Abstract
The discourse has promoted the male figure as the main actor in the field of Architecture. In Portugal this reality was kept until the mid-twentieth century, moment when first women architects have graduated. Although the circumstances begin to change, becoming the architecture a profession that tends for gender parity, the paths of these pioneering architects, who broke prejudices are still far from the authorial protagonism. The implications of this transformation can become even more evident when, considering the new concerns of the discipline, the revision of history and its protagonists becomes increasingly relevant, with revealing potentials to a new perspective over the profession, of a new reality.
Keywords
Woman. Architecture. Discourse.
References
BENJAMIN, Walter. 2010. O Anjo da História. Trad. Barrento. Lisboa: Assírio & Alvim.
BISMARCK, Pedro. (08 de Setembro de 2012). A promessa da Arquitectura. Considerações sobre a geração por vir. Consultado a 10 de Dezembro de 2015. Disponível em: http://artecapital.net/arq_des-87-a-promessa-da-arquitectura-consideracoes-sobre-a-geracao-por-vir
BOMBELLI, Maria Cristina. 2011. Alice no país dos negócios. Como tornar-se uma líder permanecendo mulher. Lisboa: Babel.
BRANDÃO, Pedro. 2006. O Arquiteto e Outras imperfeições: ética, identidade e prospetiva da profissão. Lisboa: Livros Horizonte.
BRUNO, Cristina. (maio de 2007). Museus e Patrimônio Universal. In V Encontro do ICOM BRASIL, Fórum dos Museus de Pernambuco. Recife.
CARREIRO, Maria. (2013). Mujeres Arquitectas de Galicia". Consultado em 27 Dezembro 2013. Disponível em www.galarq.com/entrevista-a-maria-carreiro-mulleres-arquitectas-de-galicia-maga
COLOMINA, Beatriz (ed.) 1992. Sexuality & Space. New Jersey: Princeton Architectural Press.
COLOMINA, Beatriz. 1994. Privacy and Publicity. Modern Architecture as Mass Media. Massachusetts: The MIT Press.
DUBY, Georges e Perrot, Michelle. 1994- 1995. História das mulheres no ocidente. Vols. 1 – 5. Trad. Maria Helena da Cruz Coelho, Irene Maria Vaquinhas, Leontina Ventura e Guilhermina Mota. T. Orig. “Storia delle donne”. Porto: Afrontamento.
FOUCAULT, Michel. 1966, As palavras e as coisas. Lisboa: Edições 70
JALLAGEAS, Neide. “Respostas mínimas a questões máximas: sobre a (in)visibilidade da mulher artista na história da arte”. [em linha], 2000, [Consult. 16 Outubro 2014]. Disponível em http://www.academia.edu/8129168/Respostas_m%C3%ADnimas_a_quest%C3%B5es_m%C3%A1ximas_sobre_a_in_visibilidade_da_mulher_artista_na_hist%C3%B3ria_da_arte
A URBANA: Revista Eletrônica do Centro Interdisciplinar de Estudos sobre a Cidade utiliza a licença do Creative Commons (CC), preservando assim, a integridade dos artigos em ambiente de acesso aberto.