Banner Portal
Continued training in a community university in the teachers 'perspective
PORTUGUÊS (Português (Brasil))
ENGLISH
ÁUDIO (Português (Brasil))
VÍDEO (Português (Brasil))

Keywords

University teaching
University pedagogy
Continuing education

How to Cite

BITTENCOURT, Ricardo Luiz de; FERNANDES, Caroline Fenali. Continued training in a community university in the teachers ’perspective. Revista Internacional de Educação Superior, Campinas, SP, v. 9, n. 00, p. 023029, 2022. DOI: 10.20396/riesup.v9i00.8666552. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/riesup/article/view/8666552. Acesso em: 16 aug. 2024.

Abstract

This article aims to analyze what are the perceptions that university professors have about Continuing Education, based on their participation in the Program designed for this purpose. The main authors who supported this research were: Nóvoa (1992; 2012), Nóvoa and Amante (2015), Pérez Gómez (1998), Garcia (1999), Tardif (2000), Masetto (2003), Cunha (2008; 2009) and Contreras (2012). The research is based on the assumptions of a qualitative approach and, as an instrument, it uses a semi-structured interview. The research subjects were eight university professors who had more participation in the Continuing Education Program proposed by the university in 2018. Of these eight, two professors were selected by area of ​​expertise, namely: Humanities Science and Education (HCE), Science, Engineering and Technologies (CET), Health Sciences (SAU) and Applied Social Sciences (CSA). The interviews were recorded, transcribed and organized into three blocks of analysis, called: Profile of interviewees; Analysis of the Program and Concepts of Continuing Education and Impacts of Continuing Education in the constitution of University Teaching. With the research, it was possible to see that teachers understand Continuing Education as an important space for critical reflection on the teaching profession. The professors point out that Continuing Education provides access to pedagogical knowledge for liberal professionals, since they do not have specific training in the area of ​​education.

https://doi.org/10.20396/riesup.v9i00.8666552
PORTUGUÊS (Português (Brasil))
ENGLISH
ÁUDIO (Português (Brasil))
VÍDEO (Português (Brasil))

References

BRASIL. Lei nº 9.394 de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Brasília: Senado Federal, 1996. Disponível em: https://www2.senado.leg.br/bdsf/bitstream/handle/id/70320/65.pdf . Acesso em: maio 2019.

CHIARELLO, Ilze Salete. Ensino, pesquisa e extensão: uma visão interdisciplinar. Extensão em Rede – Revista de Extensão do Sistema ACAFE. Florianópolis, SC, v.2, n.2, p. 45-57. Dez./2004.

CONTRERAS, José. A autonomia de professores. 2. ed. São Paulo: Cortez, 2012.

CUNHA, Maria Isabel da. O lugar da formação do professor universitário: o espaço da pós-graduação em educação em questão. Revista Diálogo Educacional, Curitiba, v. 9, n. 26, p.81-90, jan. 2009. Semestral. Disponível em: https://periodicos.pucpr.br/index.php/dialogoeducacional/article/view/3664. Acesso em: 25 set. 2018.

CUNHA, Maria Isabel da. Os conceitos de espaço, lugar e território nos processos analíticos da formação dos docentes universitários. Educação Unisinos, São Leopoldo, v. 12, n. 3, p.182-186, set. 2008. Disponível em: http://revistas.unisinos.br/index.php/educacao/article/view/5324. Acesso em: 26 set. 2018.

GARCIA, Carlos Marcelo. Formação de professores para uma mudança educativa. Portugal: Porto Editora, 1999.

GIL, Antonio Carlos. Como elaborar projetos de pesquisa. 3.ed. São Paulo: Atlas, 1991. p. 159.

MASETTO, Marcos T. Competência pedagógica do professor universitário. São Paulo: Summus, 2003. p. 194.

NÓVOA, António. Formação de professores e profissão docente. 1992. Disponível em: http://repositorio.ul.pt/bitstream/10451/4758/1/FPPD_A_Novoa.pdf. Acesso em: 26. Set. 2018.

NÓVOA, António. Pedagogia Universitária: já estamos no século XXI ou não? In: CONGRESSO IBEROAMERICANO DE DOCÊNCIA UNIVERSITÁRIA. VII. 2012. Rio Claro. Anais [...] Gravação e Transcrição de Samuel de Souza Neto e Bruno Cardoso Nicoleti Domingos.

NÓVOA, António. Os Professores e a sua Formação num Tempo de Metamorfose da Escola. Educ. Real, Porto Alegre, v. 44, n. 3, 2019.

Disponível em: https://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2175-62362019000300402 Acesso em: 16 fev. 2021

NÓVOA, António; AMANTE, Lúcia. Em busca da liberdade. A pedagogia universitária do nosso tempo. Revista de Docência Universitária – REDU, 13 (1), p. 21-34. 2015. Disponível em: http://red-u.net/redu/files/journals/1/articles/956/public/956-3939-1-PB.pdf. Acesso em: 25. Set. 2018.

PÉREZ GÓMEZ, Ángel I. A função do professor/a no ensino para a compreensão: diferentes perspectivas. In: SACRISTÁN, J. Gimeno; PÉREZ GÓMEZ, Ángel I. Compreender e transformar o ensino. 4. ed. Porto Alegre, RS: Artmed, 1998.

TARDIF, Maurice. Saberes profissionais dos professores e conhecimentos universitários: elementos para uma epistemologia da prática profissional dos professores e suas consequências em relação à formação para o magistério. Revista Brasileira de Educação, Belo Horizonte, n. 13, p. 5-24, 2000. Disponível em: http://anped.tempsite.ws/novo_portal/rbe/rbedigital/RBDE13/RBDE13_05_MAURICE_TARDIF.pdf Acesso em: 22 maio 2018.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Copyright (c) 2022 Revista Internacional de Educação Superior

Downloads

Download data is not yet available.