Banner Portal
Scientific education at graduate course
Imagem: Universidade de Nápoles Federico II, fundada em 1224. - Google / Licença Creative Commons.
PORTUGUÊS (Português (Brasil))
ENGLISH
AUDIO (Português (Brasil))
VÍDEO (Português (Brasil))

Keywords

Scientific dissemination
Literacy
Course planning

How to Cite

SILVA, Wagner Rodrigues. Scientific education at graduate course: an approach to applied linguistics. Revista Internacional de Educação Superior, Campinas, SP, v. 10, n. 00, p. e024012, 2022. DOI: 10.20396/riesup.v10i00.8667236. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/riesup/article/view/8667236. Acesso em: 18 sep. 2024.

Abstract

It describes an approach to scientific education, developed and experienced in the training of teachers and researchers, in a graduate course in applied linguistic studies, in the Northern Region of Brazil. In this sense, this article presents the characterization of a tool called Science Education Circuit (SEC), used in course planning from the perspective of the mentioned approach. Documentary research also illustrates the challenges established in a task of scientific dissemination that is part of planning. It is based on an antidisciplined articulation of theoretical assumptions about research practices in teaching and teacher training. The study showed that the procedural facet of scientific education was favored by the collaborative planning of the course, and it revealed four linguistic activities introduced in the rewriting of opinion articles produced and published in newspapers: lexical choice; defined nomenclatures; reference and citation; and focused content. This task guaranteed an experience of scientific dissemination by graduate students.

https://doi.org/10.20396/riesup.v10i00.8667236
PORTUGUÊS (Português (Brasil))
ENGLISH
AUDIO (Português (Brasil))
VÍDEO (Português (Brasil))

References

BUENO, Wilson Costa. Comunicação científica e divulgação científica: aproximações e rupturas conceituais. Informação & Informação, Londrina, v. 15, n. esp, p. 1-12, 2010. Disponível em: https://www.uel.br/revistas/uel/index.php/informacao/article/view/6585. Acesso em: 08 out. 2021.

CHASSOT, Attico. Educação consciência. Santa Cruz do Sul: EDUNISC, 2003.

DEMO, Pedro. Saber pensar é questionar. Brasília: Liber, 2010.

DEMO, Pedro. Pesquisa: princípio científico e educativo. 14. ed. São Paulo: Cortez Editora, 2011.

FIAD, Raquel. (org.). Letramentos acadêmicos: contextos, práticas e percepções. São Carlos: Pedro & João Editores, 2016.

FREIRE, Paulo. Extensão e comunicação. 11. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1977.

FREIRE, Paulo. Conscientização. São Paulo: Cortez, 2016.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 55. ed. Rio de Janeiro: Paz & Terra, 2017.

FREIRE, Paulo.; FAUNDEZ, Antonio. Por uma pedagogia da pergunta. 8. ed. Rio de Janeiro: Paz & Terra, 2017.

HALLIDAY, Michael. Part A. In: HALLIDAY; Michael.; HASAN, Ruqaiya. Language, context, and text: aspects of language in a social-semiotic perspective. Hong Kong: Oxford University Press, 1985. p. 3-49.

HALLIDAY, Michael; YALLOP, Colin. Lexicology: A Short Introduction. China: Continuum International Publishing Group, 2008.

HOLBROOK, Jack.; RANNIKMAE, Miia. The Meaning of Scientific Literacy. International Journal of Environmental & Science Education, v. 4, n. 3, p. 275-288, 2009.

INCT-CPCT. O que os jovens brasileiros pensam da ciência e da tecnologia? MASSARANI, Luisa; CASTELFRANCHI, Yurij; FAGUNDES, Vanessa; MOREIRA, Ildeu. (coord.) Rio de Janeiro: Fiocruz/COC/INCT-CPCT, 2021.

KLEIMAN, Angela. (org.). A formação do professor: perspectivas da Linguística Aplicada. Campinas: Mercado de Letras, 2001.

KLEIMAN Angela. A interface de questões éticas e metodológicas na pesquisa em Linguística Aplicada. In: SILVA, Denize Elena.; VIEIRA, Josênia Antunes (org.). Análise do discurso: percursos teóricos e metodológicos. Brasília: Editora Plano, p. 187-202. 2002.

LIU, Xiufeng. Beyond Science Literacy: Science and the Public. International Journal of Environmental & Science Education, v. 4, n. 3, p. 301-311, 2009.

PEREIRA, Regina Celi Mendes. Escrita na universidade: panoramas e desafios na América Latina. João Pessoa: Editora da UFPB, 2018.

SANTANA, Bruno Reis; SILVA, Wagner Rodrigues; FREITAS, Mirella. O Show da Luna como gênero mediador de educação científica. Ciência & Educação, v. 27, p. 1-18, 2021.

SHAMOS, Morris. The Myth of Scientific Literacy. New Brunswick, New Jersey: Rutgers University Press, 1995.

SCHÖN, Donald. The Reflective Practitioner: How Professionals Think in Action. London: Ashgate, 1991.

SILVA, Wagner Rodrigues. Empoderamento de participantes de pesquisa em Linguística Aplicada. Raído, v. 4, n. 8, p. 119-139, 2010.

SILVA, Wagner Rodrigues. (org.). Letramento do professor em formação inicial: interdisciplinaridade no estágio supervisionado da licenciatura. Campinas: Pontes, 2012.

SILVA, Wagner Rodrigues. Letramento científico na formação inicial do professor. Revista Práticas de Linguagem. Juiz de Fora: UFJF, v. 6, n. esp, p. 8-23, 2016.

SILVA, Wagner Rodrigues. Formação sustentável do professor no mestrado profissional. Revista Brasileira de Educação, v. 22, n. 70, p. 708-731, 2017.

SILVA, Wagner Rodrigues. Construção de práticas de pesquisa no mestrado profissional em letras. In: SILVA, Wagner Rodrigues; BEDRAN, Patrícia Fabiana; BARBOSA, Selma Abdalla. (org.). Formação de professores de língua na pós-graduação. Campinas: Pontes, 2019. p. 25-57.

SILVA, Wagner Rodrigues. Educação científica como estratégia pedagógica e investigativa de resistência. Trabalhos em Linguística Aplicada. Campinas: Unicamp, v. 59, n. 3, p.2278-2308, 2020a.

SILVA, Wagner Rodrigues. Educação científica como estratégia pedagógica para formação de professoras. Veredas – Revista de Estudos Linguísticos. Juiz de Fora: UFJF, v. 23, n. 2, p. 144-161, 2020b.

SILVA, Wagner Rodrigues. (org.). Contribuições sociais da Linguística Aplicada: uma homenagem a Inês Signorini. Campinas: Pontes, 2021.

SILVA, Wagner Rodrigues; CAMPOS, Leonilde. Empoderamento profissional de alfabetizadoras em sessões virtuais. Revista Brasileira de Educação. 2022. (no prelo)

SILVA, Wagner Rodrigues et al. Ciência nas licenciaturas? Linguagem: Estudos e Pesquisas. v. 22, n. 1, p. 83-108, 2018a.

SILVA, Wagner Rodrigues et al. Compreensão de ciência por professores em formação inicial. Raído. Dourados: UFGD, v. 12, n. 30, p. 33-51, 2018b.

SILVA, Wagner Rodrigues; FERREIRA, Roseane. Autorrepresentações na educação científica de professoras de Língua Portuguesa promovida em mestrado profissional. Revista da Abralin, v. 20, n. 3, p. 1302-1323, 2021.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Copyright (c) 2022 Wagner Rodrigues Silva

Downloads

Download data is not yet available.