Banner Portal
Gymnastics and historical-critical pedagogy
PDF (Português (Brasil))

Keywords

PIBID
Historical-critical pedagogy
Gymnastics
Physical school education

How to Cite

FURTADO, Renan Santos; SILVA, Leandro Henrique Cruz. Gymnastics and historical-critical pedagogy: first approaches in the school Maria Luiza Costa e Rêgo. Conexões, Campinas, SP, v. 17, p. e019002, 2019. DOI: 10.20396/conex.v17i0.8653006. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/conexoes/article/view/8653006. Acesso em: 16 aug. 2024.

Abstract

Objective: This is an experience report that involved scholars from the Institutional Program of the Bolsa de Iniciação a Docência (PIBID) of the Federal University of Pará (UFPA), subproject of the Physical Education course. The main focus of the intervention was the EEFM School Professor Maria Luiza Costa e Rêgo, located in the neighborhood of Bengui in the city of Belém. As a general objective of this report, we sought to analyze the methodological possibilities for teaching gymnastics in school from the critical approach and historical-critical pedagogy. Methodology: From the methodological point of view, the work is based on the methodology of the action research, also making use of consultation in specialized bibliography. Results and discussions: we pointed out that the teaching of the basic fundamentals of gymnastics at school can be presented as a fundamental instrument for the cultural elevation of students when articulated with a solid pedagogical theory and innovative methodological processes. Conclusion: It is evident that the professional field of Physical Education in Brazil, especially the school area, has increasingly advanced its systematizations and the socialization of contents and innovative methodologies. In this way, we consider that the study in question penetrates this perspective, and can inspire transformative practices.

https://doi.org/10.20396/conex.v17i0.8653006
PDF (Português (Brasil))

References

COLETIVO DE AUTORES. Metodologia do ensino de educação física. São Paulo: Cortez, 2012.

COORDENAÇÃO DE APERFEIÇOAMENTO DE PESSOAL DE NÍVEL SUPERIOR - CAPES. Portaria Nº 096, de 18 de julgo de 2013: Regulamento do programa institucional de bolsa iniciação a docência. Disponível em: https://www.capes.gov.br/images/stories/download/legislacao/Portaria_096_18jul13_AprovaRegulamentoPIBID.pdf

COSTA, Ramires et al. Ginástica na escola: por onde ela anda professor? Conexões Campinas, v. 14, n. 4, p. 76-96, out./dez. 2016. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/conexoes/article/view/8648071.

ESCOBAR, Michele; TAFFAREL, Celi. Metodologia esportiva e psicomotricidade. Recife: Gráfica Recife, 1987.

GASPARIN, João Luiz. Uma didática para pedagogia histórico-crítica. 5. ed. rev. e ampliada. Campinas, SP: Autores Associados, 2012.

MARTINS, Lígia. Da formação humana em Marx. à crítica da pedagogia das competências. In: DUARTE, Newton (Org.). Crítica ao fetichismo da individualidade. Campinas, SP: Autores Associados, 2004.

MARX, Karl. O capital: crítica da economia política – livro I: o processo de produção do capital. São Paulo: Boitempo, 2013.

OLIVERIA, Betty; DUARTE, Newton. Socialização do saber escolar. São Paulo: Cortez: Autores Associados, 1986.

REIS, Adriano et al. Pedagogia histórico-crítica e Educação Física. Juiz de Fora: UFJF, 2013.

SAVIANI, Dermeval. Pedagogia histórico-crítica: primeiras aproximações. Campinas: Autores Associados, 2011.

SAVIANI, Dermeval. Trabalho e educação: fundamentos ontológicos e históricos. Revista Brasileira de Educação, v. 12 n. 34, jan./abr. 2007. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/rbedu/v12n34/a12v1234.pdf.

SAVIANI, Dermeval; DUARTE, Newton. Pedagogia histórico-crítica e a luta de classes na educação escolar. Campinas: Autores associados, 2012.

SCHIAVON, Laurita; PICCOLO, Vilma. A ginástica vai à escola. Movimento, Porto Alegre, v. 13, n. 3, p. 131-150, set./dez. 2007. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/Movimento/article/view/3572.

SEVERINO, Antônio. Metodologia do trabalho científico. São Paulo: Cortez Editora, 2002.

UNIVERSIDADE FEDERAL DO PARÁ. Subprojeto PIBID: cultura corporal como possibilidade metodológica para o ensino da Educação Física nos ensinos fundamental e médio. Projeto Institucional da Universidade Federal do Pará: Novos saberes e fazeres nas Políticas e Práticas de Formação Docente – construindo diálogos entre o Ensino Superior e a Educação Básica no estado do Pará, 2014.

The Conexões: Educação Física, Esporte e Saúde Journal uses the license of Creative Commons (CC), thus preserving the integrity of articles in an open access environment.

Downloads

Download data is not yet available.