Abstract
Introduction/Objetive: The article describes the experience of Bahia State University (UNEB) with regard to the annual training of administrative technical staff. Thereby, indicates to what extent the participation of these servers in the planning of this process reveals professional engagement and translates a path of struggles for social recognition of this category. Methodology: The database produced in the investigation was the result of applied research, carried out in 2017, in the professional master's program in Management and Technologies Applied to Education at UNEB. The central question that guided the methodological path was what are possible relationships between participation and social recognition observable in the practices of this segment analyzed? To answer this question, workshops were held, based on focus groups, to capture an established collective sense. Results: With the content analysis by thematic frequency, the results indicate that participation occurs in the granted form, in a degree of consultation and in the level of execution of actions. Conclusion: On the other hand, even far from effective participation, it shows signs of appreciation and recognition of the administrative technician.
References
BARDIN, Laurence. Análise de Conteúdo. 1.ed. 3ª reimp. São Paulo, SP: Edições 70, 2016.
BORDENAVE, J. E. Diaz. O que é participação. São Paulo: Brasiliense, 1989 (Col. primeiros passos; 95).
CARVALHO, Roberto Francisco de. Gestão e participação universitária no Século XXI. Curitiba, PR: CRV, 2013.
DAVEL, Eduardo e VERGARA, Sylvia Constant. Gestão com pessoas e subjetividade. 7. ed. São Paulo: Atlas, 2001.
DEMO, Pedro. Participação é conquista: noções de política social participativa. 4. ed. São Paulo: Cortez, 1999.
FRASER, Nancy. A justiça social na globalização: redistribuição, reconhecimento e participação. Revista Crítica de Ciências Sociais, outubro de 2002, disponível em https://www.ces.uc.pt/publicacoes/rccs/artigos/63/RCCS63-Nancy%20Fraser-007-020.pdf. Acesso em 11/04/2018.
GANDIN, Danilo. A prática do planejamento participativo. 18.ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2011.
GATTI, Bernardete Angelina. Grupo focal na pesquisa em Ciências Sociais e Humanas. Brasília, DF: Liber livro Editora, 2012.
GAULEJAC, Vincent de. Gestão como doença social: ideologia, poder gerencialista e fragmentação social. 18.ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2011.
HONNETH, Axel. Luta por reconhecimento: a gramática moral dos conflitos sociais. 2.ed. São Paulo: Editora 34, 2009.
MATTOS, Patrícia. A sociologia política do reconhecimento: as contribuições de Charles Taylor, Axel Honneth e Nancy Fraser. 1.ed. São Paulo, SP: Annablume Editora, 2006.
MORGAN, David L. Focus Group. Annual Review of Sociology, Vol. 22 (1996), p. 129-152.
PATEMAN, Carole. Participação e teoria democrática. Rio de Janeiro: Paz e terra: 1992.
SANTOS, Boaventura de Sousa. Pela mão de Alice: o social e o político na Pós-Modernidade. 14.ed. São Paulo, SP: Cortez, 2013.
TAYLOR, Charles. Argumentos filosóficos. São Paulo: Edições Loyola, 2000.
TAYLOR, Charles. As Fontes do Self: a construção da identidade moderna. 2.ed. São Paulo: Edições Loyola, 2005.
UNEB. Plano Estratégico da UNEB, 2013. Disponível em: http://www.uneb.br/wp-ontent/themes/uneb/docs/planejamento_integra.pdf. Acesso em 20/10/2015.
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright (c) 2022 Kleber Monteiro Pinto, Carla Liane Nascimento dos Santos