Banner Portal
Graduate Studies Stricto Sensu and the Use of Digital Technologies
PORTUGUÊS (Português (Brasil))
ENGLISH
ÁUDIO (Português (Brasil))
VÍDEO (Português (Brasil))

Keywords

Teacher training
Digital technologies in education
Postgraduate studies
CAPES

How to Cite

CRUZ, Sayonara Ribeiro Marcelino; ARRUDA, Eucídio. Graduate Studies Stricto Sensu and the Use of Digital Technologies: A Literally Restricted Field?. Revista Internacional de Educação Superior, Campinas, SP, v. 9, n. 00, p. e023032, 2022. DOI: 10.20396/riesup.v9i00.8667675. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/riesup/article/view/8667675. Acesso em: 17 jul. 2024.

Abstract

Introduction: This study intends to identify literature related to the following theme: “Staff training in the use of digital technologies in post graduate education”, to better understand how the relation between learning and technology has been dealt with in higher educação, specifically in Post-Graduation. Methodology:  A bibliographical revision was made using the data basis from the Periodic Portal for National Coordination of Staf if improvement in Higher Education from 2015 to 2018. Forty two studies were found that dealt specifically with discussions on TDIC in masters and doctors’ degrees in the area of Education, indicating the early stage of research on this specific theme. Results/Conclusion: A deep analysis of 10 studies was made, which dealt directly with our objectives, confirming a great quantitative and qualitative leap in regards not only to the increasing number of studies but also of thematic possibilities that involve rethinking the relationship between technology and education. Discussions indicate a clear (and necessary) focus on the technical dimension (methods, techniques, strategies, skills and capabilities), however, there is little evidence that much articulation was made on the conceptual and pedagogical dimensions, without which there can be no advancements on the usage and spread of the the possibilities in the TDIC and their repercussions in learning.

https://doi.org/10.20396/riesup.v9i00.8667675
PORTUGUÊS (Português (Brasil))
ENGLISH
ÁUDIO (Português (Brasil))
VÍDEO (Português (Brasil))

References

ALMEIDA, Elenara Chaves Edler de; GUIMARÃES, Jorge Almeida; ALVES, Isabel Teresa Gama. Dez anos do portal de periódicos da capes: histórico, evolução e utilização. Revista brasileira de Pós-graduação, Brasília, v. 7, n. 13, p. 218-246, nov. 2010.

ALMEIDA, Maria Isabel, de. Formação do professor do ensino superior: desafios e políticas institucionais. São Paulo: Cortez, 2012. ISBN-10:8524919450

ALMEIDA, M Maria Isabel, de; PIMENTA, Selva Garrido. Pedagogia universitária: valorizando o ensino e a docência na Universidade de São Paulo. In: ALMEIDA, M. I. de; PIMENTA, S. G. (org.). Pedagogia universitária. São Paulo: EDUSP, 2009. p.7-31. DOI: 10.21814/rpe.6243. Disponível em: https://revistas.rcaap.pt/rpe/article/view/6243. Acesso em: 8 jan. 2022.

ANDRÉ, Marli. Desafios da pós-graduação e da pesquisa sobre formação de professores. Educação & Linguagem, São Paulo, v. 10, n. 15, p. 43-59, jan.-jun. 2007. ISSN 1415-9902 versão impresso. ISSN 2176-1043 versão online.

ARRUDA, Eucidio Pimenta; MILL, Daniel Ribeiro Silva. Tecnologias digitais, formação de professores e de pesquisadores na pós-graduação: relações entre as iniciativas brasileiras e internacionais. Educação (UFSM), v. 46, n. 1, p. 25-1-23, 2021.

BARTOLOMÉ, Antônio.; CASTAÑEDA, Linda.; ADELL, Jordi. Personalização em tecnologia educacional: a ausência de pedagogias subjacentes. Revista Internacional de Tecnologia Educacional no Ensino Superior, Campinas, v. 15, n. 1, p. 14, 2018. ISSN 2446-9424. Disponível em: https://educationaltechnologyjournal.springeropen.com/articles/10.1186/s41239-018-0095-0. Acesso em: 21 de dezembro de 2020.

BRASIL. Lei n. 9.394/96 de 20 de dezembro de 1996. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Diário Oficial da República Federativa do Brasil, Brasília, DF, n. 248, 1996. p. 27.833-27.841.

BRASIL. Ministério da Educação. Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior - CAPES. Plano nacional de pós-graduação [PNPG] 2011-2020: documentos setoriais, v. 2. Brasília: CAPES, 2010.

BRASIL. Ministério da Educação. Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior - CAPES. Plataforma Sucupira: versão 2.0 2016/2017. Disponível em: https://sucupira.capes.gov.br/sucupira/. Acesso em: 11 abr. 2018.

CASTAÑEDA, Linda; SELWYN, Neil. More than tools? Making sense of the ongoing digitizations of higher education. International Journal of Educational Technology in Higher Education, v. 15, n. 22, p. 1-10, 2018.

COBO, Cristóbal. La Innovación pendiente: reflexiones (y provocaciones) sobre educación, tecnologia y conociemento: debate. In: Colección Fundación Ceibal. Montevideo, 2016. Disponível em: http://www.innovacionpendiente.com. Acesso em: 28 mar. 2019.

CUNHA, Maria Isabel da. Docência na educação superior: a professoralidade em construção. Educação, v. 41, n. 1, p. 6-11, 29 maio 2018.

CRUZ, Sayonara Ribeiro Marcelino. Formação na Pós-Graduação Stricto Sensu e o Uso de Tecnologias Digitais.2021.210f. Tese (Doutorado em Educação).Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, MG.

DECUYPERE, Mathias.; SIMONS, Maarten. Relational thinking in education: topology, sociomaterial studies, and figures. Pedagogy, Culture & Society, v. 24, n. 3, p. 371–386, 2016.

ESZKA, Maria de Fátima. De homo Sapiens a Homo Zappiens: relações entre discentes e docentes diante das tecnologias digitais. 2015. 163 f. Tese (Doutorado em Educação) - Universidade do Vale do Rio dos Sinos, São Leopoldo, RS.

FÁVERO, Altair Alberto; TAUCHEN, Gionara; DEVECHI, Catia Viero Piccolo. Percursos formativos e inserção profissional dos doutores em educação: trajetórias e destino dos egressos. Educação: Teoria e Prática. Rio Claro, v. 26, n.53, p. 574-594, 2016.8106 versão online.

GATTI, Bernadete Angelina. Reflexão sobre os desafios da pós-graduação: novas perspectivas sociais, conhecimento e poder. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, n. 18, p. 108-116, set./dez. 2001b.

HENDERSON, Michael; FINGER, Glenn.; SELWYN, Neil. What’s used and what’s useful? Exploring digital technology use(s) among taught postgraduate students. Active Learning in Higher Education, v. 17, n. 3, p. 235-247, 2016.

HSU, Yu-Chang.; HUNG, Jui-Long; CHING, Yu-Hui. Trends of educational technology research: more than a decade of international research in six SSCI-indexed refereed journals. Educational Technology Research and Development, v. 61, n. 4, p. 685-705, Aug. 2013.

INSTEFJORD, E.; MUNTHE, E. Preparing pre-service teachers to integrate technology: an analysis of the emphasis on digital competence in teacher education curricula. European Journal of Teacher Education, v. 39, n. 1, p. 77-93, 2016

ISAIA, Sílvia Maria de Aguiar.; BOLZAN, Doris Pires Vargas. Construção da profissão docente/professoralidade em debate: desafios para a educação superior. In: CUNHA, M. I. da (org.). Reflexões e práticas em pedagogia universitária. Campinas: Papirus, 2007b. ISBN. 978-85-308-0830-3.

ISAIA, Sílvia Maria de Aguiar. Professor universitário no contexto de suas trajetórias como pessoa e profissional. In: MOROSINI, M. (org.). Professor do ensino superior: identidade, docência e formação. Brasília: Plano, 2001. ISBN85-85946-19-9

KOEHLER, M. J. et al. D The technological pedagogical knowledge framework. In: SPECTOR, J. M. et al (org.). Handbook of research on educational communications and technology. New York: Springer, 2014. p.101-111

LARA, Rafael da Cunha. Sob o signo de Jano: tensionamentos no trabalho docente com usos de tecnologias digitais na pós-graduação stricto sensu. 2016. Tese (Doutorado em Educação) - Universidade Federal de Santa Catarina, Centro de Ciências de Educação, Florianópolis, 2016.

LAWLESS, K. A.; PELLEGRINO, J. W. Desenvolvimento profissional na integração da tecnologia no ensino e aprendizagem: conhecidos, desconhecidos e maneiras de buscar melhores perguntas e respostas. Review of Educational Research. Thousand Oaks, v. 77, n. 4, p.575-614, 2007. Disponível em: https://www. researchgate.net/publication/249797960_Professional_Development _in_ Integrating_Technology_Into_Teaching_and_Learning_Knowns_Unknowns_and_Ways_to_Pursue_Better_Questions_and_Answers. Acesso em: 8 mar. 2021

LEITINHO, Meirecele Calíope.; DIAS Ana Maria Iorio. Formação pedagógica institucionalizada para o docente na/da educação superior: tempo de contradições. Poiésis, Tubarão, v. 9, n. 16, p. 418 - 437, jul/dez, 2015. Disponível em: https://core.ac.uk/download/pdf/300480225.pdf. Acesso em: 4 de abril de 2021.

MAOR, Dorit.; CURRIE, Janice. Kay. The use of technology in postgraduate supervision pedagogy in two Australian universities. International Journal of Educational Technology in Higher Education, v. 14, n. 1, p. 1-15, 2017.

MARÍN, Vitória I., DUART, Josep., GALVIS, Álvaro H., ZAWACKI-RICHTER, Olaf. Análise temática da revista internacional de educação Tecnologia no Ensino Superior (ETHE) entre 2004 e 2017. Jornal Internacional de Tecnologia Educacional em Ensino Superior, vol15(8), 2018. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/324605280_Thematic_analysis_of_the_international_journal_of_educational_Technology_in_Higher_Education_ETHE_between_2004_and_2017. Acesso em: 1 de agosto de 2021

MISHRA, P.; KOEHLER, M. J. Technological pedagogical contente knowledge: a framenwork for intergrating technology a teacher knowledge. Teachers College Record, v.108, n. 6, p.1017-1054, June 2006.

MOROSINI, M. C. (ed.). Enciclopédia da Pedagogia Universitária, v. 2. Brasília: INEP/RIES, 2006.

RESZKA, M. F. De homo Sapiens a Homo Zappiens: relações entre discentes e docentes diante das tecnologias digitais. 2015. 163 f. Tese (Doutorado em Educação) - Universidade do Vale do Rio dos Sinos, São Leopoldo, RS.

ROKENES, Fredrik Mørk .KRUMSVIK,Rune Johan. Prepared to teach ESL with ICT? A study of digital competence in Norwegian teacher education. Computers & Education, v. 97, p. 1-20, 2016. INSS 0360-1315.

SAVIANI, Demerval. A pós-graduação em educação no Brasil: trajetória, situação atual e perspectivas. Revista Diálogo Educacional, v. 1, n. 1, p.1-95, jan./jun. 2000.

TORRES, Alda Roberta. A pedagogia universitária e suas relações com as políticas institucionais para a formação de professores de educação superior. 2014. 294f. Tese (Doutorado em Educação). Faculdade de Educação, Universidade de São Paulo, São Paulo.

VELLOSO, Jacques. Mestres e doutores no país: destinos profissionais e políticas de pós-graduação. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, v.34, n.123, p. 583-611, set./dez, 2004. ISSN 1980-5314.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Copyright (c) 2022 Revista Internacional de Educação Superior

Downloads

Download data is not yet available.