Banner Portal
Innovative practices in higher education
PORTUGUÊS (Português (Brasil))
ENGLISH
ÁUDIO (Português (Brasil))
VIDEO (Português (Brasil))

Keywords

Educational innovation
University education
Innovative strategies

How to Cite

NASCIMENTO, Janaína Rodrigues Reis; SILVA, Barbarah Conrado de Almeida; SILVA, Mariana Batista do Nascimento. Innovative practices in higher education. Revista Internacional de Educação Superior, Campinas, SP, v. 9, n. 00, p. e023023, 2022. DOI: 10.20396/riesup.v9i00.8669070. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/riesup/article/view/8669070. Acesso em: 16 jul. 2024.

Abstract

This research seeks to reflect on Innovative Practices developed in Higher Education, within the scope of degrees in the last 10 years, according to publications of articles in order to identify which teaching practices, carried out in Higher Education, were considered innovative. For such production, the type of research addressed is qualitative, exploratory in nature. The database analyzed was Scielo (Scientific Electronic Library Online). All articles found were individually and previously evaluated, to verify the approach in accordance with the research theme, considering the bias of degrees. First, Brazil was defined as the place of exploration, with the search for terms in Portuguese in national articles. Was distinguished in the analyzed articles the innovation present in two categories: innovation in pedagogical resources and innovation in practices and methodologies. Innovation in pedagogical resources was observed in two articles analyzed. In both, it was associated with technological resources, such as the use of social networks and ICTs. Innovation in teaching practices and methodologies was observed in the other articles analyzed, with eight being its number. In these articles, the following practices were considered innovative: training meetings, proposals for pedagogical advice, internship methodology combined with research, interdisciplinary training program, practical application of concepts learned in the discipline, online course development, blended learning and classroom inverted.

https://doi.org/10.20396/riesup.v9i00.8669070
PORTUGUÊS (Português (Brasil))
ENGLISH
ÁUDIO (Português (Brasil))
VIDEO (Português (Brasil))

References

AUGUSTO, Thais Gimenes da Silva; AMARAL, Ivan Amorosino. A formação de professoras para o ensino de ciências nas séries iniciais: análise dos efeitos de uma proposta inovadora. Ciência & Educação, Bauru, v. 21, n. 2, p. 493-509, 2015.

BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2016.

CAMPOS, Claudinei José Gomes. Método de análise de conteúdo: ferramenta para a análise de dados qualitativos no campo da saúde. Revista Brasileira de Enfermagem, Brasília, v. 57, n. 5, p. 611-614, out. 2004.

CUNHA, Maria Isabel. Qualidade da graduação: o lugar do assessoramento pedagógico como propulsor da inovação e do desenvolvimento profissional docente. Educar em Revista, Curitiba, n. 57, p. 17-31, jul./set. 2015.

IMBERNÓN, Francisco. Formação docente e profissional, formar-se para a mudança e a incerteza. 9. ed. São Paulo: Cortez, 2013.

JUNGES, Kelen dos Santos; BEHRENS, Marilda Aparecida. Uma formação pedagógica inovadora como caminho para a construção de saberes docentes no Ensino Superior. Educar em Revista, Curitiba, n. 59, p. 211-229, jan./mar. 2016.

MASETTO, Marcos. Inovação na Educação Superior. Interface - Comunicação, Saúde, Educação, Botucatu, v. 8, n. 14, p. 197-202, set. 2003.

MESSINA, Graciela. Mudança e inovação educacional: notas para reflexão. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, n. 114, p. 225-233, 2001.

MICHAELIS. Moderno Dicionário da Língua Portuguesa. São Paulo: Melhoramentos. Disponível em https://michaelis.uol.com.br/. Acesso em 25 out. 2021.

OLIVEIRA, Caroline Barroncas; GONZAGA, Amarildo Menezes. Professor pesquisador - educação científica: O estágio com pesquisa na formação de professores para os anos iniciais. Ciência & Educação, Bauru, v. 18, n. 3, p. 689-702, 2012.

OLIVEIRA, Romualdo Portela. A transformação da educação em mercadoria no Brasil. Revista Educação e Sociedade, Campinas, v. 30, n. 108, p. 739-760, 2009.

PEREIRA, Danieverlin Renata Marques; CÉSAR, Danilo Rodrigues. Inovação e abertura no discurso das práticas pedagógicas. Avaliação: Revista da Avaliação da Educação Superior, Campinas, v. 21, n. 2, p. 619-636, maio/jul. 2016.

PEREIRA, Elisabete; CARNEIRO, Ana Maria; GONÇALVES, Mirian Lúcia. Inovação e avaliação na cultura do ensino superior brasileiro: formação geral interdisciplinar. Avaliação, Campinas, v. 20, n. 3, p. 717-739, nov. 2015.

QUINTANILHA, Luiz Fernando. Inovação pedagógica universitária mediada pelo facebook e YouTube: uma experiência de ensino-aprendizagem direcionado a geração Z. Educar em Revista, Curitiba, n. 65, p. 249-263, jul./set. 2017.

RICOY, María Carmen; COUTO, Maria João. As boas práticas com TIC e a utilidade atribuída pelos alunos recém-integrados à universidade. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 40, n. 4, p. 897-912, out./dez. 2014.

SCHUMPETER, Joseph A. Teoria do desenvolvimento econômico: um estudo sobre lucro empresarial, capital, crédito, juro e ciclo da conjuntura. Fundação Calouste Gulbenkian, 2012.

SILVA, David José de Andrade. Formação de professores de língua para a autonomia: o buraco é mais embaixo. Trabalhos em Linguística Aplicada, Campinas, n. 52, v. 1, p. 73-92, jan/jun 2013.

UNESCO. Declaração Mundial sobre Educação Superior no Século XXI: Visão e Ação, 1998.

VALENTE, José Armando. Blended learning e as mudanças no ensino superior: a proposta da sala de aula invertida. Educar em Revista, Curitiba, ed. esp., n. 4, p. 79-97, 2014.

ZIMRING, Fred. Carl Rogers. Recife: Editora Massangana, 2010.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Copyright (c) 2022 Revista Internacional de Educação Superior

Downloads

Download data is not yet available.