Banner Portal
School physical education at night high school
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Physical education
High school
Schools

How to Cite

SILVA, Antonio Jansen Fernandes da; ARAÚJO, Allyson Carvalho de; SANTOS, Antônio de Pádua dos. School physical education at night high school: a state of the art. Conexões, Campinas, SP, v. 19, n. 00, p. e021009, 2021. DOI: 10.20396/conex.v19i1.8659996. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/conexoes/article/view/8659996. Acesso em: 22 may. 2024.

Abstract

Objective: To analyze academic-scientific productions about Physical Education in High School, and especially in the evening course. Methodology: A state-of-the-art bibliographic search was carried out in the national journals in the area, with the CAPES of the magazine, between A1 and B2, written in Portuguese, English or Spanish and whose scope is the debate with the humanities and pedagogical knowledge. The mapping took place between January and March 2019. Results and discussion: Of the 2,458 articles published in the 05 magazines, only 33 were related to Physical Education in High School, thus corresponding to 1.34% of the total publications between 2011-2018. It was identified that the journal with the highest number of publications in the general context of Physical Education belongs to the magazine Movimento. This in itself does not legitimize the number of articles found on Physical Education in High School, that is, the magazine Pensar a prática has a smaller number of articles published in Physical Education in general, but a numerical value in High School, higher compared to the movement Movimento. Conclusion: It is noted that the main Brazilian magazines do not bring or bring little, subjects related to Physical Education, High School and Night Course.

https://doi.org/10.20396/conex.v19i1.8659996
PDF (Português (Brasil))

References

ANTUNES, Fabiana Helena Chiorboli et al. Um retrato da pesquisa brasileira em educação física escolar: 1999-2003. Motriz, Rio Claro, v. 11, n. 3, p. 179-184, set./dez., 2005. Disponível em: http://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/motriz/article/view/79. Acesso em: 27 jun. 19.

BRASIL. Ministério da Educação. Diretrizes Curriculares nacionais da Educação Básica. Secretaria de Educação Básica. Conselho Nacional da Educação. Câmara Nacional de Educação Básica. Brasília: MEC, SEB, DICEI, 2013. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=13448-diretrizes-curiculares-nacionais-2013-pdf&category_slug=junho-2013-pdf&Itemid=30192. Acesso em: 15 maio 2019.

BRASIL. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Leis de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Diário Oficial da União, Brasília, 21 de dezembro de 1996. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/LEIS/L9394.htm. Acesso em: 09 jun. 2019.

BRASIL. Lei nº 10.328, de 01 de dezembro de 2003. Publicado no Diário Oficial da União em 02 de dezembro de 2003. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/Leis/LEIS_2001/L10328.htm. Acesso em: 10 jun. 2019.

BRASIL. Lei nº 13.415, de 16 de fevereiro de 2017. Publicado no Diário Oficial da União em 17 de fevereiro de 2019. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_Ato2015-2018/2017/Lei/L13415.htm. Acesso em: 16 jun. 2019.

BRASIL. Medida Provisória nº746, de 22 de setembro de 2016. Publicado no Diário Oficial da União em 23 de setembro de 2016. Disponível em: https://www2.camara.leg.br/legin/fed/medpro/2016/medidaprovisoria-746-22-setembro-2016-783654-publicacaooriginal-151123-pe.html. Acesso em: 20 jun. 2019.

BETTI, Mauro; FERRAZ, Osvaldo Luiz; DANTAS, Luiz Eduardo Pinto Basto Tourinho. Educação física escolar: estado da arte e direções futuras. Revista Brasileira de Educação Física e Esporte, São Paulo, v. 25, p. 105115, dez. 2011. Disponível em: https://www.scielo.br/scielo.php?pid=S1807-55092011000500011&script=sci_arttext. Acesso em: 23 jul. 2019.

BRACHT, Valter et al. Educação Física Escolar como tema da produção de conhecimento nos periódicos da área no Brasil (1980-2010): parte I. Movimento, Porto Alegre, v. 17, n. 02, p. 11-34, abr./jun. 2011. https://www.redalyc.org/pdf/1153/115319252002.pdf. Acesso em: 04 maio 2019.

BRACHT, Valter et al. A Educação Física Escolar como tema da produção do conhecimento nos periódicos da área no Brasil (1980-2010): parte II. Movimento, v. 18, n. 2, 2012. Disponível em: https://www.redalyc.org/pdf/1153/115323638001.pdf. Acesso em: 04 maio 2019.

CASTRO, Vanessa Gomes. As atribuições da Educação Física escolar: um enfoque especial no Ensino Médio. Motrivivência, v. 29, n. 52, p. 124-135, 2017. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/motrivivencia/article/view/50355. Acesso em: 16 maio 2019.

CAPARROZ, Francisco Eduardo; BRACHT, Valter. O tempo e o lugar de uma didática da educação física. Revista Brasileira Ciência do Esporte, n. 28, p. 21-37, 2007. Disponível em: https://www.redalyc.org/pdf/4013/401338529003.pdf. Acesso em: 08 jun. 2019.

DARIDO, Suraya Cristina. Educação física na escola e as novas orientações para o ensino médio. In: CONGRESSO NORTE PARANAENSE DE EDUCAÇÃO FÍSICA ESCOLAR, 4., 2009, Londrina. Anais... Londrina: Universidade Estadual de Londrina, p. 157-176, 2009. Disponível em: http://www.uel.br/eventos/conpef/conpef4/trabalhos/palestrasurayadarido.pdf. Acesso em: 04 jul. 2019.

DARIDO, Suraya Cristina. Educação física no ensino médio: diagnóstico, princípios e práticas. Ijuí: Ed. Unijuí, 2017.

DARIDO, Suraya Cristina; RANGEL, Irene Conceição Andrade. Educação física na escola: implicações para a prática pedagógica. Rio de Janeiro: Guanabara Koogan, 2005.

DIAS, Diogo Inácio; CORREIA, Walter Roberto. A Educação Física no ensino médio como objeto de estudo da produção acadêmico-científica nos periódicos nacionais. Revista Brasileira Educação Física e Esporte, v. 27, n. 2, p. 277-287, abr./jun., 2013. Disponível em: https://www.scielo.br/scielo.php?pid=S1807-55092013000200011&script=sci_arttext. Acesso em 07 jun. 2019.

GARIGLIO, José Ângelo; ALMEIDA JUNIOR, Ademir Soares; OLIVEIRA, Claudio Márcio. O “novo” ensino médio: implicações ao processo de legitimação da Educação Física. Motrivivência, Florianópolis/SC, v. 29, n. 52, p. 53-70, setembro, 2017. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/motrivivencia/article/view/50339. Acesso em: 19 maio 2019.

HAGUETTE, Teresa Maria Frota. Metodologias Qualitativas na Sociologia. Petrópolis: RJ, Vozes, 1992.

KRAWCZYK, Nora. Reflexão sobre alguns desafios do ensino médio no Brasil hoje. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, v. 41, n. 144, p. 752-769, set/dez., 2011. Disponível em: https://www.scielo.br/scielo.php?pid=S0100-15742011000300006&script=sci_arttext&tlng=pt. Acesso em: 16 maio 2020.

KIRK, David. O porquê da pesquisa: estado atual e tendências futuras nas pesquisas em educação física. Movimento, Porto Alegre, v. 16, n. 2, p. 11-43, jun., 2010. Disponível em: https://www.seer.ufrgs.br/Movimento/article/view/12745. Acesso em: 22 jul. 2019.

MATOS, Juliana Martins Cassani et al. A produção acadêmica sobre conteúdos de ensino na educação física escolar. Movimento, v. 19, n. 2, p. 123-148, 2013. Disponível em: https://www.redalyc.org/pdf/1153/115326317010.pdf. Acesso em: 18 ago. 2020.

OLIVEIRA, Marco Aurélio Taborda. Existe espaço para o ensino de educação física na escola básica. Pensar a Prática, v. 2, p. 119-135, 1999. Disponível em: https://core.ac.uk/display/26729264. Acesso em 19 jul. 2019.

OLIVEIRA, Lucas Machado; BARBOSA-RINALDI, Ieda Parra; PIZANI, Juliana. Produção de conhecimento sobre ginástica na escola: uma análise de artigos, teses e dissertações. Movimento (ESEFID/UFRGS), v. 26, p. 26017, 2020. Disponível em: file:///C:/Users/Jansen/Downloads/95122-414230-1-PB.pdf. Acesso em: 16 maio 2020.

PICH, Santiago; PURCOTE FONTOURA, Mariana. A cultura escolar da educação física no EJA: o paradoxo entre a ruptura com a noção de atividade e a falta da prática corporal. Educación Física y Ciencia, v. 15, n. 1, 2013. Disponível em: http://www.memoria.fahce.unlp.edu.ar/library?a=d&c=arti&d=Jpr5843. Acesso em: 09 jul. 2019.

RIO DE JANEIRO. Parecer do Conselho Estadual de Educação número 178/98. Publicado no Conselho Estadual de Educação do Estado do Rio de Janeiro em 1998. Disponível em: http://www.cee.rj.gov.br/pareceres/P_1998-078_normativo.pdf. Acesso em: 13 jun. 2019.

RUFINO, Luiz Gustavo Bonatto; FERREIRA, Aline Fernanda; CARVALHO, Amarílis Oliveira; RICCI, Christiano Streb; DARIDO, Suraya Cristina. Educação Física escolar no ensino médio: analisando o estado da arte. Revista Brasileira de Ciências do Esporte, v. 36, 2016. Disponível em: http://www.rbce.cbce.org.br/index.php/RBCE/article/view/2138. Acesso em: 09 jun. 2019.

RUFINO, Luiz Gustavo Bonatto; DARIDO, Suraya Cristina. A produção científica em pedagogia do esporte: análise de alguns periódicos nacionais. Conexões: Educação Física, Esporte e Saúde, v. 9, n. 2, p. 130-152, 2011. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/conexoes/article/view/8637704. Acesso em: 05 maio 19.

SAUR-AMARAL, Irina. A Revisão sistemática da literatura com apoio de Endnote X4 e NVIVO 9. Aveiro, Portugal: GOVCOPP, 2011.

VOSGERAU, Dilmeire Sant’anna Ramos; ROMANOWSKI, Joana Paulin. Estudos de revisão: implicações conceituais e metodológicas. Revista Diálogo Educacional, v. 14, n. 41, p. 165-189, jul., 2014. Disponível em: http://dx.doi.org/10.7213/dialogo.educ.14.041.DS08. Acesso em: 16 maio 2020.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

Copyright (c) 2021 Antonio Jansen Fernandes da Silva, Allyson Carvalho de Araújo, Antônio de Pádua dos Santos

Downloads

Download data is not yet available.