Banner Portal
Pedagogical knowledge of physical education professionals on teaching social skills
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Sports
Competency-based education
Physical education and training

How to Cite

GODTSFRIEDT, Jonas. Pedagogical knowledge of physical education professionals on teaching social skills. Conexões, Campinas, SP, v. 19, n. 00, p. e021004, 2021. DOI: 10.20396/conex.v19i1.8659842. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/conexoes/article/view/8659842. Acesso em: 1 jul. 2024.

Abstract

Objectives: To verify the pedagogical practice of educators from Instituto Guga Kuerten (IGK) in teaching social skills to children through sport. Method: The study presents a qualitative approach, of a descriptive type and with an interpretive character, the data were obtained from an institutional case study with the participation of five physical education teachers, the data collection occurred in a period of four months, two instruments were used to obtain the data: systematic observation and interviews, with memory stimulation procedures. Data analysis was performed using the content analysis method. Results and discussion: The “Champions of Life” program, from the Guga Kuerten Institute, uses sports, pedagogical and recreational activities as an educational tool with an interdisciplinary approach between physical education and other professional areas focused on education. Through educational practices supported by sport, the four pillars of education are experienced by students in the form of social skills. Final Considerations: It is expected that the article can be incorporated into a set of already existing concepts and contribute to the improvement of physical education professionals working in social projects.

https://doi.org/10.20396/conex.v19i1.8659842
PDF (Português (Brasil))

References

BARBOSA, Claudio; DE ALVARENGA, Luis. Educação Física e Didática: um diálogo possível e necessário. Petrópolis, RJ: Vozes, 2010.

BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo (1977). Lisboa (Portugal): Edições v.70, 2010.

BARREIRA, Anibal; MOREIRA, Mendes. Pedagogia das competências. Da teoria à prática. Porto, Asa Edições, 2004.

BRASIL. Ministério do Meio Ambiente. Secretaria de Educação. PCN: Parâmetros Curriculares Nacionais: terceiro e quarto ciclos: apresentação dos temas transversais. Fundamental, Brasília, 1998.

CARREIRO DA COSTA, Francisco. Condições e factores de ensino-aprendizagem e condutas motoras significativas: uma análise a partir da investigação realizada em Portugal. CONGRESO GALLEGO DE EDUCACIÓN FÍSICA, La Coruña, p. 427-454, Universidade de Coruña, Educación física e deporte no século XXI, 1998. Disponível em: https://ruc.udc.es/dspace/bitstream/handle/2183/9790/CC_40_2_art_32.pdf. Acesso em: 29 maio 2020.

DELORS, Jacques (Org.). Os quatro pilares da educação. In: Educação: um tesouro a descobrir. São Paulo: Cortez, 1998. p. 89–102.

DENZIN, Norman K.; LINCOLN, Yvonna S. Strategies of qualitative inquiry. New York: Sage, 2008.

FREIRE, Elisabete dos Santos; OLIVEIRA, José Guilmar Mariz de. Educação Física no Ensino Fundamental: identificando o conhecimento de natureza conceitual, procedimentos e atitudinal. Motriz. Journal of Physical Education. UNESP, v.10, n. 3, p. 141–151, 2004. Disponível em: http://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/motriz/article/view/382. Acesso em: 29 maio 2020.

GHIGLIONE, Rodolphe; MATALON, Benjamin. O Inquérito: um manual introdutório. Celta: Oeiras, 1997.

GROSSMAN, Pamela Lynn. The making of a teacher: teacher knowledge and teacher education. New York: Teachers College, 1990.

GUTIÉRREZ SANMARTÍN, Melchor. Valores sociales y deporte. La actividad física y el deporte como transmisores de valores sociales y personales. Madrid: Gymnos, 1995.

HASSENPFLUG, Walderez Nosé. Educação pelo esporte: educação para desenvolvimento humano pelo esporte. São Paulo: Ed. Saravia - Instituto Ayrton Senna, 2004.

IMPOLCETTO, Fernanda Moreto, et al. Educação Física no Ensino Fundamental e Médio: a sistematização dos conteúdos na perspectiva de docentes universitários sistematização dos conteúdos da Educação Física. Revista Mackenzie de Educação Física e Esporte, v. 6, n. 1, 2007. Disponível em: http://editorarevistas.mackenzie.br/index.php/remef/article/view/1285. Acesso em: 29 maio 2020.

LOPES, Yuri; TAVARES, Otávio. A ação-reflexão-ação dos saberes docentes dos mestres de karatê: construindo indicadores para a transformação da prática pedagógica. Revista da Educação Física/UEM, v. 25, n. 1, p. 67–79, 2014. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/refuem/v25n1/1983-3083-refuem-25-01-00067.pdf. Acesso em: 29 maio 2020.

LOPES, Yúri Márcio; TAVARES, Otávio Guimarães. A prática pedagógica dos mestres de caratê da grande Vitória-ES. Pensar à Prática, v.11, n.11, p.91-97, 2008. Disponível em: https://www.revistas.ufg.br/fef/article/view/1792. Acesso em: 29 maio 2020.

MACHADO, Gisele Viola; GALATTI, Larissa Rafaela; PAES, Roberto Rodrigues. pedagogia do esporte e projetos sociais: interlocuções sobre a prática pedagógica. Movimento (ESEFID/UFRGS), v. 21, n. 2, p. 405–418, 2015.

MARTINS, Claudiane Dias; FREIRE, Elisabete dos Santos. Conteúdos atitudinais nas aulas de Educação Física: um estudo de caso. Revista Mackenzie de Educação Física e Esporte, v. 7, n. 3, 2008. Disponível em: http://editorarevistas.mackenzie.br/index.php/remef/article/view/1485. Acesso em: 29 maio 2020.

MAXWELL, Joseph A. Qualitative research design: An interactive approach. London: Sage Publications, v.41, 2005.

MERIDA, Marcos. A inserção da Educação Física no Projeto Pedagógico de uma escola pública de ensino fundamental: um caso que deu certo. Revista Mackenzie de Educação Física e Esporte, v. 3, n. 3, 2004. Disponível em: http://editorarevistas.mackenzie.br/index.php/remef/article/view/1319. Acesso em: 29 maio 2020.

MIZUKAMI, Maria da Graça Nicoletti. Ensino: as abordagens do processo. São Paulo: EPU, 1986.

RAMOS, Valmor; SOUZA, et al. O ensino dos esportes por competências: proposta pedagógica do Instituto Guga Kuerten na perspectiva dos quatro pilares da educação. In: NASCIMENTO, J. V.; SOUZA, E. R.; RAMOS, V.; ROCHA, J. C. S. (Org.). Educação Física e Esporte: convergindo para novos desafios. Editora da UDESC, 2015. v. 7, p. 451–473.

SANTOS, Ruth dos; FREIRE, Elisabete dos Santos. Educação Física e esporte no terceiro setor: estratégias utilizadas no ensino e aprendizagem de valores, atitudes e normas no projeto Esporte Talento. Revista Mackenzie de Educação Física e Esporte, v. 5, n. 1, 2006.Disponível em: http://editorarevistas.mackenzie.br/index.php/remef/article/view/1298. Acesso em: 29 maio 2020.

SCAGLIA, Alcides José; REVERDITO, Riller Silva; LEONARDO, Lucas; LIZANA, Cristian Javier Ramirez. O ensino dos jogos esportivos coletivos: as competências essenciais e a lógica do jogo em meio ao processo organizacional sistêmico. Movimento, v. 19, n. 04, p. 227–249, 2013. Disponível em: https://www.redalyc.org/pdf/1153/115328881011.pdf. Acesso em: 29 maio 2020.

YIN, Robert K. Case study research. Design and methods (applied social research methods). London: Sage Publications, 2002.

ZABALA, Antoni. A prática educativa: como ensinar. Porto Alegre: Artmed, 1998.

ZARIFIAN, Philippe. Objetivo competência: por uma nova lógica. São Paulo: Atlas, 2001.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

Copyright (c) 2021 Jonas Godtsfriedt

Downloads

Download data is not yet available.