Banner Portal
Internationalization of higher education
Imagem: Universidade de Nápoles Federico II, fundada em 1224. - Google / Licença Creative Commons.
PORTUGUÊS (Português (Brasil))
ENGLISH
ÁUDIO (Português (Brasil))
VIDEO (Português (Brasil))

Keywords

Educational exchange
Student exchange
Obstacles
Higher education
Social sciences

How to Cite

PEREIRA, Patricia Carvalheiro; BREGOLIN, Michel; FERREIRA, Luciane Todeschini. Internationalization of higher education : obstacles of undergraduates from a Brazilian Community University to the realization of international academic mobility. Revista Internacional de Educação Superior, Campinas, SP, v. 10, n. 00, p. e024016, 2022. DOI: 10.20396/riesup.v10i00.8669066. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/riesup/article/view/8669066. Acesso em: 17 jul. 2024.

Abstract

Objective: This article seeks to identify obstacles for the realization of Educational Exchange by academics in the Area of Knowledge of Social Sciences, considering, for analysis purposes, research conducted in a Brazilian community university, bringing the results obtained to studies conducted by other researchers. Methodologically, the exploratory-descriptive research had, as a technique for data collection, the application of an online questionnaire, with questions distributed in four sections thus constituted a) profile of the students; b) knowledge on the subject addressed; c) interest in achieving international academic mobility (MAI) and d) factors that would restrict the performance of MAI, totaling 180 respondents. Results: After compilation, in the analysis of the data, it was observed that among the restrictive factors the lack of financial resources (or associated factors) predominates, in addition to the mention of the language barrier. The lack of disclosure or lack of knowledge of MAI programs were also pointed out as obstacles. In this sense, the results, about restrictive factors, are close to other studies already conducted. Conclusion: In the considerations, in a reflexive tone, a question about the effectiveness of communication strategies between institutions and academics and about virtual academic mobility programs. Furthermore, it is considered that among the restrictive factors there are the existence of emotional factors, such as fear of the unknown.

https://doi.org/10.20396/riesup.v10i00.8669066
PORTUGUÊS (Português (Brasil))
ENGLISH
ÁUDIO (Português (Brasil))
VIDEO (Português (Brasil))

References

AGNOL, Jonas Miguel Dall` Universidade de Caxias do Sul. Central de Atendimento. Informações para Trabalho Acadêmico UCS. [mensagem pessoal] Mensagem recebida por atendimento@ucs.br em 05 jun. 2020.

BARRETTO, Margarita. Manual de iniciação ao estudo do turismo. 9. ed. Campinas: Papirus, 2000.

BRAGATO, Cíntia Nunes. Mobilidade acadêmica internacional, razões da baixa mobilidade dos estudantes de colleges do Reino Unido. 2015. Dissertação (Mestrado em Administração) – Programa de Mestrado em Gestão Internacional, Escola Superior de Propaganda e Marketing, São Paulo, 2015. Disponível em: https://tede2.espm.br/bitstream/tede/35/1/Cintia%20Nunes%20Bragato.pdf. Acesso em: 21 ago. 2021.

BRASIL. Ministério da Educação. Ciências sem Fronteiras. Brasília, DF: Ministério da Educação, 2022. Disponível em: http://cienciasemfronteiras.gov.br/web/csf/o-programa.

Acesso em: 03 fev. 2022.

BRAZ, Raquel Leite. O programa ANDIFES de mobilidade acadêmica: uma mobilidade estudantil no sistema federal de ensino superior brasileiro. 2015. Dissertação (Mestrado em Educação) – Programa de Pós-Graduação em Educação, conhecimento e inclusão social, Faculdade de Educação, Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2015. Disponível em: https://bit.ly/3ELlDh6 . Acesso em: 15 set. 2021.

CAMARGO, Brigido Vizeu Camargo; JUSTO, Ana Maria. Tutorial para uso do software de análise textual IRAMUTEQ. Universidade Federal de Santa Catarina, 2013. Disponível em: https://bit.ly/3EEKD9C Acesso em: 11 dez. 2019.

DONÉ, Patrícia Di; GASTAL, Susana. Intercâmbio: um Segmento Turístico Cultural, Educacional, Profissional e Humano. In: SEMINTUR: Anais do VII Seminário de Pesquisa em Turismo do Mercosul, 7, 2012, Caxias do Sul. Anais [...]. Caxias do Sul: UCS, 2012. Disponível em: http://www.convibra.com.br/upload/paper/2013/37/2013_37_6900.pdf. Acesso em: 10 set. 2020.

FAUBAI – Associação Brasileira de Educação Internacional, 2019. Disponível em: http://faubai.org.br/pt-br/. Acesso em: 24 jan. 2022.

HEIDEMANN, Leonardo Albuquerque; OLIVEIRA, Ângelo Mozart Medeiros de; VEIT, Eliane Ângela. Ferramentas online para o ensino de ciências: uma proposta com o Google Docs. Física na escola, v. 11, n. 2, 2010, p. 30-33.

JUSTINO, Elisa. Internacionalização das instituições de ensino superior: estratégia ou modismo. E-Tech: Tecnologia para a Competitividade Industrial, Florianópolis, v. 2, n. 2, p. 38-60, 2ª, Sem., 2009. Disponível em: http://etech.sc.senai.br/index.php/edicao01/article/view/116/57. Acesso em: 16 out. 2019.

LINCKORISH, Leonard J.; JENKINS, Carson L. Introdução ao turismo. Rio de Janeiro: Campus, 2000.

MARANHÃO, Carolina Machado Saraiva de A.; DUTRA, Isadora Iannini; MARANHÃO, Roberto Kaehler de Albuquerque. Internacionalização do Ensino Superior: um estudo sobre barreiras e possibilidades. Administração: ensino e pesquisa, Rio de Janeiro, v. 18. n. 1. p. 9-38, jan./abr. 2017. DOI 10.13058/raep.2017.v18n1.458. Disponível em: https://raep.emnuvens.com.br/raep/article/view/458/pdf. Acesso em: 2 fev. 2022.

MARINHO, Marildes. Currículos da escola brasileira: elementos para uma análise discursiva. Revista Portuguesa de Educação, Belo Horizonte, v. 20, n. 1, p. 163-189, 2007. Disponível em: http://www.scielo.mec.pt/pdf/rpe/v20n1/v20n1a07.pdf. Acesso em: 13 ago. 2020

MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO, INEP. Censo de Educação Superior 2018: notas estatísticas. Ministério da Educação, Diretoria de Estatísticas Educacionais DEED, Estatísticas Censo da Educação Superior, 2019. Disponível em: https://bit.ly/3Ud9pTX Acesso em: 29 jun. 2020.

PAWLOWSKA, Ewa. El turismo académico: Un Análisis Económico para el caso de Galicia. edição digital. Santiago de Compostela: ISBN, 2011. Disponível em: https://bit.ly/3Fd9CSI . Acesso em: 09 jun. 2020.

PEREIRA, Patricia Carvalheiro; BREGOLIN, Michel. Fatores impeditivos à realização da Mobilidade Acadêmica Internacional em um Curso de Bacharelado em Turismo: o caso da Universidade de Caxias do Sul. In: ENCONTRO SEMINTUR JR.: Nas redes e tramas do Turismo, 10., 2019, Caxias do Sul. Anais [...] Caxias do Sul: UCS, 2019. p. 41-50. Disponível em: https://bit.ly/3VyTikP . Acesso em: 10 jun. 2021.

PEREIRA, Patricia Carvalheiro. Fatores restritivos à realização de mobilidade acadêmica internacional: um estudo de caso com estudantes da área de ciências sociais da Universidade de Caxias do Sul campus sede. 2020. Trabalho de Conclusão de Curso (Bacharelado em Turismo) – Área do Conhecimento de Ciências Sociais, Universidade de Caxias do Sul, Caxias do Sul, 2020.

PESQUISA SELO BELTA, Brazilian Educational & Language Travel Association. Associação Brasileira de Agências de Intercâmbio (Belta) revela pesquisa anual com cerca de 5 mil estudantes e 500 agências. Disponível em: https://bit.ly/3ATOWwA Acesso em: 20 dez. 2021.

SEHNEM, Paulo Roberto. Os programas ERASMUS e Ciência sem Fronteiras como materialização da internacionalização universitária. Joinville. In: Associação de Pesquisa e Extensão em Educação de Joinville (ed.) Gestión de la gobernanza y la estrategia orientadas al desarrollo sustentable. XVIII Colóquio Internacional de Gestión Universitaria [...] Joinville: APEEJ, 2018. p. 1-17. Disponível em: https://bit.ly/3OMFvVA . Acesso em 26 nov. 2021.

STALLIVIERI, Luciane. Estratégias de internacionalização das universidades brasileiras. Caxias do Sul: EDUCS, 2004.

STALLIVIERI, Luciane. As dinâmicas de uma nova linguagem intercultural na mobilidade acadêmica internacional. 2009. Tese (Doutorado em Línguas Modernas) – Programa de Doutorado em Línguas Modernas, Universidad del Salvador, Buenos Aires, 2009.

TOMAZZONI, Edegar Luis; OLIVEIRA, Caroline Cunha de. Turismo de intercâmbio: perfis dos intercambistas, motivações e contribuições da experiência internacional. Revista Turismo Visão e Ação – Eletrônica, v. 15, n. 3, p. 388–408, set./dez. 2013. Disponível em: https://www.redalyc.org/pdf/2610/261056072007.pdf. Acesso em: 06 out. 2019.

TOSQUI, Patrícia. Dialogando no Turismo. Rosana, São Paulo, v. 1, n. 4, p. 36-42, nov. 2007. Disponível emhttps://bit.ly/3VfGEYg Acesso em: 30 set. 2019.

UNIVERSIDADE DE CAXIAS DO SUL. Assessoria de Relações Internacionais. Sobre o Programa UCS Internacional. Caxias do Sul: UCS, 2019a. Disponível em: https://www.ucs.br/site/ucs-internacional/sobre/. Acesso em: 11 set. 2019.

UNIVERSIDADE DE CAXIAS DO SUL. Assessoria de Relações Internacionais. PMAI - Programa de Mobilidade Acadêmica Internacional. Caxias do Sul: UCS, 2019b. Disponível em: https://bit.ly/3VEas0y . Acesso em: 11 set. 2019.

UNIVERSIDADE DE CAXIAS DO SUL. Assessoria de Relações Internacionais. Edital de inscrições para Programa de Mobilidade Acadêmica Internacional – PMAI da Universidade de Caxias do Sul – UCS vagas para Graduação. Caxias do Sul: UCS, 2019c. Disponível em: https://www.ucs.br/site/midia/arquivos/Edital-PMAI-2019.pdf. Acesso em: 28 jun. 2020.

UNIVERSIDADE DE CAXIAS DO SUL. Universidade de Caxias do Sul. Caxias do Sul: UCS, 2019d. Disponível em: https://www.ucs.br/site/institucional/missao-e-principios/. Acesso em: 11 dez. 2019.

UNIVERSIDADE DE CAXIAS DO SUL. Unidades Universitárias. Caxias do Sul: UCS, 2019e. Disponível em: https://www.ucs.br/site/institucional/unidades-universitarias/. Acesso em: 11 set. 2019.

UNIVERSIDADE DE CAXIAS DO SUL. A Universidade hoje. Caxias do Sul: UCS, 2019f. Disponível em: https://www.ucs.br/site/institucional/unidades-universitarias/. Acesso em: 11 set. 2019.

UNIVERSIDADE FEDERAL DE SANTA CATARINA. Collaborative Online International Learning (COIL). Florianópolis: UFSC, 2022. Disponível em: https://bit.ly/3u82lgP . Acesso em: 8 abr. 2022.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Copyright (c) 2022 Patricia Carvalheiro Pereira, Michel Bregolin, Luciane Todeschini Ferreira

Downloads

Download data is not yet available.