Banner Portal
What Unesp students say about their experience with emergency remote teaching
Imagem: Universidade de Nápoles Federico II, fundada em 1224. - Google / Licença Creative Commons.
PORTUGUÊS (Português (Brasil))
ENGLISH
ÁUDIO (Português (Brasil))
VÍDEO (Português (Brasil))

Keywords

Emergency remote learning
University graduate
Covid-19

How to Cite

TAVEIRA, Flavio Augusto Leite; ALVES, Natália Torres; PERALTA, Deise Aparecida. What Unesp students say about their experience with emergency remote teaching: a Benjaminian perspective. Revista Internacional de Educação Superior, Campinas, SP, v. 10, n. 00, p. e024018, 2022. DOI: 10.20396/riesup.v10i00.8667598. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/riesup/article/view/8667598. Acesso em: 17 jun. 2024.

Abstract

This study aims to discuss the narratives of students from two disciplines, from two undergraduate courses, from one of the units of the São Paulo State University (Unesp), the School of Engineering of Ilha Solteira, about their experiences with Emergency Remote Learning (ERL). The ERL was proposed due to the Covid-19 pandemic and was characterized by interactions with educational purposes through synchronous and asynchronous classes on digital platforms. 59 students regularly enrolled in the Licentiate Degree in Mathematics and Bachelor of Animal Science courses participated in this study. Data were compiled through an online form, in which students were invited to write about their experiences with ERL in the 2020 academic year, and analyzed from the perspective of Walter Benjamin's Monads. From the answers to the form, it was possible to characterize descriptions of experiences, diagnoses and expectations of students about ERL, as well as reflections on performance in the proposed teaching activities, about their own learning and social isolation. Most of the 59 students consulted recognize that the ERL fulfills the purpose of reducing losses in relation to the content of the subjects, provided for in the curriculum of the courses, but social inequalities, evidenced by the lack of physical and technological infrastructure, were present in the experiences with teaching activities carried out remotely.

https://doi.org/10.20396/riesup.v10i00.8667598
PORTUGUÊS (Português (Brasil))
ENGLISH
ÁUDIO (Português (Brasil))
VÍDEO (Português (Brasil))

References

ARRUDA, Eucidio Pimenta. Educação Remota Emergencial: elementos para políticas públicas na educação brasileira em tempos de Covid-19. EmRede - Revista De Educação a Distância, Porto Alegre, v.7, n.1, p. 257-275, 2020. Disponível em: https://www.aunirede.org.br/revista/index.php/emrede/article/view/621. Acesso em: 08 out. 2020.

BARBOSA, Roberta de Oliveira. Experiências de formação docente: entre recomendações técnicas e ações comunicativas. 122f. Dissertação (Mestrado em Ensino e Processos Formativos) – Universidade Estadual Paulista, Ilha Solteira, 2021.

BENJAMIN, Walter. Experiência e pobreza [1933]. In: BENJAMIN, W. O anjo da história. Org. e Trad. João Barrento. p. 85-90. Belo Horizonte: Autêntica, 2012.

BRASIL, Ministério da Educação do. Conselho Nacional de Educação. Nota de Esclarecimento. Brasília, 2020. Disponível em: http://consed.org.br/media/download/5e78b3190caee.pdf. Acesso em 08 out. 2020.

CONRAD, Sebastian. O que é a história global? Lisboa: Edições 70, 2019.

CONSELHO DE REITORES DAS UNIVERSIDADE ESTADUAIS PAULISTAS. Comunicado CRUESP nº. 03/2020. 2020. Disponível em: https://sites.usp.br/cruesp/wp-content/uploads/sites/620/2020/05/Cruesp_Comunicado03.pdf. Acesso em: 08 out. 2020.

DE MORAIS, Guilherme Augusto Louzada Ferreira. O conceito de experiência, de Walter Benjamin, análogo às narrativas heroicas clássicas. Letras Escreve, Macapá, v. 7, n. 3, p. 385-402, 2018. Disponível em: https://periodicos.unifap.br/index.php/letras/article/view/3167. Acesso em: 08 out. 2020.

DIÁRIO OFICIAL DO ESTADO DE SÃO PAULO. Portaria Unesp nº 122, de 27 de março de 2020. Define as diretrizes para o desenvolvimento e a adaptação das disciplinas da Graduação para atividades não presenciais em virtude da pandemia do Coronavírus (Covid-19). 2020a. Disponível em: < https://www.adunesp.org.br/images/Portaria_Unesp_122-2020_1.pdf. Acesso em: 08 out. 2020.

DIÁRIO OFICIAL DO ESTADO DE SÃO PAULO. Portaria Unesp nº 128, de 23 de abril de 2020. Dá nova redação à Portaria Unesp 122-2020, que definiu diretrizes para o desenvolvimento e a adaptação das disciplinas da Graduação para atividades não presenciais em virtude da pandemia do Coronavírus (Covid-19). 2020b. Disponível em: http://diariooficial.imprensaoficial.com.br/doflash/prototipo/2020/Abril/24/exec1/pdf/pg_0047.pdf. Acesso em: 08 out. 2020.

FACULDADE DE ENGENHARIA DE ILHA SOLTEIRA. Portaria GD nº 2, de 12 de junho de 2020. Define os critérios mínimos estabelecidos para a utilização do Ensino Remoto Emergencial (ERE) adotado pela Faculdade de Engenharia, UNESP Câmpus de Ilha Solteira. Ilha Solteira: FEIS, 9 p., 2020. Disponível em: https://www.feis.unesp.br/Home/Instituicao/administracao/cpe548/portaria_gd22020_criterios_minimos_ere.pdf. Acesso em: 08 out. 2020.

GOODSON, Ivor Frederick; PETRUCCI-ROSA, Maria Inês. "Oi Iv, como vai? Boa sorte na escola!” notas (auto)biográficas constitutivas da história de vida de um educador. Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)biográfica, Salvador, v. 5, n. 13, p. 91-104, 28 jun. 2020. Disponível em: https://revistas.uneb.br/index.php/rbpab/article/view/7506. Acesso em: 17 nov. 2021.

HABERMAS, Jürgen. Teoria do Agir Comunicativo 1: racionalidade da ação e racionalização social. São Paulo: Martins Fontes, 2012a.

HABERMAS, Jürgen. Teoria do Agir Comunicativo 2: sobre a crítica da razão funcionalista. São Paulo: Martins Fontes. 2012b.

LIMA, Claudemir Monteiro de. A percepção de professores e coordenadores pedagógicos sobre a implantação curricular do novotec integrado: entre o sistema e o mundo da vida. 253f. Dissertação (Mestrado em Ensino e Processos Formativos) – Universidade Estadual Paulista, Ilha Solteira, 2021.

LIPOVETSKY, Gilles; SERROY, Jean. A cultura-mundo. Resposta a uma sociedade desorientada. Lisboa: Edições 70, 2010.

PACHECO, José Augusto. Inovar para mudar as escolas. Porto: Porto Editora, 2019.

PETRUCCI-ROSA, Maria Inês et. al. Narrativas e Mônadas: potencialidades para uma outra compreensão de currículo. Currículo sem Fronteiras, v.11, n.1, pp.198-217, Jan/Jun 2011.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Copyright (c) 2022 Flavio Augusto Leite Taveira, Natália Torres Colombo Alves, Deise Aparecida Peralta

Downloads

Download data is not yet available.