Banner Portal
The differential of the performance of a licensed in dance in the construction of the autonomy of the students in different realities
PORTUGUÊS (Português (Brasil))

Keywords

Dance
Education
Autonomy

How to Cite

CARUSO, Paula; TOPFSTEDT, Angélica Duarte; BERTHO, Caroline Gonsalvez; COSTA, Igor Manoel Rodrigues; TOMASIN, Raíssa Helena Ramos. The differential of the performance of a licensed in dance in the construction of the autonomy of the students in different realities. Conceição/Conception, Campinas, SP, v. 7, p. 181–228, 2018. DOI: 10.20396/conce.v7i0.8653848. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/conce/article/view/8653848. Acesso em: 3 jul. 2024.

Abstract

This statement describes four reports from experiences of undergraduate Dance students', who observed in their teaching practices during their internships, the development of students' autonomy through Dance. The main bibliographic reference was the book "Pedagogy of Autonomy" by Paulo Freire, relating it to other references on methods and approaches of Somatic Education.

https://doi.org/10.20396/conce.v7i0.8653848
PORTUGUÊS (Português (Brasil))

References

ALEXANDER, Gerda. Eutonia caminho para a percepção corporal. 2ª edição brasileira. Tradução de José Luis Mora Fuentes. São Paulo: Martins Fontes Editora, 1991.

BELTRÃO, Bruno. Break dance: Fissão e reação em cadeia. In: Lições de dança 2. Rio de Janeiro: UniverCidade Editora, 2000.

BRANDÃO, Carlos Rodrigues. O que é o método Paulo Freire. 11ª edição. São Paulo: Editora Brasiliense, 1981. Coleção Primeiros Passos, nº 38.

FERRACINI, Renato. A presença não é um atributo do Ator. Capítulo de Livro In: Linguagem, Sociedade, Políticas.1ed.Campinas e Pouso Alegre : RG e Univás, 2014, v.1, p. 227-237.

FORTIN, Sylvie. Educação somática: novo ingrediente da formação pratica em dança. Tradução de Márcia Strazzacappa. In: GREINER, Cristine (Org.). Cadernos do GIPE-CIT, n.2. Salvador: UFBA, 1999. p. 40-55.

FREIRE, Paulo. Educação e mudança. Editora Paz e terra, 2014.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da Autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz & Terra, 1996.

FREIRE, Paulo - Pedagogia da esperança: Um reencontro com a Pedagogia do Oprimido – Notas: Ana Maria Araújo Freire Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1992.

FREIRE, Paulo – Pedagogia do Oprimido, 17ª. ed. Rio de Janeiro, Paz e Terra,1987.

GERALDI, Silvia Maria. Representações sobre técnicas para dançar. In: Sigrid Nora (Org.) Húmus 2. Caxias do Sul, RS:Lorigraf, 2007, v.2, p. 75-87.

GERALDI, Silvia Maria. Aprendizagem orgânica: a contribuição do método feldenkrais à educação da dança e do movimento. In: o avesso do avesso do corpo: educação somática como práxis: 97.

MARTINS, Rosana. Hip Hop: o estilo que ninguém segura. Santo André: Prima Linha, 2005.

MILLER, J. A escuta do corpo: sistematização da Técnica Klauss Vianna. São Paulo: Summus, 2007.

MILLER, J. Qual é o corpo que dança?: dança e educação somática para adultos e crianças. São Paulo: Summus, 2012.

VIANNA, K. A dança. São Paulo: Summus, 2008.

MILLER, Jussara – Dança e educação somática: a técnica na cena contemporânea in: O avesso do avesso do corpo - educação somática como práxis /Organizadores: Cristiane Wosniak, Nirvana Marinho– Joinville: Nova Letra, 2011.p. 149-161

NEGRAXA, Thiago. As danças da cultura Hip Hope e Funk Styles. SÃO PAULO: ALL PRINT EDITORA, 2015.

OLIVEIRA, Daniella Machado de; OLIVEIRA, Daniella Machado de. Contribuições para o estudo da adolescência sob a ótica de Winnicott para a Educação. Psicologia em Revista, Belo Horizonte, v. 16, n. 1, p.64-80, abr. 2010

SILVA, A. C. R. Dança de Rua: do ser competitivo ao artista da cena. 15/12/2014. 297p. Dissertação (Mestrado em Artes da Cena) - Universidade Estadual de Campinas. Campinas, SP - 2014.

Conceição / Conception uses the Creative Commons (CC) license, thus preserving the integrity of articles in an open access environment. The journal allows the author to retain publication rights without restrictions.

Downloads

Download data is not yet available.