Banner Portal
Estruturas interativas em aulas virtuais uma análise etnográfica
PDF

Palavras-chave

Linguística.

Como Citar

BARROS, Kazue Saito Monteiro. Estruturas interativas em aulas virtuais uma análise etnográfica. Cadernos de Estudos Linguísticos, Campinas, SP, v. 44, p. 325–338, 2011. DOI: 10.20396/cel.v44i0.8637086. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/cel/article/view/8637086. Acesso em: 17 ago. 2024.

Resumo

Discussions in pedagogical chats are often triggered by questions, proposed either by the teacher or the students. In pedagogical exchanges via e-mails, it is unusual to find discussions originated by questions. Rather, the questions are more often interpreted as requests for information by the teacher/tutor. This paper comments on this peculiar trend found in our data and examines why apparentely similar questions which appear in both genres - pedagogic chats and e-mails - result in differentiated typological sequences.
https://doi.org/10.20396/cel.v44i0.8637086
PDF

Referências

ADAM, Jean-Michel. (1990). Élements de Linguistique Textuelle. Theorie et Pratique de l’Analyse Textuelle. Liège: Mardaga.

AOKI, Kumiko. (2001). Synchornous Multi-User Textual Communication in International TeleCollaboration. http://www.firstmonday.dk/issues/issue2_murphy.

BAYS, Hillary. (1998). Échanges Conversationnels Sur Internet: une analyse sociolinguistique d’un nouveau mode de communication. Mimeo.

BRONCKART, Jean-Paul. (1999). Atividade de Linguagem, Textos e Discursos. Por um Interacionismo Sócio-discursivo. São Paulo: EDUC.

ERICKSON, Thomas. (1997). Social interaction on the Net: virtual comunicty as participatory genre. http://org/personal/TomErickson/vc_as_genre.html.

GRACIA, Jorge. (1995). A Theory of Textuality. The logic and epistemology. New York: State University.

HARASIM, Linda. (1990). Online Education: an Environment for Collaboration and Intellectual Amplification. In Linda Harasim (ed.), Online Education: perspectives on a New Environment. New York: Praeger Publishers, pp. 39-64.

HYMES, Dell. (1986). (3rd ed.) Models of Interaction of Language and Social Life. In Dell Hymes & John Gumperz, Directions in Sociolinguistics, pp. 35-71.

MARCUSCHI, Luiz Antônio. (1992). A Repetição na Língua Falada: Formas e Funções. Recife, UFPE. Tese de Titular para Lingüística, mimeo.

MARCUSCHI, Luiz Antônio. (2002). Gêneros Textuais e Ensino de Língua. Mimeo.

MCCLEARY, Leland Emerson. (1996). Aspectos de uma Modalidade de Discurso Mediado por Computador. Tese de DO, FFLCH, USP.

McELHEARN, Kirk. (2000). Writing Conversation: Analysis of Speech Events in E-mail Mailing Lists. Revue Française de Linguistique Appliquée. Vol. V-1, June 2000.

O periódico Cadernos de Estudos Linguísticos utiliza a licença do Creative Commons (CC), preservando assim, a integridade dos artigos em ambiente de acesso aberto.

Downloads

Não há dados estatísticos.