Banner Portal
Pedagogical letters as a methodological instrument for participating research
PORTUGUÊS (Português (Brasil))
ENGLISH
ÁUDIO (Português (Brasil))
VIDEO (Português (Brasil))

Keywords

Participatory research
Popular education
Pedagogical letters
Research in education

How to Cite

PAULO, Fernanda dos Santos. Pedagogical letters as a methodological instrument for participating research. Revista Internacional de Educação Superior, Campinas, SP, v. 9, n. 00, p. e023019, 2022. DOI: 10.20396/riesup.v9i00.8670030. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/riesup/article/view/8670030. Acesso em: 16 aug. 2024.

Abstract

This article intends to present theoretical-practical contributions to methodological reflections about participatory research in education, based on the use of Pedagogical Letters as a methodological instrument. Therefore, it presents academic research experiences that use this methodological instrument accompanied by a Systematization of Experiences based on the emancipatory Popular Education referential and literature review. It is situated within the scope of participatory research and critical social science, addressing the following methodological topics: i) principles of Popular Education; ii) types of participatory methodologies; and, iii) the use of Pedagogical Letters in qualitative research in education. The results expose subsidies for the work from Pedagogical Letters as a methodological instrument, concluding that this methodological proposal is new in the context of academic research. It expresses the researcher's ethical-political commitment in the educational movement of participatory research as a rupture in the processes of colonization of knowledge, subordinated to the capitalist system, elitist education and colonial society.

https://doi.org/10.20396/riesup.v9i00.8670030
PORTUGUÊS (Português (Brasil))
ENGLISH
ÁUDIO (Português (Brasil))
VIDEO (Português (Brasil))

References

BRANDÃO, Carlos Rodrigues. Saber e ensinar: três estudos de educação popular. 2. ed. Campinas: Papirus, 1986.

BRANDÃO, Carlos Rodrigues e STRECK, Danilo Romeu (Org.). Pesquisa Participante: o saber da partilha. Aparecida: Idéias & Letras, 2006.

CAMINI, Isabela. Cartas pedagógicas: aprendizados que se entrecruzam e se comunicam. Porto Alegre: ESTEF, 2012.

COELHO, Edgar Pereira. Pedagogia da Correspondência: Paulo Freire e a educação por cartas e livros. Brasília: Liber Livro, 2011.

DICKMANN, Ivanio. Pedagogia da Gratidão – Cartas a Paulo Freire. São Paulo, Dialogar, 2017.

DICKMANN, Ivanio. As dez características de uma carta pedagógica. In: PAULO, Fernanda dos Santos; DICKMANN, Ivo (Org.). Cartas pedagógicas: tópicos epistêmico-metodológicos na educação popular. 1. ed. – Chapecó: Livrologia, 2020.

FALS BORDA, Orlando. Conocimiento y poder popular. Bogotá, Siglo XXI –Punta de lanza, 1985.

FERREIRA, Luciane Rocha; DA ROSA, Roberta Soares. Cartas Pedagógicas: percepções da sororidade em tempos de crise. In: CONGRESSO LATINO-AMERICANO DE GÊNERO E RELIGIÃO, 5., 2017, São Leopoldo. Anais do Congresso Latino-Americano de Gênero e Religião. São Leopoldo: EST, v. 5, 2017. | p.429-438.

FIORI, Ernani Maria. Aprender a dizer a sua palavra. In: FREIRE, Paulo. Pedagogia do Oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987, p. 9-21.

FREIRE, Paulo. Cartas à Guiné-Bissau: registros de uma experiência em processo. 4. ed. Rio de janeiro: Paz e Terra, 1978.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do Oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987.

FREIRE, Paulo. Professora, sim; tia, não: cartas a quem ousa ensinar. São Paulo: Olho D’Agua, 1993.

FREIRE, Paulo. Cartas a Cristina. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1994.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da Autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da Indignação: cartas pedagógicas e outros escritos. São Paulo: UNESP, 2000.

FREITAS, Ana Lúcia Souza. Fazer a aula com Cartas Pedagógicas: legado de Paulo Freire e experiência de reinvenção no ensino superior. Revista Docência do Ensino Superior, Belo Horizonte, v. 11, p. 1–20, 2021. DOI: 10.35699/2237-5864.2021.35283. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/35283. Acesso em: 1 jun. 2022.

FREITAS, Ana Lúcia Souza del. Carta Pedagógica de Paris: registros de uma experiência em processo. In: PAULO, Fernanda dos Santos; DICKMANN, Ivo (Orgs.). Cartas pedagógicas: tópicos epistêmico-metodológicos na educação popular. 1. ed. – Chapecó: Livrologia, 2020.

JARA, Oscar Holliday, A sistematização de experiências: prática e teoria para outros mundos. [tradução de Luciana Gafrée e Sílvia Pinevro; colaboração Elza Maria Fonseca Falkembach.] 1. ed. Brasília, DF: CONTAG, 2012.

MORAES, Ana Cristina de; PAIVA, Darlan Lima. Cartas Pedagógicas: reflexões de docentes da educação básica e superior. Fortaleza: EdUECE, 2018.

PAULO, Fernanda dos Santos. Pioneiros e pioneiras da Educação Popular freiriana e a universidade. 2018. Tese (Doutorado em Educação) - Universidade do Vale do Rio dos Sinos, Programa de Pós-Graduação em Educação, São Leopoldo, RS, 2018.

PAULO, Fernanda dos Santos; DICKMANN, Ivo (Org.). Cartas pedagógicas: tópicos epistêmico-metodológicos na educação popular. 1. ed. – Chapecó: Livrologia, 2020.

PAULO, Fernanda dos Santos. Educação Popular como humanização. In: PAULO, Fernanda dos Santos; DICKMANN, Ivo (Org.). Cartas pedagógicas: tópicos epistêmico-metodológicos na educação popular. 1. ed. – Chapecó: Livrologia, 2020.

PAULO, Fernanda dos Santos; DICKMANN, Ivo. Cartas pedagógicas: registro e memória na Educação Popular. In: PAULO, Fernanda dos Santos; DICKMANN, Ivo (Orgs.). Cartas pedagógicas: tópicos epistêmico-metodológicos na educação popular. 1. ed. – Chapecó: Livrologia, 2020.

PAULO, Fernanda dos Santos; GAIO, Adriana. Educação popular nas cartas do educador Carlos Rodrigues Brandão: contribuições para a pedagogia latino-americana– Chapecó: Livrologia, 2021.

PAULO, Fernanda dos Santos. Educação de jovens e adultos e a educação popular: contribuições para formação docente. – Chapecó: Livrologia, 2022.

PAULO, Fernanda dos Santos; PILETTI, Terezinha Conte. Formação Continuada de professores do Ensino Médio: Sistematização de Experiências e Cartas Pedagógicas, Humanidades & Tecnologia (FINOM) - ISSN: 1809-1628. vol. 35- Nº 2- ago./out. 2022, p.116-131. Disponível em: https://zenodo.org/record/6590563#.YpqFgnbMLIU. Acesso em: 3 jun. 2022.

SOLIGO, Rosaura. Cartas pedagógicas sobre a docência. São Paulo: GFK, 2015.

SOUZA, Clodoval Morais (Coordenador). Cartas a Paulo Freire – Escritas por quem ousa esperançar. Campina Grande, EDUEPB, 2021.

STRECK, Danilo Romeu. Territórios de resistência e criatividade: reflexões sobre os lugares da educação popular. Currículo sem fronteiras, v. 12. N. 1, p. 185-198, jan./abr. 2012.

TORRES, Carrillo Alfonso. La educación popular: Trayectoria y actualidad. Bogotá, El Búho, 2007.

TORRES, Carrillo Alfonso. Pensar epistémico, educación popular e investigación participativa. Ciudad de México, Editorial Nómada -IPECAL, 2019.

VIEIRA, Adriano. Cartas Pedagógicas. In: STRECK, Danilo; REDIN, Euclides; ZITKOSKI, Jaime José (Org.). Dicionário Paulo Freire. 4. ed. rev. e aum. Belo Horizonte: Autêntica, 2018, p. 75-76.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Copyright (c) 2022 Revista Internacional de Educação Superior

Downloads

Download data is not yet available.