Banner Portal
Fights at school
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Fights
Game
School physical education

How to Cite

PEREIRA, Marcos Paulo Vaz de Campos; CIRINO, Carolina; CORRÊA, Adriano Oliveira; FARIAS, Gelcemar Oliveira. Fights at school: systematization of content through the fighting games network. Conexões, Campinas, SP, v. 15, n. 3, p. 338–348, 2017. DOI: 10.20396/conex.v15i3.8648512. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/conexoes/article/view/8648512. Acesso em: 1 jul. 2024.

Abstract

Although Physical Education at school presents several contents, some have a restricted
development, as it is the case of fights, for example. Numerous justifications deprive students of
experiencing this vast content: society relates it to violence, educators find themselves unable to
teach the content because they haven't practiced it before and due to decontextualized and
analytical practices. Thus, there is a need to develop proposals for curricular organization to
teach the content of the fights. This systematization can be built by an organizational system of
network-based fighting games based on their similarities and characteristics, using a
methodology backed by current trends in sports pedagogy and playing as a pedagogical
strategy. We argue that this pedagogical systematization based on games provides a range of
positive possibilities for the learner, and gives the educators, according to their realities, the
possibility to elaborate organized and systematized classes based on the understanding of
fighting games network.

https://doi.org/10.20396/conex.v15i3.8648512
PDF (Português (Brasil))

References

BARROSO, André Luíz Ruggiero; DARIDO, Suraya Cristina. Pedagogia do Esporte e as dimensões dos conteúdos: conceitual, procedimental e atitudinal. Revista da Educação Física/UEM, Maringá, v. 20, n. 2, p. 281-289, 2009.

BRACHT, Valter. A educação física no ensino fundamental. In: SEMINÁRIO NACIONAL: CURRÍCULO EM MOVIMENTO, 1., 2010, Belo Horizonte. Anais ... Belo Horizonte, 2010. p. 1-14. v. 1.

BRASIL. Ministério da Educação e Cultura. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros Curriculares Nacionais: educação física. Brasília, 1997.

BREDA, Mauro et al. Pedagogia do esporte aplicada às lutas. São Paulo: Phorte, 2010.

CIRINO, Carolina; PEREIRA, Marcos Paulo Vaz Campos; SCAGLIA, Alcides José. Sistematização dos conteúdos das lutas para o ensino fundamental: uma proposta de ensino pautada nos jogos. Revista Mineira Educação Física, Viçosa, ed. esp., n. 9, p. 221-227, 2013.

CORREA, Valter Roberto. Educação física escolar e artes marciais entre o combate e o debate. Revista Brasileira de Educação Física e Esporte, São Paulo, v. 29, n. 2, p. 337-344, abr./jun. 2015.

CORREIA, Valter Roberto; FRANCHINI, Emerson. Produção acadêmica em lutas, artes marciais e esportes de combate. Motriz, Rio Claro, v. 16, n. 1, p.1-9, jan./mar. 2010.

FARIAS, Gelcemar Oliveira; SHIGUNOV, Viktor; NASCIMENTO, Juarez Vieira. Prática pedagógica dos professores de Educação Física nos diferentes ciclos de desenvolvimento profissional. In: FOLLE, Alexandra; FARIAS, Gelcemar Oliveira (Org.). Educação física: prática pedagógica e trabalho docente. Florianópolis: Ed. da UDESC, 2012. p. 151-170.

FREIRE, João Batista. O jogo entre o riso e o choro. Campinas: Autores Associados, 2002.

FREIRE, João Batista; SCAGLIA, Alcides José. Educação como prática corporal. São Paulo: Scipione, 2003.

GALATTI, Larissa Rafaela; CIRINO, Carolina; SCAGLIA, Alcides José. Reflexões metodológicas do ensino para o processo de iniciação esportiva das lutas. In: NASCIMENTO, J. V. (Org.). Educação física e esporte: convergindo para novos caminhos... Florianópolis: Ed. da UDESC, 2015. p. 489-511.

GALATTI, Larissa Rafaela et al. Pedagogia do esporte: tensão na ciência e o ensino dos jogos esportivos coletivos. Revista da Educação Física, Maringá, v. 25, n. 1, p. 153-162, jan./mar. 2014.

GALATTI, Larissa Rafaela. A contribuição da pedagogia do jogo para o ensino das lutas da educação física escolar. In: CONGRESSO INTERNACIONAL DE JOGOS DESPORTIVOS, 5., 2015, Belo Horizonte. Anais... Belo Horizonte, 2015. p. 362-367.

GOMES, Mariana Simões Pimentel. Procedimentos pedagógicos para o ensino das lutas: contextos e possibilidades. 2008. 139f. Dissertação (Mestrado em Educação Física) - Faculdade de Educação Física, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2008.

HUIZINGA, Johan. Homo ludens: o jogo como elemento da cultura. 4. ed. São Paulo: Perspectiva, 1999.

MATOS, José Arlen Beltrão et al. A presença/ausência do conteúdo lutas na educação física escolar: identificando desafios e propondo sugestões. Conexões, Campinas, v. 13, p. 117-135, 2015.

MORIN, Edgar. Introdução ao pensamento complexo. Lisboa: Instituto Piaget, 1991.

NASCIMENTO, Paulo Rogério Barbosa; ALMEIDA, Luciano. A tematização das lutas na educação física escolar: restrições e possibilidades. Movimento, Porto Alegre, v.13, n. 3, p. 91-110, set./dez. 2007.

OLIVIER, Jean Claude. Das brigas aos jogos com regras: enfrentando a indisciplina na escola. Porto Alegre: Artmed, 2000.

PAES, Roberto Rodrigues. Pedagogia do esporte: contextos, evolução e perspectivas. Revista Brasileira de Educação Física e Esporte, São Paulo, v. 20, p. 171, set. 2006.

PAES, Roberto Rodrigues. Desenvolvimento das aulas de lutas: da compreensão teórica aos procedimentos práticos. São Paulo: Phorte, 2010.

PEREIRA, Marcos Paulo Vaz de Campos et al. O jogo como estratégia pedagógica para o ensino da Educação Física escolar no 5º ano do ensino fundamental I. Corpoconsciência, Cuiabá, v. 20, p. 1-8, 2016.

REID, Howard; CROUCHER, Michael. O caminho do guerreiro: o paradoxo das artes marciais. São Paulo: Cultrix, 1983.

RODRIGUEZ, Cesário López. El entrenamiento en los deportes de lucha. León: Federación Territorial de Lucha, 2000.

RUFINO, Luiz Gustavo Bonatto; DARIDO, Suraya Cristina. Pedagogia do esporte e das lutas: em busca de aproximações. Revista Brasileira de Educação Física e Esporte,, São Paulo, v. 26, n. 2, p. 283-300, abr./jun. 2012.

SCAGLIA, Alcides José. O futebol e os jogos/brincadeiras de bola com os pés: todos semelhantes, todos diferentes, Campinas: FEF/Unicamp, 2003.

SCAGLIA, Alcides José. Referencial curricular da educação básica das escolas públicas municipais de Franca. Franca: Prefeitura Municipal, 2007.

SCAGLIA, Alcides José; GOMES, Mariana Simões Pimentel. “Projeto de Extensão - Crescendo com as Lutas”. Limeira: FCA/UNICAMP, 2011.

SIEDENTOP, Daryl. Ecological perspectives in teaching research. Journal of Physical Education, v. 21, p. 427-440, 2002.

ZABALA, Antoni. A prática educativa: como ensinar. Porto Alegre: Artmed, 1998.

The Conexões: Educação Física, Esporte e Saúde Journal uses the license of Creative Commons (CC), thus preserving the integrity of articles in an open access environment.

Downloads

Download data is not yet available.