Banner Portal
Computational modeling from the science, technology and society perspective
PORTUGUÊS (Português (Brasil))
ENGLISH
ÁUDIO (Português (Brasil))
VÍDEO (Português (Brasil))

Keywords

Learning by modeling
Multidisciplinary approach
Curriculum contents
Higher technology course

How to Cite

BATISTA, Rodrigo Costa; GOMES, Mateus das Neves; PELISSARI, Lucas Barbosa. Computational modeling from the science, technology and society perspective : scenario of the curriculum of mechanical engineering courses in federal institutions. Revista Internacional de Educação Superior, Campinas, SP, v. 9, n. 00, p. e023047, 2022. DOI: 10.20396/riesup.v9i00.8665040. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/riesup/article/view/8665040. Acesso em: 17 jul. 2024.

Abstract

New technologies have encouraged the debate about the need for their integration in the teaching and learning process, allowing the training of professionals able to meet the demands of society and the demands of an increasingly dynamic job market. Adding to this is the emergence of a new profile of students, with the need for an education focused on the reality in which they are inserted. This research aimed to analyze the presence of computational modeling (MC) as a learning tool in the curricula of undergraduate mechanical engineering courses in federal public higher education institutions, seeking to verify the existence of connections and articulations with the area of Science, Technology and Society (CTS). As a methodology, a descriptive study was carried out, using a qualitative approach based on documentary research. The results allowed us to identify that the concepts related to MC and the CTS approach in the curriculum of mechanical engineering courses do not work in an integral and continuous way throughout the course. It was found that there was no direct relationship between the concepts analyzed and the institutions' performance in course evaluation exams. It was concluded that together with the need to reformulate and adapt the curricula of mechanical engineering courses, there is a need to implement new assessment tools. Seeking a training where the concepts of MC and the CTS approach are articulated in order to meet the students and as demands of the current market for trained professionals.

https://doi.org/10.20396/riesup.v9i00.8665040
PORTUGUÊS (Português (Brasil))
ENGLISH
ÁUDIO (Português (Brasil))
VÍDEO (Português (Brasil))

References

AIKENHEAD, Glein. What is STS Science Teaching? In: SOLOMON, Joan; AIKENHEAD, Glein. STS Education: International Perspectives on Reform. New York, NY: Teachers College Press, 1994. 260 p. ISBN 0807733652.

AULER, Décio. Enfoque Ciência-Tecnologia-Sociedade: Pressupostos para o contexto brasileiro. Ciência & Ensino, vol. 1, número especial, 2007.

BRASIL. Lei 11.982, de 29 de dezembro de 2008. Institui a Rede Federal de Educação Profissional, Científica e Tecnológica, cria os Institutos Federais de Educação, Ciência e Tecnologia, e dá outras providências. Diário Oficial da União, Brasília, 30 dez. 2008. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2007-2010/2008/lei/l11892.htm. Acesso em: 24 nov. 2021.

BRASIL. Ministério da Educação. Cadastro Nacional de Cursos e de Instituições de Educação Superior - Cadastro e-MEC. Brasília, DF: MEC, 2019a. Disponível em: http://emec.mec.gov.br/. Acesso em: 26 fev. 2021.

BRASIL. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação. Câmara de Educação Superior. Resolução nº 2, de 24 de abril de 2019. Institui as Diretrizes Curriculares Nacionais do Curso de Graduação em Engenharia. Brasília, DF: MEC, 2019b.

BRASIL. Ministério da Educação. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais (INEP). Resultados dos Indicadores de Qualidade da Educação Superior 2017. Brasília, DF: INEP, 2018. Disponível em: http://portal.inep.gov.br/educacao-superior/indicadores-de-qualidade/resultados. Acesso em: 26 fev. 2021.

BRASIL. Ministério da Educação. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais (INEP). Sinopse Estatística da Educação Superior 2018. Brasília, DF: INEP, 2019c. Disponível em: http://inep.gov.br/sinopses-estatisticas-da-educacao-superior. Acesso em: 26 fev. 2021.

BRASIL. Ministério da Educação. Parecer CNE/CES 1.362/2001. Brasília, DF: MEC, 2002. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/cne/arquivos/pdf/CES1362.pdf. Acesso em: 26 fev. 2021.

BRASIL. Ministério da Educação. Referenciais nacionais dos cursos de engenharia 2010. Brasília, DF: MEC, 2010. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/dmdocuments/referenciais.pdf. Acesso em: 23 out. 2019.

CACHAPUZ, Antônio Francisco. Perspectivas de Ensino de Ciências. In: CACHAPUZ, Antônio Francisco (Org.). Formação de Professores/Ciências. Porto, PT: Centro de Estudos de Educação em Ciências, 2000.

CAVALCANTE KOIKE et al. Mechanical engineering, computer science and art in interdisciplinary project-based learning projects. International Journal of Mechanical Engineering Education, v. 46, n. 1, p. 83-94, 2018.

GIL, Antônio Carlos. Como elaborar projetos de pesquisa. Vol. 4. São Paulo, SP: Atlas, 2002.

HEATH, Phillip. Organizing for STS teaching and learning: The doing of STS. Theory into Practice. V. 31, n. 1, 1992.

KHALIL, Renato Fares. O Uso da Tecnologia de Simulação na Prática Docente do Ensino Superior. In: XVI ENDIPE - ENCONTRO NACIONAL DE DIDÁTICA E PRÁTICAS DE ENSINO, 16., 2012, Campinas: Unicamp. Anais (...) Araraquara: Junqueira e Marin Editores, 2012. p. 6790-6799.

KURENNOV, Dmitry et al. Formation of IT Competences of Future Mechanical Engineers. In: ITM Web of Conferences. EDP Sciences, 2020. p. 01008.

LINSINGEN, Irlan. Perspectiva educacional CTS: aspectos de um campo em consolidação na América Latina. Ciência & Ensino, v. 1, 2007.

LUDKE, Menga; ANDRÉ, Marli. Pesquisa em Educação: abordagens qualitativas. Temas Básicos de Educação e Ensino. São Paulo, SP: EPU, 1986. ISBN 9788512303703.

MARCONI, Marina de Andrade; LAKATOS, Eva Maria. Fundamentos da metodologia científica. 5 ed. São Paulo, SP: Atlas, 2003. ISBN 20038522433976.

MORAN, José Manuel. Os novos espaços de atuação do professor com as tecnologias. Revista diálogo educacional, Curitiba, vol. 4, n. 12, 2004.

MOTYL, Barbara et al. How will change the future engineers’ skills in the industry 4.0 framework? A questionnaire survey. Procedia manufacturing, v. 11, p. 1501-1509, 2017.

OLIVEIRA, Rafael Rodrigues. A utilização da modelagem computacional no processo de ensino e aprendizagem de tópicos de física através da metodologia de módulos educacionais: uma investigação no ensino médio. 2015. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Federal do Espírito Santo, Vitória, 2015.

PLATAFORMA NILO PEÇANHA (PNP). Ano base 2018. Disponível em: http://plataformanilopecanha.mec.gov.br/. Acesso em: 26 fev. 2021.

ROEHRIG, Silmara Alessi Guebur; CAMARGO, Sérgio. Educação com enfoque CTS em documentos curriculares regionais: o caso das diretrizes curriculares de física do estado do Paraná. Ciência & Educação, Bauru, vol. 20, n. 4, 2014.

SANTOS, Widson Luiz Pereira; MORTIMER, Eduardo Fleury. Uma análise de pressupostos teóricos da abordagem CTS no contexto da Educação Brasileira-ensaio. Pesquisa em Educação em Ciências, Belo Horizonte, vol. 2, n. 2, 2002.

TWENGE, Jean Marie. iGen: Why Today's Super-Connected Kids are Growing up Less Rebellious, More Tolerant, Less Happy - and Completely Unprepared for Adulthood. New York, NY: Simon and Schuster, 2017.

YAGER, Robert. The science/technology/society movement in the United States: Its origin, evolution, and rationale. Social Education, v. 54, n. 4,1990.

ZIMAN, Jonh. The rationale of STS education is in the approach. In: SOLOMON, Joan; AIKENHEAD, Glein. STS education: International Perspectives on Reform. New York, NY: Teachers College Press, 1994. 260 p. ISBN 0807733652.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Copyright (c) 2022 Rodrigo Costa Batista, Mateus das Neves Gomes, Lucas Barbosa Pelissari

Downloads

Download data is not yet available.