Banner Portal
Professor’s resilience and pedagogical alternation in the beginner professors’ learning
PORTUGUÊS (Português (Brasil))
ENGLISH
ÁUDIO (Português (Brasil))
VÍDEO (Português (Brasil))

Keywords

Higher education
Beginner professors
Teaching focused degree
Professors’ learning
Emerging contexts

How to Cite

BRAUN, Jordana Rex; BOLZAN, Doris Pires Vargas. Professor’s resilience and pedagogical alternation in the beginner professors’ learning: the movements within the emerging contexts . Revista Internacional de Educação Superior, Campinas, SP, v. 9, n. 00, p. e023010, 2022. DOI: 10.20396/riesup.v9i00.8664900. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/riesup/article/view/8664900. Acesso em: 17 jul. 2024.

Abstract

In this article, we present discussions that result from the research “Beginner professor in undergraduate courses and the emerging contexts: learning for / in teaching”, whose focus is on the beginner professor’s learning in the undergraduate course from the perspective of emerging contexts. For this purpose, we intend to answer the following research problem: what are the movements produced by beginner professors in the processes of learning to teach in undergraduate teaching focused courses, in the midst of emerging contexts. As theoretical and methodological framework, in this article, we used Bolzan (2009, 2012, 2016), Isaia and Bolzan (2009), Isaia (2006), Morosini (2014), Tardif (2014), Imbernón (2009), among other authors. The research has a qualitative socio-cultural narrative nature. We conducted interviews, based on guiding topics, with beginner professors who work in undergraduate courses at a public University in the countryside of Rio Grande do Sul. Based on the narratives, we highlighted the categories of teaching and formative processes that, pervaded by emerging contexts, configure the beginner professors’ learning. These emerging contexts are characterized as challenges in the face of dynamization of academic knowledge, work demands and the specificity of teachers’ training courses. Thus, teaching becomes more complex as the transformations of society emerge in professors’ learning, in which the movements of pedagogical alternation and teaching resilience imply the process of learning the teaching of the beginner professor who works as a trainer of trainers. 

https://doi.org/10.20396/riesup.v9i00.8664900
PORTUGUÊS (Português (Brasil))
ENGLISH
ÁUDIO (Português (Brasil))
VÍDEO (Português (Brasil))

References

BAKHTIN, Mikhail Mikhailovich. Marxismo e filosofia da linguagem. 12. ed. São Paulo, SP: HUCITEC Editora, 2006.

AUTORA. Professor iniciante nas licenciaturas e os contextos emergentes: aprendizagem para/na docência. 2020. 241 p. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, ano.

BOLZAN, Doris Pires Vargas. Formação de professores: compartilhando e reconstruindo conhecimentos. 2. ed. Porto Alegre, RS: Editora Mediação, 2009.

BOLZAN, Doris Pires Vargas. Aprendizagem docente e processos formativos: movimentos construtivos da educação básica e superior. Relatório final do projeto de pesquisa interinstitucional e integrado, registro no GAP nº 025821, CNP/q/PPGE/CE/UFSM, 2012.

BOLZAN, Doris Pires Vargas; ISAIA, Silvia Maria Aguiar.; MACIEL, Adriana, Moreira Rocha. Formação de professores: a construção da docência e da atividade pedagógica na Educação Superior. Revista Diálogo Educacional, Curitiba, v. 13, n. 38, p. 49-68, jan.abr. 2013.

CANDAU, Vera Maria. Formação continuada de professores: tendências atuais. In: CANDAU, Vera Maria (Org.). Magistério: construção cotidiana. Petrópolis: Vozes, 1997.

CONNELLY, F. Michael; CLANDININ, D. Jean. Relatos de experiência e investigación narrativa. In: LARROSA, J. et al. Déjame que te cuente: ensayos sobre narrativa y educación. Barcelona: Editorial Laertes, 1995.

CUNHA, Ana Maria de Oliveira; BRITO, Taita Talamira Rodrigues; CICILLINI, Graça Aparecida. Dormi aluno (a)... acordei professor (a): interfaces da formação para o exercício do ensino superior. In: REUNIÃO ANUAL DA ANPED, 29, 2006, Caxambu/MG. Anais... Caxambu/MG: Anped, 2006, p. 1-15.

CUNHA, Jorge Luiz et al. Reforma universitária e políticas públicas de Educação Superior no Brasil: a trajetória na UFSM. In: ISAIA, Silvia Maria de Aguiar; BOLZAN, Doris Pires Vargas (Org.). Pedagogia universitária e desenvolvimento profissional docente. Porto Alegre, RS: EDIPUCRS, 2009.

CUNHA, Maria Isabel. O campo da iniciação à docência universitária como um desafio. In: REUNIÃO ANUAL DA ANPED, 33, 2010, Caxambu/MG. Anais... Caxambu/MG: Anped, 2010, p. 1-11.

CUNHA, Maria Isabel.; ZANCHET, Beatriz Maria Boéssio Atrib. A problemática dos professores iniciantes: tendência e prática investigativa no espaço universitário. Educação, Porto Alegre, v. 33, n. 3, p. 189-197, set./dez. 2010.

FELDKERCER, Nadiane. A transição de estudante a professor universitário. Linguagens, Educação e Sociedade, Teresina, ano 23, n. 38, jan./jul. 2018.

FREITAS, Maria Tereza de Assunção; RAMOS, Bruna. S.. (Org.). Fazer pesquisa na abordagem histórico-cultural: metodologias em construção. Juiz de Fora, MG: Editora UFJF, 2010.

GASKELL, George. Entrevistas individuais e grupais. In: BAUER, Martin W.; GASKELL, George. Pesquisa qualitativa com texto, imagem e som: um manual prático. 2. ed. Petrópolis, RJ: Vozes 2002.

IMBERNÓN, Francisco. Formação permanente do professorado: novas tendências. São Paulo: Cortez, 2009.

ISAIA, Silvia Maria de Aguiar. Trajetória pessoal. In: MOROSINI, Marilia Costa. (Ed.). Enciclopédia de Pedagogia Universitária: glossário v. 2. Brasília, DF: INEP, 2006.

ISAIA, Silvia Maria de Aguiar. Trajetória de formação. In: MOROSINI, Marilia Costa. (Ed.). Enciclopédia de Pedagogia Universitária: glossário v. 2. Brasília, DF: INEP, 2006a.

ISAIA, Silvia Maria de Aguiar; BOLZAN, Doris Pires Vargas. Trajetórias da docência: articulando estudos sobre os processos formativos e a aprendizagem de ser professor. In: ISAIA, Silvia Maria de Aguiar; BOLZAN, Doris Pires Vargas. (Org.). Pedagogia universitária e desenvolvimento profissional docente. Porto Alegre, RS: EDIPUCRS, 2009.

ISAIA, Silvia Maria de Aguiar; MACIEL, Adriana Moreira da Rocha, BOLZAN, Doris Pires Vargas. Pedagogia universitária: desafio da entrada na carreira docente. Educação. v. 36, n. 3, p. 425-440, set./dez. UFSM, Santa Maria, RS, 2011. Disponível em: https://periodicos.ufsm.br/ reveducacao/article/view/2978/2422. Acesso em: 11 nov. 2019.

KENSKI, Vani. M. Aprendizagem mediada pela tecnologia. Revista Diálogo Educacional, Curitiba, v. 4, n. 10, p. 47-56, set./dez. 2003. Disponível em: https://periodicos.pucpr.br/index.php/dialogoeducacional/article/view/6419/6323 Acesso em: 22 set. 2020.

LARROSA, Jorge et al. Déjame que te cuente: ensayos sobre narrativa y educación. Barcelona: Editorial Laertes, 1995.

MOROSINI, Marilia Costa. Qualidade da educação superior e contextos emergentes. Avaliação, Campinas; Sorocaba, SP: 2014. v. 19, n. 2, p. 385-405, jul. 2014. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/aval/v19n2/a07v19n2.pdf. Acesso em 03 out 2019.

MOROSINI, Marilia Costa.; NASCIMENTO, Lorena Machado. Internacionalização da educação superior no Brasil: a produção recente em teses e dissertações. Educação em Revista, Belo Horizonte, n. 33, 2017. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/edur/v33/1982-6621-edur-33-e155071.pdf. Acesso em: 22 set. 2020.

PIMENTA, Selma Garrido.; ANASTASIOU, Léa das Graças Camargos. Docência no Ensino Superior. 5. ed. São Paulo, SP: Cortez, 2014.

PIVETTA, Hedioneia Maria Foletto et. al. Processos construtivos da docência superior: a tessitura da aprendizagem docente. In: Anais... XV ENDIPE. Convergências e tensões no campo da formação e do trabalho docente: políticas e práticas educacionais. Belo Horizonte, MG, 2010.

TARDIF, Maurice; LESSARD, Claude. O trabalho docente: elementos para uma teoria da docência como profissão de interações humanas. 9. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2014.

VAILLANT, Denise; MARCELO GARCIA, Carlos. Ensinando a ensinar: as quatro etapas de uma aprendizagem. Curitiba: UTFPR, 2012.

ZANCHET, Beatriz Maria Boéssio Atrib.; FELDKERCHER, Nadiane. Inserção e desenvolvimento profissional de docentes universitários iniciantes: necessidade de espaços de discussão pedagógica. Acta Scientiarum Education, v. 38, 2010. Disponível em: https://www.redalyc.org/pdf/3033/303343564010.pdf. Acesso em: 18 fev. 2020.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Copyright (c) 2022 Revista Internacional de Educação Superior

Downloads

Download data is not yet available.