Banner Portal
Teaching materials and school physical education
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Teaching materials
Teacher
Physical education
School

How to Cite

TAHARA, Alexander Klein; DARIDO, Suraya Cristina; BAHIA, Cristiano de Sant’nna. Teaching materials and school physical education . Conexões, Campinas, SP, v. 15, n. 3, p. 368–379, 2017. DOI: 10.20396/conex.v15i3.8649968. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/conexoes/article/view/8649968. Acesso em: 17 aug. 2024.

Abstract

Teaching materials are tools that can help the teacher in the teaching process and students in
learning the curriculum contents. The aim of this study was to discuss the relationship between
teaching materials and school Physical Education, presenting works that reflect and argue about
this relationship, and that in some cases also include the technologies involved in the
development of materials. We hope that the production of teaching materials may increase in
Physical Education in order that teachers have more resources to teach the curriculum content in
classes.

https://doi.org/10.20396/conex.v15i3.8649968
PDF (Português (Brasil))

References

ALVES-MAZZOTTI, Alda Judith; GEWANDSZNAJDER, Fernando. O método nas ciências naturais e sociais: pesquisa quantitativa e qualitativa. 2. ed. São Paulo: Pioneira Thomson Learning, 2001.

AMBRÓS, Queralt Prat; FOGUET, Oleguer Camerino; RODRÍGUEZ, Jordi Lluís Coiduras. Introducción de las TIC em educación física: estudio descriptivo sobre la situación actual. Apunts: educación física y deportes, Barcelona, n. 113, p. 37- 44, jul./sept. 2013.

BITTENCOURT, Circe Maria Fernanda. Livros didáticos de história: práticas e formação docente. In: DALBEN, Ângela et al. (Org.). Convergências e tensões no campo da formação e do trabalho docente: ensino de história. Belo Horizonte: Autêntica, p. 544-565, 2010.

DARIDO, Suraya Cristina et al. Livro didático na Educação Física escolar: considerações iniciais. Motriz, Rio Claro, v. 16, n. 2, p. 450-457, abr./jun. 2010.

DINIZ, Irlla Karla dos Santos; DARIDO, Suraya Cristina. Blog educacional e o ensino das danças folclóricas nas aulas de Educação Física: aproximações a partir do currículo do estado de São Paulo. Movimento, Porto Alegre, v. 21, p.701-716, 2015.

GASPARI, Telma Cristina et al. A realidade dos professores de Educação Física na escola: suas dificuldades e sugestões. Revista Mineira de Educação Física, Viçosa, v.14, n.3, p.109-137, 2006.

GEMENTE, Florence Rosana Faganello. Atletismo na educação física escolar: a elaboração colaborativa do software Atletic. 2015. 217f. Tese (Doutorado em Desenvolvimento Humano e Tecnologias) - Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Rio Claro, 2015.

GINCIENE, Guy; MATTHIESEN, Sara Quenzer. Deve-se utilizar as tecnologias da informação e comunicação em aulas de educação física? Arquivos em Movimento, Rio de Janeiro, v.10, n. 2, p.111-128, jul./dez. 2014.

GINCIENE, Guy; MATTHIESEN, Sara Quenzer. Utilizando o moodle na Educação Física: sobre um material didático virtual para o ensino do atletismo. Motrivivência, Florianópolis, v. 27, n. 44, p. 109-124, 2015.

GODOI, Kátia Alexandra de; PADOVANI, Stephania. Avaliação de material didático digital centrada no usuário: uma investigação de instrumentos passíveis de utilização por professores. Produção, v. 19, n. 3, p. 445-457, set./dez. 2009.

IMPOLCETTO, Fernanda Moreto. Livro Didático como Tecnologia Educacional: uma proposta de construção coletiva para a organização curricular do conteúdo voleibol. 2012. 321f. Tese (Doutorado em Desenvolvimento Humano e Tecnologias) – Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Rio Claro, 2012.

RODRIGUES, Heitor de Andrade; DARIDO, Suraya Cristina. O livro didático na Educação Física escolar: a visão dos professores. Motriz, Rio Claro, v. 17 n. 1, p. 48-62, jan./mar. 2011.

RODRIGUES, Fredy Coelho; GAZIRE, Eliane Scheidt. Reflexões sobre uso de material didático manipulável no ensino de matemática: da ação experimental à reflexão. Revemat: revista eletrônica de educação matemática, Florianópolis, v. 7, n. 2, p.187-196, 2012.

RUFINO, Luiz Gustavo Bonatto. “Campos de luta”: o processo de construção coletiva de um livro didático na Educação Física no Ensino Médio. 2012. 364f. Dissertação (Mestrado em Desenvolvimento Humano e Tecnologias) - Universidade Estadual Paulista, Rio Claro, 2012.

SACRISTÁN, José Gimeno; O currículo: uma reflexão sobre a prática. 3. ed. Porto Alegre: Artmed, 2000.

SILVA, Luciana Maria Fernandes. O ensino da capoeira na Educação Física escolar: blog como apoio pedagógico. 2012. 175f. Dissertação (Mestrado em Desenvolvimento Humano e Tecnologias) - Universidade Estadual Paulista, Rio Claro, 2012.

SÚNEGA, Paula Beatriz Camargo et al. Luz, câmera, educação e ... cesta: produção e implementação de materiais audiovisuais para o ensino do basquetebol e dos temas transversais nas aulas de Educação Física. Arquivos em Movimento, Rio de Janeiro, v.8, n.2, p.44-64, jul/dez. 2012.

VAZ, José Murilo Calixto et al. Material didático para ensino de biologia: possibilidades de inclusão. Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, v. 12, n. 3, p. 81-104, 2012.

VILAÇA, Márcio Luiz Corrêa. O material didático no ensino de língua estrangeira: definições, modalidades e papéis. Revista Eletrônica do Instituto de Humanidades, v. 8, n. 30, p.1-14, jul./set. 2009.

ZABALA, Antoni. A prática educativa: como ensinar. Porto Alegre: Artmed, 1998.

The Conexões: Educação Física, Esporte e Saúde Journal uses the license of Creative Commons (CC), thus preserving the integrity of articles in an open access environment.

Downloads

Download data is not yet available.