Banner Portal
Predictors of academic adaptation of beginners in the psychology course
Imagem: Universidade de Nápoles Federico II, fundada em 1224. - Google / Licença Creative Commons.
PORTUGUÊS (Português (Brasil))
ENGLISH
ÁUDIO (Português (Brasil))
VÍDEO (Português (Brasil))

Keywords

College students
Social skills
Professional development

How to Cite

SOARES, Adriana Benevides; SANTOS, Zeimara de Almeida; BRITO, Almir Diego. Predictors of academic adaptation of beginners in the psychology course . Revista Internacional de Educação Superior, Campinas, SP, v. 10, n. 00, p. e024003, 2022. DOI: 10.20396/riesup.v10i00.8668325. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/riesup/article/view/8668325. Acesso em: 17 jul. 2024.

Abstract

Academic adaptation is a multifactorial phenomenon and its investigation can provide subsidies that contribute to the permanence of beginning students at the University. The present study aimed to identify the predictive relationship of the explanatory variables Academic Expectations, Maturity for Professional Choice, Social Skills, Career Adaptability and Academic Satisfaction in the variable Adaptation to the University in Psychology students. There were 426 university students (M=24.17, SD=7.27), 330 women, 90 men, and 6 did not report sex. The following instruments were used: Academic Expectations Scale for Higher Education Students (EEAEIES), Career Adaptability Scale (EAC), Academic Experience Satisfaction Scale (ESEA), Professional Choice Maturity Scale (EMEP), Social Skills Inventory (IHS) and Academic Experience Questionnaire (QVA-r). The results showed that university students with higher scores on social skills, academic expectations and satisfaction with the academic experience are those who also present higher scores in academic experiences. It is noteworthy that university adaptation is a complex process and, in the specific case of this sample, it was positively related to factors such as interpersonal relationships, academic achievement and institutional involvement.

https://doi.org/10.20396/riesup.v10i00.8668325
PORTUGUÊS (Português (Brasil))
ENGLISH
ÁUDIO (Português (Brasil))
VÍDEO (Português (Brasil))

References

ALMEIDA, Leandro S. et al. Expetativas académicas dos alunos do ensino superior: Construção e validação de uma escala de avaliação. Psicologia, Educação e Cultura, Minho, v. 16, p. 70-85, 2012.

ALMEIDA, Leandro S.; SOARES, Ana Paula; FERREIRA, Joaquim Armando G. Questionário de Vivências Acadêmicas (QVA-r): Avaliação do ajustamento dos estudantes universitários. Avaliação Psicológica, Porto Alegre, v. 1, n. 2, p. 81-93, 2012.

AMBIEL, Rodolfo Augusto Matteo; SANTOS, Acácia Aparecida Angeli dos; DALBOSCO, Simone Nenê Portela. Motivos para evasão, vivências acadêmicas e adaptabilidade de carreira em universitários. Psico (Porto Alegre), Porto Alegre, v. 47, n. 4, p. 288-297, 2016.

AMBIEL, Rodolfo Augusto Matteo; BARROS, Leonardo de Oliveira. Relações entre evasão, satisfação com escolha profissional, renda e adaptação de universitários. Psicologia: Teoria e Prática, v. 20, n. 2, p. 254-267.

ARAÚJO, A. M.; ALMEIDA, L. S.; COSTA, A. R.; ALFONSO, S.; CONDE, Ángeles; DEAÑO, M. Variáveis pessoais e socioculturais de diferenciação das expectativas académicas: Estudo com alunos do Ensino Superior do Norte de Portugal e Galiza. Revista Portuguesa de Educação, v. 28, n. 1, p. 201–220, 2015.

ARAÚJO, Alexandra M. et al. Dificuldades antecipadas de adaptação ao ensino superior: um estudo com alunos do primeiro ano. 2016. Revista de Estudios e Investigación em Psicología y Educación, Minho, v. 3, n. 2, p. 102-111, 2016.

CASTRO, Alexandre Kurtz dos Santos Sisson de; TEIXEIRA, Marco Antônio Pereira. A evasão em um curso de psicologia: uma análise qualitativa. Psicologia em Estudo, Maringá, v. 18, n. 2 p. 199-209, 2013.

COSTA, E.; LEAL, ISABEL. Um olhar sobre a saúde psicológica dos estudantes do ensino superior–avaliar para intervir. In: Actas do 7º congresso Nacional de Psicologia da Saúde. 2008. p. 213-216.

DAMASIO, Bruno Figueiredo. Uso da análise fatorial exploratória em psicologia. Avaliação Psicológica, Itatiba , v. 11, n. 2, p. 213-228, 2012 .

DEL, Prette A.; DEL, Prette ZAP. Inventário de Habilidades Sociais. São Paulo: Casa do Psicólogo, 2001.

DINIZ, António M. et al. Diferenças de gênero nas expectativas acadêmicas dos estudantes universitários do primeiro ano. Estudos em educação superior, v. 43, n. 4, p. 689-701, 2018.

GOMES, Gil; SOARES, Adriana Benevides. Inteligência, habilidades sociais e expectativas acadêmicas no desempenho de estudantes universitários. Psicologia: Reflexão e Crítica, Porto Alegre, v. 26, p. 780-789, 2013.

GRANADO, José Inácio F. et al. Integração académica de estudantes universitários: Contributos para a adaptação e validação do QVA-r no Brasil. Psicologia e Educação, Minho, v. 4, n. 2, 31-41, 2005.

Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Censo da Educação Superior: Sinopses estatísticas, 2015. Disponível em: https://bityli.com/m9qZ3. Acesso em: 11 dez. 2021.

Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Censo da Educação Superior: Sinopses estatísticas, 2018. Disponível em: https://bityli.com/jkgdU. Acesso em: 11 dez. 2021.

JUNQUEIRA, Maria Luiza; MELO-SILVA, Lucy Leal. Maturidade para a escolha de carreira: estudo com adolescentes de um serviço-escola. Revista Brasileira de Orientação Profissional, São Paulo, v. 15, n. 2, p. 187-199, 2014.

MACEDO, João Paulo et al. A "popularização" do perfil dos estudantes de Psicologia no Brasil. Arquivos Brasileiros de Psicologia, Rio de Janeiro, v. 70, n. 2, p. 81-95, 2018.

MARINHO-ARAUJO, Claisy Maria et al . Adaptação da Escala Expectativas Acadêmicas de Estudantes Ingressantes na Educação Superior. Avaliação Psicológica, Itatiba, v. 14, n. 1, p. 133-141, 2015,

MOGNON, Jocemara Ferreira; SANTOS, Acácia Aparecida Angeli dos. Relação entre vivência acadêmica e os indicadores de desenvolvimento de carreira em universitários. Revista Brasileira de Orientação Profissional, São Paulo, v. 14, n. 2, p. 227-237, 2013.

NEIVA, Kathia Maria Costa. Escala de maturidade para escolha profissional (Manual). São Paulo: Vetor, 2014.

OLIVEIRA, Clarissa Tochetto de et al. Oficinas de gestão do tempo com estudantes universitários. Psicologia: Ciência e Profissão, Brasília, v. 36, p. 224-233, 2016.

PARADNIKĖ, Kristina; BANDZEVIČIENĖ, Rita. A construção da carreira no ambiente acadêmico: relações entre a adaptabilidade da carreira e o engajamento no estudo. Jornal Internacional de Psicologia: Uma abordagem biopsicossocial, Nebraska, v.18, p. 71-88, 2016.

RAMOS, Aline Marcelino et al. Satisfação com a experiência acadêmica entre estudantes de graduação em Enfermagem. Texto & Contexto-Enfermagem, São Paulo, v. 24, p. 187-195, 2015.

ROSSIER, Jérôme et al. A importância da adaptabilidade e resiliência da carreira e da empregabilidade no planejamento de uma vida de sucesso. In: Psicologia da adaptabilidade profissional, empregabilidade e resiliência. New York: Springer, Cham, 2017, p. 65-82.

SANTOS, Anelise Schaurich dos; OLIVEIRA, Clarissa Tochetto de; DIAS, Ana Cristina Garcia. Características das relações dos universitários e seus pares: implicações na adaptação acadêmica. Psicologia: Teoria e Prática, São Paulo, v. 17, n. 1, p. 150-163, 2015.

SAVICKAS, Mark L. (2013). A teoria e prática da construção de carreira. In: S. D. Brown & R. W. Lent (Orgs.), Desenvolvimento de carreira e aconselhamento: colocando a teoria e a pesquisa para funcionar. Hoboken, NJ: Wiley, p. 147-183.

SAVICKAS, Mark L.; PORFELI, Erik J. Career Adapt-Abilities Scale: Construction, reliability, and measurement equivalence across 13 countries. Jornal do Comportamento Vocacional, Amsterdam, v. 80, n. 3, p. 661-673, 2012.

SCHLEICH, Ana Lúcia Righi; POLYDORO, Soely Aparecida Jorge; SANTOS, Acácia Aparecida Angeli dos. Escala de satisfação com a experiência acadêmica de estudantes do ensino superior. Avaliação Psicológica, Porto Alegre, v. 5, n. 1, p. 11-20, 2006.

SILVEIRA, Alyane Audibert. Escala de adaptabilidade de carreira: evidências de validade e fidedignidade em uma amostra de universitários brasileiros. Dissertação de mestrado, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, p. 1-68. Disponível em: http://hdl.handle.net/10183/95379. Acesso em: 11 dez. 2021.

SOARES, Adriana Benevides et al. Expectativas académicas y habilidades sociales en la adaptación a la universidad. Ciencias Psicológicas, Montevideo, v. 11, n. 1, p. 77-88, 2017.

SILVEIRA, Alyane Audibert. Escala de adaptabilidade de carreira: evidências de validade e fidedignidade em uma amostra de universitários brasileiros. Revista Brasileira de Orientação Profissional, Campinas, v. 16, n. 1, p. 83-93, 2013.

SOARES, Adriana Benevides; DEL PRETTE, Zilda Aparecida Pereira. Habilidades sociais e adaptação à universidade: Convergências e divergências dos construtos. Análise Psicológica, Lisboa, v. 33, n. 2, p. 139-151, 2015.

SOARES, Adriana Benevides et al. Expectativas acadêmicas e habilidades sociais na adaptação à universidade. Ciências Psicológicas, Montevideo, v. 11, n. 1, p. 77-88, 2017.

SOARES, Adriana Benevides et al. O impacto das expectativas na adaptação acadêmica do Estudantes no Ensino Superior. Psico-USF, Campinas, v. 19, n. 1, p. 49-60, 2014.

SOARES, Adriana Benevides; POUBE, Lincoln Nunes; MELLO, Thatiana Valory dos Santos. Habilidades sociais e adaptação acadêmica: um estudo comparativo em instituições de ensino público e privado. Aletheia, Canoas, n. 29, p. 27-42, 2009.

SOARES, Ana Paula et al. Modelo multidimensional de ajustamento de jovens ao contexto universitário (MMAU): Estudo com estudantes de ciências e tecnologias versus ciências sociais e humanas. Análise Psicológica, Lisboa, v. 24, n. 1, p. 15-27, 2006.

SOARES, Adriana Benevides. B., MONTEIRO, Marcia., & SILVA, Almir. Diego Gonçalves Brito.Um olhar sobre a transição para o Ensino Superior: Caminhos possíveis. In: V. L. Deps, G. P. (Orgs.). Psicologia da Educação em Perspectiva. Campos dos Goytacazes: Instituto Brasil Multicultural, 2018, p. 68-87.

YAMAMOTO, Oswaldo Hajime; FALCAO, Jorge Tarcísio da Rocha; SEIXAS, Pablo de Sousa. Quem é o estudante de psicologia do Brasil?. Avaliação Psicológica, Itatiba, v. 10, n. 3, p. 209-232, 2011.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Copyright (c) 2022 Adriana Benevides Soares, Zeimara de Almeida Santos, Almir Diego Brito

Downloads

Download data is not yet available.