Banner Portal
USAIN BOLT AND THE MACHINE BODY
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Body
Science and technology
Commercial
Usain Bolt
Nissan GT-R

How to Cite

ZOBOLI, Fabio; NOVA, Jéssica Vitorino da Silva Terra; SANTOS, Suely Oliveira dos; MENEZES, Eduardo Carvalho Gomes de. USAIN BOLT AND THE MACHINE BODY: ASSOCIATIONS AND METAPHORS OF THE NISSAN GT-R COMMERCIAL. Conexões, Campinas, SP, v. 13, n. 2, p. 54–82, 2015. DOI: 10.20396/conex.v13i2.8640655. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/conexoes/article/view/8640655. Acesso em: 7 jul. 2024.

Abstract

The metaphors of the body as a machine suffered historical transformations under
conditions given by science/technology. At first, the metaphor shows up as a “clock”,
advances to a “steam engine” model and, at present, assumes the condition of a “chip”. So,
this article aims to analyze the metaphorical elements of a commercial which establishes a
relation between the body and the machine through the symbolic manipulation of the
athlete/sprinter Usain Bolt and the super sportive car Nissan GT-R, respectively. Through a
qualitative exploratory descriptive approach, was made an analysis of the media product
using the film analysis from four aspects: 1) mechanical and anatomic perspectives; 2)
velocity and aerodynamic; 3) performance and its technologies; 4) records, titles and
awards. The results indicate that the commercial metaphorizes Bolt’s body as a machine observed in the anatomical and physiological aspects, mixed with mechanical and
technological artifacts of the Nissan GT-R.

https://doi.org/10.20396/conex.v13i2.8640655
PDF (Português (Brasil))

References

FERRÉS, J. Televisão subliminar: socializando através de comunicações despercebidas. Porto Alegre: Artmed, 1998.

VAZ, A. F. Treinar o corpo, dominar a natureza: notas para uma análise do esporte com base no treinamento corporal. Caderno Cedes, Campinas, ano 9, n. 48, Ago. 1999.

FENSTERSEIFER, P. E. A Educação Física na crise da modernidade. Ijuí: Ed. da UNIJUÍ, 2001.

SIBILIA, P. O homem pós-orgânico: corpo, subjetividade e tecnologias digitais. Rio de Janeiro: Relume Dumará, 2002.

MENDES, M. I. B. S. Mens sana in corpore sano: compreensão de corpo, saúde e educação física. 2006. Tese (Doutorado em Educação) - Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2006.

LE BRETON, D. Adeus ao corpo: antropologia e sociedade. Campinas: Papirus, 2003.

FENSTERSEIFER, P. E. Corpo e linguagem. In: STREY, M.N.; CABEDA, S.T.L. (Org.). Corpos e subjetividades em exercício interdisciplinar. Porto Alegre: EDIPUCRS, 2004. p. 289-303.

MINAYO, M. C. S. (Org.). Pesquisa social: teoria, método e criatividade. 21. ed. Petrópolis: Vozes, 2002.

MEZZAROBA, C.; MENDES, D. S.; PIRES, G. D. L. Grandes eventos esportivos, mídia e representações: possibilidades/responsabilidades para a Educação Física escolar. In:

DANTAS JUNIOR, H.S.; KUHN, R.; DORENSKI, S. (Org.). Educação Física, esporte e sociedade: temas emergentes. São Cristóvão: Ed. da UFS, 2010. v. 4.

VANOYE, F.; GOLLIOT-LÉTÉ, A. Ensaio sobre a análise fílmica. Campinas: Papirus, 1994.

SILVA, A. M. Corpo, ciência e mercado: reflexões acerca da gestação de um novo arquétipo da felicidade. Campinas: Autores Associados: Florianópolis: UFSC, 2001.

OLIVEIRA, G.A.; COELHO, L. P. P. P.; OLIVEIRA JÚNIOR, M. M. 5o laboratório: estudo da eficiência energética de sistemas de bombeamento. Uberlândia, FEMEC, 2009. Disponível em: http://www.ebah.com.br/content/ABAAAAqpEAL/estudo-eficiencia-energetica-sistemas-bombeamento. Acesso em: 13 jun. 2014.

BRACHT, V. Educação Física & saúde coletiva: reflexões pedagógicas. In: FRAGA, A. B.; CARVALHO, Y. M.; GOMES, I. M. As práticas corporais no campo da saúde. São Paulo: Hucitec, 2013. p. 155-197.

SOARES, C. L. Pedagogias do corpo: higiene, ginástica, esporte. In: RAGO, M.; VEIGA-NETO, A. Figuras de Foucault. 2. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2008. p. 75-86.

PARTISANS, J. Deporte, cultura y represión. Barcelona, Editorial Gustavo Gil, 1978.

The Conexões: Educação Física, Esporte e Saúde Journal uses the license of Creative Commons (CC), thus preserving the integrity of articles in an open access environment.

Downloads

Download data is not yet available.