Banner Portal
Popular education, culture and democracy
Imagem: Universidade de Nápoles Federico II, fundada em 1224. - Google / Licença Creative Commons.
PORTUGUÊS (Português (Brasil))
ENGLISH
VÍDEO (Português (Brasil))
ÁUDIO (Português (Brasil))

Keywords

Popular Education
University
Peasantry
Timor-Leste

How to Cite

URBAN, Samuel Penteado. Popular education, culture and democracy: reflections on the peasant popular university of Timor-Leste. Revista Internacional de Educação Superior, Campinas, SP, v. 10, n. 00, p. e024035, 2023. DOI: 10.20396/riesup.v10i00.8664664. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/riesup/article/view/8664664. Acesso em: 21 may. 2024.

Abstract

Introduction/Objective/Methodology: This text seeks to think on the Fulidaidai-Slulu Institute of Economics, understanding it as a popular peasant university in Timor-Leste through the relationship between Popular Education, culture and democracy. It is noteworthy that the present reflection was only possible due to my experience with the construction of the curriculum of this peasant university, when I carried out activities with Brazilian Cooperation in the East Timorese country (2013), and in a second moment, in 2017, when I worked as a professor at the institute as an activity for the part of my doctorate at the National University of Timor Lorosa'e. Results/Conclusion: Regarding the results and conclusions, it is noteworthy that, in the absence of a disconnect between the training of labor and human training, the institute puts into practice Popular Education as an expression of rebel culture, acting alongside the process of raising awareness among peasants, the members of the Peasants Union of Ermera (UNAER) are also protagonists in this educational process, acting in the dissemination and development of an economy and technology linked to another societal model (democratic). 

https://doi.org/10.20396/riesup.v10i00.8664664
PORTUGUÊS (Português (Brasil))
ENGLISH
VÍDEO (Português (Brasil))
ÁUDIO (Português (Brasil))

References

BARBOSA, Lia Pinheiro. Cultura e Educação no pensamento Gramsciano. Revista de Ciências Sociais, Fortaleza, v. 35, n. 2, 2004. Disponível em: http://www.periodicos.ufc.br/revcienso/issue/view/722. Acesso em: 25 jan. 2021.

BRANDÃO, Carlos Rodrigues; ASSUMPÇÃO, Raiane. Cultura rebelde: escritos sobre a educação popular ontem e agora. 1 ed. São Paulo, SP: Editora e Livraria Instituto Paulo Freire, 2009. 107 p. ISBN 9788561910297.

CHAUI, Marilena. Cultura e democracia. Revista latinoamericana de Ciencias Sociales, v. 1, n. 1, 2008. Disponível em: http://bibliotecavirtual.clacso.org.ar/ar/libros/secret/CyE/cye3S2a.pdf. Acesso em: 05 fev. 2021.

FREIRE, Paulo. Ação Cultural para a liberdade e outros escritos. 13 ed. Rio de Janeiro, RJ: Paz e Terra, 2010. 176 p. ISBN 9788577530236.

FREIRE, Paulo. Criando métodos de pesquisa alternativa. In: BRANDÃO, Carlos Rodrigues. Pesquisa participante. São Paulo, SP: Brasiliense, 1981. 211 p.

LEMOS, Cristina. Inovação na era do conhecimento. In: LASTRES, Helena Maria Martins; ALBAGLI, Sarita. Informação e globalização na era do conhecimento. Rio de Janeiro, RJ: Campus, 1999. 318 p. ISBN 853520489X.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do Oprimido. 17 ed. Rio de Janeiro, RJ: Paz e Terra, 1987. 184 p. ISBN 8521900058.

FREIRE, Paulo; NOGUEIRA, Adriano. Que fazer: Teoria e Prática em Educação Popular. 13 ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2014. 92 p. ISBN 9788532605795.

GOHN, Maria da Glória. Educação Não Formal e Cultura Política. 5 ed. São Paulo: Cortez, 2011. 128 p. ISBN 9788524917233.

GRAMSCI, Antonio. Cadernos do Cárcere: notas sobre o Estado e a política. 4 ed., Rio de janeiro: Civilização Brasileira, 2002. 432 p. ISBN 9788520005378.

GRAMSCI, Antonio. Intelectuais e a Organização da Cultura. São Paulo: Civilização Brasileira, 1989.

GRAMSCI, Antonio. Cadernos do Cárcere: volume 2 – Os intelectuais, O princípio educativo, Jornalismo. 2 ed. Rio de janeiro: Civilização Brasileira, 2001. 332 p. ISBN 8520005128.

MARTINS, Marcos Francisco. Educação não escolar: discussão terminológica e mapeamento dos fundamentos das tendências. Revista Contrapontos - Eletrônica, Itajaí, v. 16, n. 1, 2016. Disponível em: https://siaiap32.univali.br/seer/index.php/rc/article/view/7609#:~:text=O%20artigo%20problematiza%20as%20terminologias,sustentado%20no%20materialismo%20hist%C3%B3rico%2Ddial%C3%A9tico. Acesso em: 12 dez. 2020.

NUNES, João Arriscado. O resgate da Epistemologia. In: SANTOS, Boaventura de Sousa; MENESES, Maria Paula. Epistemologias do Sul. Coimbra: CES, 2009. 518 p. ISBN 9789724037387.

SANTOS, Boaventura de Sousa. A universidade no século XXI: para uma reforma democrática e emancipatória da universidade. 3 ed. São Paulo, SP: Cortez, 2011. 116 p. ISBN 9788524916069.

SANTOS, Boaventura de Sousa. O fim do império cognitivo: a afirmação das epistemologias do Sul. 1 ed. Belo Horizonte, MG: Autêntica Editora, 2019. 478 p. ISBN 9788551304846.

SANTOS, Boaventura de Sousa; MENESES, Maria Paula. Epistemologias do Sul. 1 ed. Coimbra: CES, 2009. 518 p. ISBN 9789724037387.

SILVA, Antero Benedito da. FRETILIN Popular Education 1973-1978 and its relevance to Timor-Leste today. 2011. 327 f. Tese (Doutorado em Filosofia) – University of New England, Victoria, 2011.

SILVA, Antero Benedito da. Litercy model of the Maubere Pedagogy. In: URBAN, Samuel Penteado; SILVA, Antero Benedita; LINSINGEN, Irlan von. Popular education in Timor-Leste: past and present experiences. Mossoró, RN: EDUERN, 2020. 107 p. ISBN 9786599134487.

SILVA, Antonio Fernando Gouvêa da. Mesa-redonda - Freire e Saviani: proximidades e distanciamentos. GPTeFE (Grupo de Pesquisa Teorias e Fundamentos da Educação) e PPGEd (Programa de Mestrado em Educação), Sorocaba, 2016.

STRECK, Danilo R. et al. Educação Popular e Docência. 1 ed. São Paulo, SP: Cortez, 2014. 214 p. ISBN 9788524923111.

UNITED NATIONS (UN). Joint Program: Promoting Sustainable Food and Nutrition Security in Timor-Leste. Final Report. Díli, 2011. 49 p. Disponível em: http://www.mdgfund.org/sites/default/files/Signed_JP_Timor_Leste_Children_Sept09.pdf. Acesso em: jan. 2016.

URBAN, Samuel Penteado; SILVA, Antero Benedita; LINSINGEN, Irlan von. The Fulidaidai-Slulu Institute of Economics: Popular Education and Peasant Struggle. In: URBAN, Samuel Penteado; SILVA, Antero Benedita; LINSINGEN, Irlan von. Popular education in Timor-Leste: past and present experiences. Mossoró: EDUERN, 2020. 107 p. ISBN 9786599134487.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Copyright (c) 2022 Samuel Penteado Urban

Downloads

Download data is not yet available.