Banner Portal
Teaching writing
Imagem: Universidade de Nápoles Federico II, fundada em 1224. - Google / Licença Creative Commons.
PORTUGUÊS (Português (Brasil))
ENGLISH
ÁUDIO (Português (Brasil))
VÍDEO (Português (Brasil))

Keywords

Teaching writing
Initial training of literacy teachers
Conversation wheel

How to Cite

OLIVEIRA, Marineiva Moro Campos de. Teaching writing: on the move or adrift in the initial training of literacy teachers . Revista Internacional de Educação Superior, Campinas, SP, v. 10, n. 00, p. e024043, 2023. DOI: 10.20396/riesup.v10i00.8670316. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/riesup/article/view/8670316. Acesso em: 21 may. 2024.

Abstract

Introduction: This work presents partial results of a research that analyzes the historical process of Brazilian literacy. Objective: The objective is understanding how teaching aimed at learning written language for children is dialogued in the process of initial training of literacy teachers. Methodology: The work was organized from readings of productions by authors from the historical-cultural perspective about literacy, analysis of the pedagogical project of the course with the objective of identifying the curriculum organization and the workload that contemplated the literacy components and later we organized a conversation circle with the five graduates of the pedagogy course who work in children's literacy classes, 1st and 2nd year , from municipal schools in a municipality in western Santa Catarina. The analysis is guided by the historical-cultural perspective and seeks to understand literacy as a process that should enable the subject's autonomy, criticality and emancipation, without being restricted to the question of methods and time of literacy. Results/Conclusion: The results show that the organization of the contents of the curricular components are potentiators of learning for literacy teachers who teach written language, however, the time allocated to the components that deal with literacy and literacy is considered fragile, which compromises a solid formation for those who will teach literacy. , in this sense, how to teach written language in the initial training of literacy teachers is left adrift due to the short time of teaching content on literacy.

https://doi.org/10.20396/riesup.v10i00.8670316
PORTUGUÊS (Português (Brasil))
ENGLISH
ÁUDIO (Português (Brasil))
VÍDEO (Português (Brasil))

References

BAKHTIN, Mikhail. Marxismo e filosofia da linguagem. 6. ed. São Paulo, Hucitec, 1992.

BAKHTIN, Mikhail. Marxismo e filosofia da linguagem. 9. ed. São Paulo: Hucitec, Annablume, 2002.

BERTONCELI, Márcia. A roda de conversa na educação infantil: Análise de seus aspectos formativos com crianças de três a cinco anos. 166 f. Dissertação (Mestrado em Educação) –Universidade Estadual do Oeste do Paraná, Francisco Beltrão, 2016.

GONTIJO, Cláudia Maria Mendes. O processo de apropriação da linguagem escrita em crianças na fase inicial de alfabetização escolar. 2001. 291 f. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade de Campinas, Campinas, 2001.

LEONTIEV, Aleksei Nikolaevich. O desenvolvimento do psiquismo. Tradução de Manoel Dias Duarte. Lisboa: Livros Horizonte, 1978.

LURIA, Alexandre Romanovich. O desenvolvimento da escrita na criança. In: VIGOSTKY, Lev Semenovich et al. Linguagem, desenvolvimento e aprendizagem. São Paulo: Ícone/USP, 1988.

LURIA, Alexandre Romanovich. O desenvolvimento da escrita. In: VYGOTSKY, Lev Semenovitch et al. Linguagem, desenvolvimento e aprendizagem. Tradução de Maria da Penha Villalobos. 7. ed. São Paulo: Ícone, 2001. p. 143-189.

OLIVEIRA, Marineiva Moro Campos de. Concepções e fundamentos do pacto nacional pela alfabetização na idade certa e seus desdobramentos na formação de alfabetizadores na perspectiva de uma alfabetização emancipatória em Xaxim/SC. 2016. 181 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Estadual do Oeste do Paraná, Francisco Beltrão, 2016.

OLIVEIRA, Marta Kohl de. Vygotsky: Aprendizado e desenvolvimento Um processo sócio-histórico. São Paulo: Scipione, 1998.

REGO, Teresa Cristina. Vygotsky: uma perspectiva histórico-cultural da educação. 3. ed. Petrópolis: Vozes, 1996.

UNIVERSIDADE DO OESTE DE SANTA CATARINA. Projeto Pedagógico do curso de Pedagogia. Joaçaba: Unoesc. 2019.

VIGOTSKI, Lev Semenovictch. A formação social da mente: o desenvolvimento dos processos psicológicos superiores. São Paulo: Martins Fontes, 1998.

VIGOTSKI, Lev Semenovictch. Pensamento e linguagem. São Paulo: Martins Fontes, 1993.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Copyright (c) 2022 Marineiva Moro Campos de Oliveira

Downloads

Download data is not yet available.