Banner Portal
Aleturgy of the cultural curriculum in physical education
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Curriculum
Culture
Subjetivity
School physical education

How to Cite

BONETTO, Pedro Xavier Russo; VIEIRA, Rubens Antonio Gurgel. Aleturgy of the cultural curriculum in physical education: pedagogical experiences that leverage non-fascist subjetivities. Conexões, Campinas, SP, v. 19, n. 00, p. e021032, 2021. DOI: 10.20396/conex.v19i1.8660658. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/conexoes/article/view/8660658. Acesso em: 4 jul. 2024.

Abstract

Objetive: expand the concept of fascism, relating it to conservative and reactionary proposals of the component, as they are based on the assimilation of differences and humanistic appropriation, supported by the belief in the homogenization of psychobiological theories or even critical metanarratives. Methodology:  philosophical method, which in this case, articulates in an original way the most recent production on the cultural curriculum of Physical Education with the Foucault and Deleuze-Guattarian philosophical construct. Conclusion: we indicate that from its aleturgy, the cultural curriculum of Physical Education presented here can be an alternative to leverage non-fascist subjectivities.

https://doi.org/10.20396/conex.v19i1.8660658
PDF (Português (Brasil))

References

BENJAMIN, Walter. Teorias do fascismo alemão. In: BENJAMIN, Walter. Obras escolhidas: magia e técnica, arte e política. São Paulo: Brasiliense, 1996.

BONETTO, Pedro Xavier Russo. A “escrita-currículo” da perspectiva cultural de Educação Física: entre aproximações, diferenciações, laissez-faire e fórmula. 2016. 238 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Faculdade de Educação, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2016.

BONETTO, Pedro Xavier Russo; NEVES, Marcos Ribeiro; NEIRA, Marcos Garcia. O tratamento destinado às diferenças nos currículos desenvolvimentista, psicomotor e crítico da Educação Física. Práxis Educativa, Ponta Grossa, v. 12, p. 448-463, set./dez. 2017. Disponível em: https://revistas2.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/8805 Acesso em: 28 jul. 2020.

BORGES, Clayton Oliveira. Governo, verdade, subjetividade: uma análise do currículo cultural da Educação Física. 2019. 181 f. Tese (Doutorado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2019.

BRAY, Mark. Antifa: O manual antifascista. São Paulo: Autonomia Literária, 2019.

DELEUZE, Gilles. GUATTARI, Félix. Mil platôs: Capitalismo e esquizofrenia: vol. 1. Rio de Janeiro: Editora 34, 1995a.

DELEUZE, Gilles. GUATTARI, Félix. Mil platôs: Capitalismo e esquizofrenia: vol. 2. Rio de Janeiro: Editora 34, 1995b.

DELEUZE, Gilles. GUATTARI, Félix. Mil platôs: Capitalismo e esquizofrenia: vol. 3. Rio de Janeiro: Editora 34, 1996.

DELEUZE, Gilles. GUATTARI, Félix. Mil platôs: Capitalismo e esquizofrenia: vol. 4. Rio de Janeiro: Editora 34, 1997a.

DELEUZE, Gilles. GUATTARI, Félix. Mil platôs: Capitalismo e esquizofrenia: vol. 5. Rio de Janeiro: Editora 34, 1997b.

DELEUZE, Gilles. GUATTARI, Félix. O Anti-Édipo: Capitalismo e esquizofrenia 1. São Paulo: Editora 34, 2011.

DUARTE, Leonardo de Carvalho; NEIRA, Marcos Garcia. Currículo cultural da Educação Física: a produção de uma pedagogia engajada. Humanidades & Educação, Palmas, v. 7, n. 8, p. 282-300, mar. 2020. Disponível em: https://revista.unitins.br/index.php/humanidadeseinovacao/article/view/2210. Acesso em: 29 jul. 2020.

FOUCAULT, Michel. O nascimento da medicina social. In: FOUCAULT, Michel. Microfísica do poder. Rio de Janeiro: Graal, 1985.

FOUCAULT, Michel. Em defesa da sociedade: curso no Collège de France (1975- 1976). São Paulo: Martins Fontes, 1999.

FOUCAULT, Michel. O nascimento da biopolítica: Curso no Collège de France, 1979. São Paulo: Martins Fontes, 2008a.

FOUCAULT, Michel. Segurança, Território e População: curso dado no Collège de France (1977-1978). São Paulo: Martins Fontes, 2008b.

FOUCAULT, Michel. Do governo dos vivos: Curso no Collège de France, 1979-1980. São Paulo: Centro de Cultura Social, 2009.

FOUCAULT, Michel. O anti-Édipo: uma introdução à vida não fascista (prefácio). In: DELEUZE, G. GUATTARI, F. O Anti-Édipo. Rio de Janeiro: Editora 34, 2011.

GALLO, Sílvio. Biopolítica e subjetividade: resistência? Educar em Revista, Curitiba, n. 66, out./dez. 2017. Disponível em: https://revistas.ufpr.br/educar/article/view/53865. Acesso em: 29 jul. 2020.

GUATARRI, Félix. Revolução molecular: pulsações políticas do desejo. São Paulo: Editora Brasiliense, 1986.

GUATTARI, Félix; ROLNIK, Suely. Micropolítica: cartografias do desejo. Petrópolis: Vozes, 2013.

MEZZAROBA; Cristiano; ZOBOLI; Fábio. Revisitando o conceito de biopolítica em foucault para pensar o corpo na Educação Física. Revista Tempos e Espaços em Educação, São Cristóvão, Sergipe, v. 11, n. 24, jan./mar. 2018. Disponível em: https://seer.ufs.br/index.php/revtee/article/view/6679. Acesso em: 29 jul. 2020.

NEVES, Marcos Ribeiro das. O currículo cultural da Educação Física em ação: efeitos nas representações culturais dos estudantes sobre as práticas corporais e seus representantes. 2018. Dissertação (Mestrado em Educação) - Faculdade de Educação, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2018.

NEIRA, Marcos Garcia. Educação Física cultural: carta de navegação. Arquivos em Movimento, Rio de Janeiro, v. 12, n. 02, p. 82-103, jul./dez. 2016. Disponível em: https://revistas.ufrj.br/index.php/am/article/view/11149. Acesso em: 29 jul. 2020.

NEIRA, Marcos Garcia. Educação Física cultural: inspiração e prática pedagógica. 2. ed. Jundiaí: Paco Editorial, 2019. Disponível em: http://www.gpef.fe.usp.br/teses/marcos_41.pdf. Acesso em: 29 jul. 2020.

NEIRA, Marcos Garcia; NUNES, Mário Luiz Ferrari. Pedagogia da cultura corporal: crítica e alternativas. São Paulo: Phorte, 2006.

NEIRA, Marcos Garcia; NUNES, Mário Luiz Ferrari. Educação Física, Currículo e Cultura. São Paulo: Phorte, 2009.

NUNES, Mário Luiz Ferraria; RUBIO, Kátia. O(s) Currículo(s) da Educação Física e a construção da identidade de seus sujeitos. Currículo sem Fronteiras, v. 8, n. 2, jul./dez. 2008. Disponível em: http://www.curriculosemfronteiras.org/vol8iss2articles/nunes-rubio.htm. Acesso em: 29 jul. 2020.

OLIVEIRA JUNIOR, Jorge. Significações sobre o currículo cultural da Educação Física: cenas de uma escola municipal paulistana. Dissertação (Mestrado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2017.

PAXTON, Robert O. A anatomia do fascismo. São Paulo: Paz e Terra, 2007.

REVEL, Judith. Michel Foucault: conceitos essenciais. São Carlos: Claraluz, 2005.

ROLNIK, Suely. Esferas da Insurreição: Notas para uma vida não cafetinada. São Paulo: n-1 edições, 2018.

SILVA, Tomaz Tadeu da. Documentos de Identidade: uma introdução às teorias do currículo. Belo Horizonte: Autêntica, 2011.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

Copyright (c) 2021 Pedro Xavier Russo Bonetto, Rubens Antonio Gurgel Vieira

Downloads

Download data is not yet available.