel da; ZANCHET, Beatriz Maria Boêssio Atrib. A problemática dos professores iniciantes: tendência e prática investigativa no espaço universitário. Educação, Porto Alegre, v. 33, n. 3, 189-197, 2010.

DO PRADO, Rosana Leal; BASTIANINI, Mariana Esperendi; CAVALLERI, Matheus Zanelato; RIBEIRO, Sandra Fogaça Rosa; PIZI, Elaine Cristina Gava; MARSICANO, Juliane Avansini. Avaliação da síndrome de Burnout em professores universitários. Revista da ABENO, 17 (3):21-XX, 2017.

FERREIRA, Juliana Barros; SILVA, Karollyne Rocha da Silva; SOUZA, André Silva; ALMEIDA, Cleyara Pereira; MORAIS, K. C.S. Síndrome de Burnout em docentes de uma instituição de ensino superior. Revista Pesquisa em Fisioterapia, 7(2):233-243, 2017.

FORNAZARI, Silvia Aparecida Fornazari; KIENE, Nádia; TADAYOZZI, Denyane Saegusa; RIBEIRO, Géssica Denora; ROSSETTO, Patrícia Belgamo. Capacitação de professores em análise do comportamento por meio de programa educativo informatizado. Psicologia da Educação, São Paulo, 35, pp. 24-52, 2012.

FREIRE, Leila Inês Follmann; FERNANDEZ, Carmen. O professor universitário novato: tensões, dilemas e aprendizados no início da carreira docente. Ciênc. Educ., Bauru, v. 21, n.1, 255-272, 2015.

GIOIA, Paula Suzana; FONAI, Ana Carolina Vieira. A preparação do professor em análise do comportamento. Psicologia da Educação, n. 25, p. 179-190, 2007.

LEMOS, Denise. Trabalho docente nas Universidades Federais: tensões e contradições. Caderno CRH, Salvador, v. 24, n. 1, 105-120, 2011.

LEMOS, Denise Vieira da Silva. Alienação e trabalho docente? O professor no centro das contradições. Tese de Doutorado, Faculdade de Filosofia e Ciências Humanas, Universidade Federal da Bahia, Salvador. 2007.

LIMA, Maria de Fátima Evangelista Mendonça; LIMA-FILHO, Dario de Oliveira. Condições de trabalho e saúde do/a professor/a universitário/a. Ciências & Cognição, 2009.

PAPI, Silmara de Oliveira Gomes; MARTINS, Pura Lúcia Oliver. As pesquisas sobre professores iniciantes: algumas aproximações. Educação em Revista | Belo Horizonte | v.26 | n.03 | p.39-56 | dez. 2010.

PEREIRA, Clarissa Moreira; GIOIA, Paula Silva. Formação de professores em análise do comportamento para manejo de comportamentos considerados violentos de alunos. Rev. bras. ter. comportamento e cognição vol.12 no.1-2 São Paulo jun. 2010.

RUZA, Fabrício Machado. Trabalho e subjetividade do professor da pós-graduação da Unesp: o sentido do trabalho e as relações entre sofrimento e prazer. Tese apresentada ao Programa de Pós-Graduação em Educação, São Carlos, 2017.

RUZA, Fábio Machado, SILVA, Eduardo Pinto. As transformações produtivas na pós-graduação: o prazer no trabalho docente está suspenso? Revista Subjetividades, Fortaleza, 16(1): 91-103, 2016.

SKINNER, Burrus Frederick. Tecnologia do ensino. São Paulo, Edusp, 1972.

SOUTO, Bruna Lecintia Carpes; BECK, Carmen Colomé; TRINDADE, Liliane Ribeiro; SILVA, Rosângela Marion da; BACKES, Dirce Stein; BASTOS, Rodrigo Almeida. O trabalho docente em pós-graduação: prazer e sofrimento. Revista de Enfermagem da UFSM, 7 (1): 29-39, 2017.

TUNDIS, Amanda Gabriella Oliveira; MONTEIRO, Janine Kieling. Ensino superior e adoecimento docente: um estudo em uma universidade pública. Psicologia da Educação, São Paulo, 46, 2018, pp. 1-10, 2018.

VIECILI, Juliane; MEDEIROS, José Gonçalves. A coerção e suas implicações na relação professor-aluno. Psico-USF, v. 7, n. 2, p. 229-238, 2002.

VIEIRA-SANTOS, Joene; HENKLAIN, Marcelo Henrique Oliveira. Contingências sociais que dificultam o engajamento do professor universitário em relações de qualidade com seus alunos. Perspectivas em análise do comportamento. V. 8, n, 2, pp, 200-214, 2017.

ZANOTTO, Maria de Loudes Bara. “Subsídios da Análise do Comportamento para a formação de professores”. In: Hübner, M. M. C. e Marinotti, M. (Org.). Análise do Comportamento para a Educação – Contribuições recentes. Santo André: ESETec Editores Associados, 2004.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Copyright (c) 2022 Revista Internacional de Educação Superior

Downloads

Download data is not yet available.