Banner Portal
Curriculum greening in agronomy courses of two Paraná’s universities
PORTUGUÊS (Português (Brasil))
ENGLISH
ÁUDIO (Português (Brasil))
VIDEO (Português (Brasil))

Keywords

Curriculum
Environmental
Higher education

How to Cite

BORGES, Ceyça Lia Palerosi; SILVA , Leticia da Costa e; CARNIATTO , Irene. Curriculum greening in agronomy courses of two Paraná’s universities: an analysis from Aces Network categories. Revista Internacional de Educação Superior, Campinas, SP, v. 9, n. 00, p. e023044, 2022. DOI: 10.20396/riesup.v9i00.8667803. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/riesup/article/view/8667803. Acesso em: 16 aug. 2024.

Abstract

In this study the main is to analyze the curriculum differences about the inclusion of the environmental concerns in the curriculum of Agronomy’s course of two Universities of the State of Paraná. It is qualitative research characterized as an explanatory case study, in which the data collection techniques used were: documental research and semi structure interview with 21 professors of 48 selected disciplines, with four course’s coordinators (the first and the latest) of both investigated courses. After analyzing the 10 categories of Aces Networking to have a green curriculum, it is reinforced the importance of the teacher’s role in the process of curriculum greening in high education. Therefore, even in courses with a sustainable bias as the Agronomy course of Universidade da Fronteira Sul (UFFS), it is the teacher’s practices during the teaching and learning processes the differential to the success of curriculum greening in the student’s formative process. That is why it is comprehensive the similarities of Aces Network elements in both curriculum analysed, even if Unioeste has a lower number of disciplines that discuss the environment when compared to UFFS.

https://doi.org/10.20396/riesup.v9i00.8667803
PORTUGUÊS (Português (Brasil))
ENGLISH
ÁUDIO (Português (Brasil))
VIDEO (Português (Brasil))

References

ALEXANDRE, Elimar Rodrigues. A temática ambiental no curso de graduação de Ciências Contábeis: um enfoque sobre a Ambientalização Curricular. 2014. 245 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Católica de Santos, Santos, 2014.

ARRUDA, Marina. Patrício.; ANDRADE, Izabel Cristina Feijó de.; LIMA, Lucia Ceccato. Educação para inteireza e ambientalização curricular: diálogos necessários sobre matrizes curriculares dos cursos de graduação. Rev. Eletrônica Mestrado Educação e Ambiente, v. 33, n. 3, p. 55-71, set./dez. 2016.

BORGES, Ceyça Lia Palerosi; SILVA, Letícia da Costa e; CARNIATTO, Irene. Ambientalização curricular no ensino superior: uma revisão integrativa da literatura. Research, Society and Development, v. 9, n. 11, e2069119734, 2020

CAVALLET, Valdo José. A formação do Engenheiro Agrônomo em questão: A expectativa de um profissional que atenda as demandas sociais no século XXI. 1999. 142 f. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade de São Paulo, São Paulo, 1999.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996.

GUIMARÃES, Simone Sendin Moreira; TORMAZELLO, Maria Guiomar Carneiro. A formação universitária para o ambiente: educação para a sustentabilidade. Ambiente e Educação, Rio Grande do Sul, p. 55-71, 2003.

HOLMBERG, John; SVANSTRÖM, Magdalena; PEET, Dirk- Jan; MULDER, Karel; FERRER-BALAS, Didac; SEGALÀS, Jordi. Embedding sustainability in higher education through interaction with lecturers: Case studies from three European technical universities. European Journal of Engineering Education, v. 33, n. 3, p. 271-282, jun. 2008.

LEFF, Enrique. Saber ambiental: sustentabilidade, racionalidade, complexidade, poder. Petrópolis: Vozes, 2001.

LÜDKE, Menga; ANDRÉ, Marli. E. D. A. Pesquisa em Educação: Abordagens Qualitativas. 13. reimp. São Paulo: Pedagógica e Universitária, 1986.

MERCADO, Maria Teresa Bravo. La UNAM y sus procesos de ambientalización curricular. Revista Mexicana de Investigación Educativa, v. 17, n. 55, p. 1119-1146, 2012.

PEÑA, Francisco Javier Andrades; JORGE, Manuel Larrán; LOS REYES, Maria José Muriel de. Analysing the incorporation of sustainability themes into the university curricula: a case study of a Spanish public university. International Journal of Sustainable Development & World Ecology, v. 25, n. 7, p. 642-654, 2018.

PEREIRA, Jocélia Barbosa; CAMPOS, Maria Lúcia. A. de M.; NUNES, Simara Maria Tavares; ABREU, Daniela Gonçalves de. Um panorama sobre a abordagem ambiental no currículo de cursos de formação inicial de professores de Química da região Sudeste. Química Nova, São Paulo, v. 32, n. 2, p. 511-517, 2009.

PITANGA, Ângelo Francklin. A inserção das questões ambientais no curso de licenciatura em química da Universidade Federal de Sergipe. 2015. 200 f. Dissertação (Doutorado em Educação) – Universidade Federal de Sergipe, São Cristóvão, 2015.

REDE ACES. Red de Ambientalización Curricular de los Estudios Superiores. 2002. Disponível em: http://insma.udg.es/ambientalitzacio/web_alfastinas/castella/c_index.htm. Acesso em: 10 nov. 2020.

REIGOTA, Marcos. O que é educação ambiental. São Paulo: Cortez, 1998.

SALGADO, Maria Francisca de Miranda; CANTARINO, Aanderson Américo Alves. O papel das instituições de ensino superior na formação socioambiental dos futuros profissionais. In: ENEGEP, 26., 2006, Fortaleza. Anais eletrônicos [...] Fortaleza, 9 a 11 de Outubro de 2006, p. 1-8.

SEVILLA GUZMÁN, Eduardo. Bases sociológicas de la Agroecología. Ponencia presentada al Encontro Internacional sobre Agroecologia e Desenvolvimento Rural Sustentável. FCA/UNESP. Lajeado, Campus de Botucatu, SP, Brasil, 2001.

SILVA, Mariana Dias da. A Ambientalização Curricular no curso de formação de professores de Ciências e Biologia na percepção dos licenciados. 2014. 110 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2014.

UNIVERSIDADE FEDERAL DA FRONTEIRA SUL (UFFS). Portaria nº 044/UFFS/2009. 24 de nov. 2009.

UNIVERSIDADE FEDERAL DA FRONTEIRA SUL (UFFS). Boletim Informativo: números 1 ao 50. Celebração do Primeiro Ano. N. 46, ano 2. Chapecó: UFFS, 2010a.

UNIVERSIDADE FEDERAL DA FRONTEIRA SUL (UFFS). Estatuto da Universidade Federal da Fronteira Sul. Aprovado pelo MEC, em 21 de setembro de 2010. Ofício n. 56/DESup/SESu/MEC - 2010. Alterado pela Resolução n. 022/2012-CONSUNI, em 14 de dezembro de 2012. Chapecó, 6 jul. 2010b.

UNIVERSIDADE FEDERAL DA FRONTEIRA SUL (UFFS). Plano de Desenvolvimento Institucional- PDI/ 2012-2016. Chapecó, 2012. Disponível em: https:/www.uffs.edu.br/institucional/a uffs/a instituição/plano de desenvolvimento institucional. Acesso em: 12 nov. 2020.

UNIVERSIDADE FEDERAL DA FRONTEIRA SUL (UFFS). PPI UFFS. Chapecó: UFFS, 2015.

UNIVERSIDADE FEDERAL DA FRONTEIRA SUL (UFFS). Resolução nº 3/CONSUNI/UFFS/2016. Aprova o Regimento Geral da Universidade Federal da Fronteira Sul. Chapecó, 2016. Disponível em: https:/www.uffs.edu.br/atos-normativos/resolução/consuni/2016-2003. Acesso em: 8 nov. 2020.

UNIVERSIDADE ESTADUAL DO OESTE DO PARANÁ – UNIOESTE. Pré-Plano de Desenvolvimento Institucional (PDI). 2007. Disponível em: https://www.unioeste.br/portal/arquivos/proplan/editais/2016/HISTORICO_DOS_PLANEJAMENTOS_DA_UNIOESTE_NOVO.pdf. Acesso em: 10 nov. 2020.

UNIVERSIDADE ESTADUAL DO OESTE DO PARANÁ – UNIOESTE. Plano diretor da Unioeste 2017-2026. Disponível em: https://www.unioeste.br/portal/arq/files/PROPLAN/Plano-Diretor.pdf. Acesso em: 8 nov. 2020.

UNIVERSIDADE ESTADUAL DO OESTE DO PARANÁ – UNIOESTE. Resolução nº 138/2014-CEPE. Diretrizes para o Ensino de Graduação da Unioeste. Disponível em: https://midas.unioeste.br/sgav/arqVrtConteudo/download?arqCntCodigo=524. Acesso em: 10 nov. 2020.

VIEIRA, Marisa Sartori. A ambientalização universitária: o olhar dos estudantes da UFSCar para as questões ambientais. 2015. 136 f. Tese (Doutorado Educação) – Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2015

WACHHOLZ, Chalissa Beatriz. A sustentabilidade na universidade: o desafio da ambientalização na Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul. ANPEDSul, 10., out. 2014, Florianópolis. Anais […]. Florianópolis, out. 2014.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Copyright (c) 2022 Revista Internacional de Educação Superior

Downloads

Download data is not yet available.