Banner Portal
The evaluation in the construction of didactics in Physical Education
PDF (Português (Brasil))

Keywords

School Physical Education
Didactics
Planning
Evaluation tools

How to Cite

NOGUEIRA, Valdilene Aline; MALDONADO, Daniel Teixeira; SILVA, Sheila Aparecida Pereira dos Santos. The evaluation in the construction of didactics in Physical Education: reflections and considerations in a learning community. Conexões, Campinas, SP, v. 18, p. e020001, 2020. DOI: 10.20396/conex.v18i0.8655629. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/conexoes/article/view/8655629. Acesso em: 17 jul. 2024.

Abstract

Assessment in Physical Education (PE) in a Learning Community is the focus of this article. It is a descriptive research that used documentary analysis, non-participant observation and semi-structured interview with a teacher of PE for data collection. The teacher uses conversations before and after activities, written record of observations, exchange of e-mails and individual conversations with learners as evaluation tools because he understands that is necessary to consider the entire educational process. The conclusion is that the teacher uses these assessment tools to dialogue with the students about the knowledge acquired during the activities performed and to reorganize their pedagogical practice.

https://doi.org/10.20396/conex.v18i0.8655629
PDF (Português (Brasil))

References

ALVES-MAZZOTTI, Alda Judith. Usos e abusos dos estudos de caso. Cadernos de pesquisa, v. 36, n. 129, p. 637-651, 2006. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/cp/v36n129/a0736129.pdf

BRACHT, Valter; CAPARROZ, Francisco Eduardo. O tempo e o lugar de uma Didática da Educação Física. Revista Brasileira de Ciências do Esporte. Campinas, Autores Associados, v. 28, n. 2, p. 21-37, 2007. Disponível em: http://revista.cbce.org.br/index.php/RBCE/article/download/53/61

CAPLLONCH, Marta; FIGUERAS, Sara. Educación física y comunidades de aprendizaje. Estúdios pedagógicos (Valdivia), v. 38, n. Especial, p. 231-247, 2012. Disponível em: https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-07052012000400013&lng=es&nrm=iso

CORDOVIL, Alenir de Pinho Romualdo; GOMES, Cleomar Ferreira; MOREIRA, Evando Carlos; SILVA, Marcia Cristina Rodrigues. O espaço da Educação Física na escola: um estudo sobre os conteúdos das aulas no Ensino Médio. Pensar a Prática. Goiânia, v. 18, n. 4, p. 834-847, 2015. Disponível em: https://www.revistas.ufg.br/fef/article/view/34352

FREIRE, João Batista. Educação de corpo inteiro: teoria e prática da Educação Física. São Paulo: Scipione, 2002.

GIL, Carlos Antonio. Métodos e técnicas de pesquisa social. São Paulo: Atlas, 1999.

GREENVILE, Roberta; FERNANDES, Saulo. Avaliação da aprendizagem na Educação Física Escolar. Motrivivência. Ano 19, n. 28, p. 120-138, 2007. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/motrivivencia/article/view/6473

HABERMAS, Jürgen. Teoría de la acción comunicativa: racionalidad de la acción y racionalización social. Madrid: Taurus, 1987.

HILDEBRANDT-STRAMANN, Reiner. Textos pedagógicos sobre o ensino da Educação Física. 2. ed. Ijuí: Unijuí, 2003.

LIBÂNEO, José Carlos. Didática. São Paulo: Cortez, 2008.

LIBÂNEO, José Carlos. Organização e gestão escolar: teoria e prática. 4. ed. Goiânia: Alternativa, 2004.

LUDKE, Menga; ANDRÉ, Marli Eliza Dalmazo Afonso. Pesquisa em educação: abordagens qualitativas. São Paulo: Editora Pedagógica e Universitária, 1986.

MARTINS, Joel. BICUDO, Maria Aparecida Viggiani. A pesquisa qualitativa em psicologia. São Paulo: Centauro, 2003.

MAUAD, Juçara Maciel. Avaliação em Educação Física escolar: um relato de experiência. Dissertação (Mestrado em Educação Física) – Faculdade de Educação Física, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2003.

MEDINA, João Paulo Subirá. A educação física cuida do corpo e "mente". Papirus Editora, 1986.

MELO, Luciene Faria. O portfólio como uma possibilidade de intervenção pedagógica em Educação Física. Dissertação (Mestrado em Educação Física) - Escola de Educação Física Esportes, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2008.

MELO, Luciene Faria; FERRAZ, Osvaldo Luiz; NISTA-PICCOLO, Vilma Lení. O portfólio como possibilidade de avaliação na Educação Física Escolar. Revista da Educação Física/UEM. Maringá, v. 21, n. 1, p. 87-97, 2010. Disponível em: http://www.periodicos.uem.br/ojs/index.php/RevEducFis/article/download/7090/5710/

MALDONADO, Daniel Teixeira. Refletindo sobre as práticas avaliativas nas aulas de Educação Física. Revista Brasileira de Educação Física Escolar. Ano 2, v. 2, p. 92-110, 2016. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/311948561_Refletindo_sobre_as_praticas_avaliativas_nas_aulas_de_Educacao_Fisica_Escolar

NOGUEIRA, Valdilene Aline. A Pedagogia da Educação Física: diálogos e reflexões em uma Comunidade de Aprendizagem. Dissertação (Mestrado em Educação Física) - Universidade São Judas Tadeu, São Paulo, 2016. Disponível em: https://cev.org.br/arquivo/biblioteca/4038878.pdf

SANTOS, Wagner; MAXIMIANO, Francine de Lima. Avaliação na Educação Física Escolar: singularidades e diferenciações de um componente curricular. Revista Brasileira de Ciências do Esporte. Florianópolis, v. 35, n. 4, p. 883-896, 2013. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-32892013000400006&lng=en&nrm=iso

SANTOS, Wagner; MACEDO, Lyvia Rostoldo; MATOS, Juliana Martins Cassani; MELLO, André da Silva; SCHNEIDER, Omar. Avaliação na Educação Física Escolar: construindo possibilidades para a educação profissional. Educação em Revista. Belo Horizonte, v. 30, n. 4, p. 153-179, 2014. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-46982014000400008&lng=en&nrm=iso

SANTOS, Wagner; MATHIAS, Bruna Jéssica; MATOS, Juliana Martins Cassani; VIEIRA, Aline Oliveira. Avaliação na Educação Física Escolar: reconhecendo a especificidade de um componente curricular. Movimento. Porto Alegre, v. 21, n. 1, p. 205-218, 2015. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/Movimento/article/view/46895

SANTOS, Wagner; FROSSARD, Matheus Lima; MATOS, Juliana Martins Cassani; FERREIRA NETO, Amarílio. Avaliação em Educação Física Escolar: trajetória da produção acadêmica em periódicos (1932-2014). Movimento. Porto Alegre, v. 24, n. 1, p. 9-22, 2018. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/Movimento/article/view/63067

SALDAÑA, Johnny. Fundamentals of Qualitative Research: understanding qualitative research, New York, Oxford University Press, 2013.

SAVIANI, Demerval. Escola e Democracia-Comemorativa. Campinas: Autores Associados, 1987.

SILVA, Fábio Ferreira; MOURA, Sarah Emanuelle Wanderley Barbosa; PEREIRA, Raquel Stoilov. A avaliação nos anos iniciais do Ensino Fundamental: um retrato da prática dos professores de Educação Física na rede pública municipal de Cuiabá. Pensar a Prática. Goiânia, v. 18, n. 2, p. 368-381, 2015. Disponível em: https://pesquisa.bvsalud.org/portal/resource/pt/lil-784651

SILVA, Josias Ferreira; BANKOFF, Antonia Dalla Pria. Métodos de avaliação em Educação Física no Ensino fundamental. Revista Conexões. Campinas, v. 8, n. 1, p. 54-76, 2010. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/conexoes/article/view/8637755

SOARES, Carmen Lúcia; TAFFAREL, Celi Nelza Zülke; VARJAL, Elizabeth; CASTELLANI FILHO, Lino; ESCOBAR, Micheli Ortega; BRACHT, Valter. Metodologia do ensino de Educação Física. São Paulo: Cortez, 1992.

SOUZA, Nádia Maria Pereira. Reflexões pedagógicas na avaliação em Educação Física escolar. In: PEREIRA, Sissi Aparecida Martins; SOUZA, Gisele Maria Costa. Educação Física escolar: elementos para pensar a prática educacional. São Paulo: Phorte, 2010. p. 109-124.

The Conexões: Educação Física, Esporte e Saúde Journal uses the license of Creative Commons (CC), thus preserving the integrity of articles in an open access environment.

Downloads

Download data is not yet available.