Banner Portal
Content analysis of the tests and their respective public edicts of municipal public tenders for the hiring of graduates in Physical Education in the State of Sao Paulo
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Public Policies
Teaching Profession
Content Analysis
Professional Insertion

How to Cite

DONATANGELO, Caio Stefano Ruiz; SANTOS, Ana Lúcia Padrão dos. Content analysis of the tests and their respective public edicts of municipal public tenders for the hiring of graduates in Physical Education in the State of Sao Paulo. Conexões, Campinas, SP, v. 16, n. 3, p. 335–352, 2018. DOI: 10.20396/conex.v16i3.8652190. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/conexoes/article/view/8652190. Acesso em: 17 jul. 2024.

Abstract

In order to work as a teacher at the public basic education system the licentiate in Physical Education
must succeed in a public tender process to select the most suitable employees. This paper focuses on
what a licentiate in Physical Education is faced with when participating in a selecting process of
employees of the public basic education system. The method used was the content analysis of the tests
and their respective public edicts of the years 2015 and 2016 submitted to qualitative and quantitative
descriptions through the thematic categorization of the contents found and the annotation of their
recurrences. The analysis of these documents allowed the description of the repertoire of knowledge in
physical education that is understood as pertinent to the teaching exercise from the perspective of the
State and its differences between the tests of each municipality. Based on the results found, a great
heterogeneity of content composition was found among the municipalities' tests, so it is possible to
understand as a possibility the revision of the procedure and coordination of public tenders of the
municipal educational systems, aiming at the offering of a higher quality public education for society.

https://doi.org/10.20396/conex.v16i3.8652190
PDF (Português (Brasil))

References

AGLANTZAKIS, Luciana Costa. Breves conceitos sobre o instituto do Concurso Público no Direito Brasileiro. In: Âmbito Jurídico, Rio Grande, v. 6, n. 15, nov. 2003. Disponível em: http://www.ambito-juridico.com.br/site/index.php?n_link=revista_artigos_leitura&artigo_id=4092. Acesso em: 02 out. 2017.

ALBRECHT, Pricila Anny Tomachski; KRAWULSKI, Edite. Concurseiros e a busca por um emprego estável: reflexões sobre os motivos de ingresso no serviço público. Cadernos de psicologia social do trabalho, v. 14, n. 2, p. 211-226, dez. 2011. Disponível em: http://www.revistas.usp.br/cpst/article/view/25704.

ARAUJO, Ulisses Ferreira. Construção social e psicológica dos valores. In ARANTES, Valéria Amorim. Educação e valores: pontos e contrapontos. São Paulo. Summus, 2007.

BARDIN. Laurence. Análise de Conteúdo. São Paulo, Edições 70, 2016.

BORÉUS, Kristina; BERGSTRÖM, Göran. Analyzing Text and Discourse: Eight Approaches for the Social Sciences. Thousand Oaks: SAGE, 2017.

BRASIL. Casa Civil. LEI Nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996: estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Diário Oficial da União - Seção 1 - 23/12/1996, Página 27833 (Publicação Original). Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm.

BRASIL. Ministério da Educação. Diretrizes Curriculares Nacionais da Educação Básica. Brasília: MEC, 2013. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/docman/julho-2013-pdf/13677-diretrizes-educacao-basica-2013-pdf/file.

BRASIL. Senado Federal. Aprovada proposta de lei geral sobre concursos públicos. Senado Notícias, 15 jul. 2016. Disponível em: https://www12.senado.leg.br/noticias/materias/2016/06/15/aprovada-proposta-de-lei-geral-sobre-concursos-publicos. Acesso em: 30 jul. 2018.

BRASIL. Supremo Tribunal Federal. Constituição [1988]. Constituição da República Federativa do Brasil: atualizada até a EC n. 97/2017. Brasília: Supremo Tribunal Federal, Secretaria de Documentação, 2017. Disponível em: http://www.stf.jus.br/arquivo/cms/legislacaoConstituicao/anexo/CF.pdf. Acesso em: 23 fev. 2018.

BRYMAN. Alan. Social research methods. Oxford; Oxford University Press, 2015.

CARVALHO FILHO, José dos Santos. Manual de Direito Administrativo. 28. ed. São Paulo: Atlas, 2015.

CASTELAR, Ivan et al. Uma análise dos determinantes de desempenho em concurso público. Economia Aplicada, Ribeirão Preto, v. 14, n. 1, p. 81-98, jan./mar. 2010. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-80502010000100006.

CASTRO, Patrícia Aparecida Pereira Penkal; TUCUNDUVA, Cristiane Costa; ARNS, Elaine Mandelli. A importância do planejamento das aulas para organização do trabalho do professor em sua prática docente. ATHENA Revista Científica de Educação, v. 10, n. 10, jan./jun. 2008.

ELO, Sato et al. Qualitative Content Analysis: A Focus on Trustworthiness. SAGE Open, p. 1-10, jan./mar. 2014. Disponível em: http://journals.sagepub.com/doi/pdf/10.1177/2158244014522633.

FONTAINHA, Fernando de Castro et al. Processos seletivos para a contratação de servidores públicos: Brasil, o país dos concursos? Relatório de pesquisa. Rio de Janeiro: Direito Rio, 2014. Disponível em http://www.fonacate.org.br/v2/public/web_disk/eventos/conferencia/processosseletivosparaacontrata_c_eodeservidoresp_oblicosbrasilopa_asdosconcursos.pdf. Acesso em: 06 abr. 2018.

FUSARI, José Cerchi. O planejamento do trabalho pedagógico: algumas indagações e tentativas de respostas. Série Ideias, n. 8, p. 44-53, 1990. Disponível em: http://polouabufrgspsicotic.pbworks.com/w/file/fetch/97258710/O_planejamento_do_trabalho_pedagogico.pdf.

GONDIM, Sônia Maria Guedes. Perfil profissional e mercado de trabalho: relação com formação acadêmica pela perspectiva de estudantes universitários. Estudos de Psicologia, Natal, v. 7, n. 2, p. 299-309, jul. 2002. Disponível em http://www.scielo.br/pdf/epsic/v7n2/a11v07n2.pdf. Acesso em: 30 maio 2017.

HOFFMAN, Shirl James; HARRIS, Janet. Cinesiologia: O estudo da atividade física. Porto Alegre: Artmed, 2002.

LIBÂNEO, José Carlos. Didática. 2. ed. São Paulo: Cortez, 2013.

LÜCK, Heloísa. Perspectivas da gestão escolar e implicações quanto à formação de seus gestores. Em Aberto, v. 17, n. 72, p. 11-33, fev./jun. 2008. Disponível em:http://emaberto.inep.gov.br/index.php/emaberto/article/download/2116/2085.

MARTINS, Iguatemy Maria de Lucena (Org.). Intervenção profissional e formação superior em educação física: Articulação necessária para a qualidade do exercício profissional. Conselhos Federal e Regionais de Educação Física, 2015. Disponível em http://www.listasconfef.org.br/arquivos/INTERVENCAO_DOCUMENTO_FINAL.pdf. Acesso em: 18 jan. 2016.

OLIVEIRA, José Guilmar Mariz de. Educação física escolar: construindo castelos de areia. Revista Paulista de Educação Física, São Paulo, v. 5, n. 1-2, p. 5-11, dec. 1991. Disponível em: http://www.revistas.usp.br/rpef/article/view/138256. Acesso em: 06 abr. 2018.

PIMENTA, Selma Garrido; ALMEIDA, Maria Isabel de. Pedagogia Universitária. São Paulo: Edusp, 2009.

SÃO PAULO (Estado). Secretaria de Estado da Educação. Desempenho escolar Estado de São Paulo 2010 - 2015. São Paulo. 2014. Disponível em: http://www.educacao.sp.gov.br/a2sitebox/arquivos/documentos/1179.pdf. Acesso em: 06 abr. 2018.

SCRIVEN, Michael. The logic of evaluation. OSSA Conference Archive, 138, 2007. Disponível em: https://scholar.uwindsor.ca/cgi/viewcontent.cgi?article=1390&context=ossaarchive. Acesso em: 23 fev. 2018.

SOARES, Carmem Lúcia et al. Metodologia do Ensino de Educação Física. São Paulo: Cortez, 2013.

SOUSA, Alice Ribeiro de. O processo administrativo do concurso público. 2011. 161 f. Dissertação (Mestrado em Ciências Sociais Aplicadas) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2011.

SOUZA, Ângelo Ricardo de. Explorando e construindo um conceito de gestão escolar democrática. Educação em Revista. Belo Horizonte. v. 25. n. 3. p.123-140, dez. 2009. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?pid=s0102-46982009000300007&script=sci_abstract&tlng=pt.

TARDIF, Maurice. Saberes profissionais dos professores e conhecimentos universitários. Revista Brasileira de Educação, v. 13, n. 5, p. 5-24, jan./abr. 2000. Disponível em: http://www.joinville.udesc.br/portal/professores/jurema/materiais/RBDE13_05_MAURICE_TARDIF.pdf.

The Conexões: Educação Física, Esporte e Saúde Journal uses the license of Creative Commons (CC), thus preserving the integrity of articles in an open access environment.

Downloads

Download data is not yet available.