Banner Portal
The game as content in the initial formation in physical education
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Game
Initial Formation
Physical Education

How to Cite

DECIAN, Marluce Raquel; AITA IVO, Andressa; MARIN, Elizara Carolina. The game as content in the initial formation in physical education: an analysis of the conception of teachers. Conexões, Campinas, SP, v. 15, n. 3, p. 305–318, 2017. DOI: 10.20396/conex.v15i3.8647525. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/conexoes/article/view/8647525. Acesso em: 30 jun. 2024.

Abstract

The study aimed at understanding game as a content in the initial formation in Physical
Education based on the conception of the teachers responsible for the courses. The discussions
derive from an analysis of the situation of the Physical Education Degree courses of the Federal
Universities of Rio Grande do Sul, regarding specifically the courses that deal with game as a
content. In order to do so we carried out a document analysis of the Pedagogical Projects of the
Courses (PPC), the curricular matrix and the programs of the courses of Physical Education
graduation courses. In addition, we conducted semi-structured interviews with the teachers
responsible for the disciplines in which the game content is proposed. It was found that teachers
have achieved advances in the legitimization of the game content in the initial formation in
Physical Education, such as the participation and engagement of teachers in the elaboration of
the PPC, which in general represented a gain for the area, allowing the inclusion of disciplines
in the curriculum, greater visibility and consequently a space for game as a content.

https://doi.org/10.20396/conex.v15i3.8647525
PDF (Português (Brasil))

References

BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. São Paulo: Persona, 1977.

BRASIL. Ministério da Educação e Cultura. Conselho Nacional de Educação. Resolução nº 7, de 31 de março de 2004. Institui as Diretrizes Curriculares Nacionais para os cursos de graduação em Educação Física, em nível superior de graduação plena. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/cne/arquivos/pdf/ces0704edfisica.pdf. Acesso em: 10 set. 2014.

BRASIL. Ministério da Educação e Cultura. Conselho Nacional de Educação. Conselho Pleno. Resolução nº 1 de 18 de fevereiro de 2002. Institui Diretrizes Curriculares Nacionais para a Formação de Professores da Educação Básica, em nível superior, curso de licenciatura, de graduação plena. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/cne/arquivos/pdf/rcp01_02.pdf. Acesso em: 10 set. 2014.

CAILLOIS, Roger. Os jogos e os homens: a máscara e a vertigem. Lisboa: Cotovia, 1990.

ELKONIN, Daniil. Psicologia do jogo. São Paulo: Martins Fontes, 1998.

FRANÇA, Tereza Luiza de. A construção do saber na formação profissional em lazer. In: ISAYAMA, Helder F. (Org.). Lazer em estudo: currículo e formação profissional. Campinas: Papirus, 2010.

HUIZINGA, Johan. Homo ludens: o jogo como elemento da cultura. São Paulo: Perspectiva, 1980.

LAVEGA BURGUÉS, Pere et al. Os jogos tradicionais no mundo: associações e possibilidades. Licere, Belo Horizonte, v.14, n. 2, jun. 2011.

MAY, Tim. Teoria social e pesquisa social. In: MAY, Tim. Pesquisa social: questões, métodos e processos. 3. ed. Porto Alegre: Artmed, 2004. p. 43-85. p. 205-231.

OLIVEIRA, Rafael. Problemas e soluções da educação física escolar: um estudo bibliográfico. 2011. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação) - Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2011.

PEREZ GOMEZ, Angel. O pensamento prático do professor: a formação do profissional como profissional reflexivos. In: NOVÓA, A. Os professores e a sua formação. Lisboa: Dom Quixote, 1992.

PIMENTA, Selma Garrido. De professores, pesquisa e didática. Campinas: Papirus, 2002.

RIO GRANDE DO SUL (Estado). Centro dos Professores do Estado do Rio Grande do Sul (CPERS). O ensino público pede socorro: pesquisa nas escolas públicas da rede estadual, 2010.

SOARES, Carmen Lúcia et al. Metodologia do ensino da educação física. São Paulo: Cortez, 1992.

TRIVIÑOS, Augusto Nibaldo Silva. Introdução à pesquisa em ciências sociais: a pesquisa qualitativa em educação: São Paulo: Atlas, 1987.

VAGO, Tarcísio Mauro. Esporte da escola, esporte na escola: da negação radical à tensão permanente - um diálogo com Valter Bracht. Movimento, Porto Alegre, n. 5, p. 4-17, 1996.

VEIGA, Ilma Passos. Projeto político-pedagógico: continuidade ou transgressão para acertar? In: CASTANHO, L. M. (Org.). O que há de novo na educação superior: do projeto pedagógico à prática transformadora. Campinas: Papirus, 2000. p. 183-219.

The Conexões: Educação Física, Esporte e Saúde Journal uses the license of Creative Commons (CC), thus preserving the integrity of articles in an open access environment.

Downloads

Download data is not yet available.