Banner Portal
PIBID as a fertile field for the practice of the graduate in Dance and the formation of his teaching identity
PORTUGUÊS (Português (Brasil))

Keywords

Dance teaching graduation degree
PIBID
Teachers formation
Dance teachers identity
Basic educational level

How to Cite

LAMBERT, Marisa Martins; COSTAS, Ana Maria Rodriguez; SHIMOURA, Carine Gusson; DOMINGUES, Mayara Borges Carneiro. PIBID as a fertile field for the practice of the graduate in Dance and the formation of his teaching identity. Conceição/Conception, Campinas, SP, v. 7, p. 110–124, 2018. DOI: 10.20396/conce.v7i0.8653789. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/conce/article/view/8653789. Acesso em: 3 jul. 2024.

Abstract

This work presents reflections, based on the experiences of the authors, graduates in Dance and former scholarship participants of the Institutional Program for Teaching Initiation (PIBID), integrating Unicamp’s Dance Subproject, in relation to the formation and development of the teaching identity of the future Dance/Art teacher. It is understood here as identity the individual's vision about teaching Dance and their perception of Dance as an area of knowledge, be it in processes of mediation or in the awakening of the sensitive and the creative. In addition, it is intended to discuss the need for the occupation of PIBID Subprojects by undergraduate students, as a way of expanding practical teaching experience and a form to consider research in the teaching field for spaces outside the University. It addresses the insertion of the teacher in training in the school environment with the premise of providing autonomy and confidence in their teaching, stimulating the creation of their own methodologies / tools appropriate to the pedagogical proposals under development. Subject to its thematic particularities, this article includes a dossier that intends to unravel some of the numerous issues related to the need for expansion and continuity of the Teaching Degreein Dance.

https://doi.org/10.20396/conce.v7i0.8653789
PORTUGUÊS (Português (Brasil))

References

BRASIL. Lei Nº 5.692 de 11 de agosto de 1971. Disponível em: http://www.camara.gov.br/sileg/integras/136683.pdf Acesso em 08 de nov. 2016.

BRASIL. Lei nº 9.394 de 20 de dezembro de 1996. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/Leis/L9394.htm Acesso em 08 de nov. 2016

BRASIL. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Disponível em: http://www.ufsj.edu.br/portal2-repositorio/File/proen/ldb_11ed.pdf Acesso em 08 de nov. 2016.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação e Desportos. Parâmetros Curriculares Nacionais: Arte. Brasil, 1998.

BRIGATTO, A. Os caminhos do artista educador em busca de imagens significativas. 2014. 179 f. Dissertação (Mestrado em Educação, Conhecimento, Linguagem e Arte) - Faculdade de Educação, Universidade Estadual de Campinas, Campinas/SP, 2014.

CARVALHO, L. . Corpo Sensível: fazendo pulsar o coração da dança na cidade. In: ARAÚJO, E;CARVALHO, L; VILLARDI, F; SCHWINDEN, L; HELLENO, M. (Org.). Núcleo Vocacional: criação e trajetória. São Paulo: , 2008, p. 77 - 83.

CAPES - Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior. PIBID - Programa Institucional de Bolsas de Iniciação à Docência. Disponível em <http://www.capes.gov.br/educacao-basica/capespibid/pibid> Acesso em: 24 nov. 2016.

COMVEST. Curso de Dança. Disponível em <http://www.comvest.unicamp.br/cursos/danca.html> Acesso em 06 nov. 2016.

FACULDADE DE EDUCAÇÃO da Universidade Estadual de Campinas. PIBID UNICAMP. Disponível em: <https://www.fe.unicamp.br/graduacao/programas-institucionais/pibid-programa-institucional-de-bolsas-de-iniciacao-a-docencia> Acesso em: 24 nov. 2016

GILBERT, A. G. Creative Dance for All Ages. United States, Champaign, IL: Human Kinetics, 1992.

LABAN, R. Domínio do Movimento. São Paulo: Summus, 1978.

MACHADO, M. M. A criança é performer. Performance, Performatividade e Educação. v. 35, n.2, maio/agosto, 2010, p. 115 - 137. Disponível em: < http://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/11444/9447 > Acesso em 06 de nov. 2016

MORANDI, C., STRAZZACAPPA, M. Entre a Arte e a Docência: a formação do Artista da Dança. Campinas, SP: Papirus, 2006. (Coleção Ágeres)

TADRA, A. et al. ORTOLAN, S. M.(Org) Linguagem da Dança. Curitiba: InterSaberes, 2012. (Coleção Metodologia do Ensino de Artes)

UNICAMP. Grupo DançAberta. Disponível em: < <http://www.unicamp.br/unicamp/noticias/2015/09/04/dancaberta-do-instituto-de-artes-estreia-o-espetaculo-des-equilibrando-avessos>

Conceição / Conception uses the Creative Commons (CC) license, thus preserving the integrity of articles in an open access environment. The journal allows the author to retain publication rights without restrictions.

Downloads

Download data is not yet available.