Banner Portal
Education and leisure
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Education
Leisure
National Education Plan (Brazil)
National Common Curricular Base
Public policies

How to Cite

SILVA, Luciene Ferreira da. Education and leisure: reflections on Brazilian documents (PNE and BNCC) in the light of critical historical pedagogy. Conexões, Campinas, SP, v. 19, n. 00, p. e021030, 2021. DOI: 10.20396/conex.v19i1.8660872. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/conexoes/article/view/8660872. Acesso em: 16 aug. 2024.

Abstract

Objective: This article deals about education, leisure, the National Education Plan - PNE (2014-2024) and the National Common Curricular Base - BNCC, seeking to reflect on the spaces of action, in this historical moment, considering the urgencies resulting from changes in work organization, in economics and politics, in Brazil. Dualistic education favors the training of students from the least impoverished strata and doesn’t favour the education for leisure at school and beyond, for students of the working-class students. The workers are not educated for leisure or to claim social participation in leisure programs. Methodology: The dialectical historical materialism was used to understand the dialectic of the real and of the social reality, through praxis. It were used bibliographic review and documentary analysis as methodological procedures. Results: The results show the advance of neoliberal policies, with the disruption of work that impacts all society. Final considerations: The goals and strategies of the PNE are lost in the BNCC, but can be approached from the Critical Historical Pedagogy, as a not reproductive critical educational theory, corroborating the necessary transformation process, of the current social organization, to make education and leisure of critical possible for the working class.

https://doi.org/10.20396/conex.v19i1.8660872
PDF (Português (Brasil))

References

ANTUNES, Ricardo. O privilégio da servidão: o novo proletariado de serviços na era digital. São Paulo: Boitempo, 2018.

BRASIL. Lei n. 13.005, de 25 de junho de 2014. Aprova o Plano Nacional de Educação – PNE e dá outras providências. Diário Oficial da União, Brasília, 26 jun. 2014.

BRASIL, Lei n. 11738, de 16 de julho de 2008. Institui o piso salarial profissional nacional para os profissionais do magistério público da educação básica. Diário Oficial da União, Brasília, 17 jul. 2008.

BRASIL. Emenda Constitucional n. 95, de 15 de dezembro de 2016. Altera o Ato das Disposições Constitucionais Transitórias para instituir o Novo Regime Fiscal. Diário Oficial da União, Brasília, 16 dez. 2016.

BRASIL. Lei n. 13467, de 13 de julho de 2017. Altera a CLT – Decreto Lei n.5452, de 01 de maio de 1943. Diário da Oficial da União, Brasília, 14 jul. 2017.

BRASIL. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: Ministério da Educação, 2017. Acesso em 10 de agosto de 2019, Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf

CURY, Carlos Roberto Jamil; REIS, Magal; ZANARDI, Teodoro Adriano Costa. Base nacional comum curricular: dilemas e perspectivas. São Paulo: Cortez, 2018.

FREITAS, Luiz Carlos de. A reforma empresarial da educação: nova direita, velhas ideias. Expressão Popular: 2018.

MASCARENHAS, Fernando. Em busca do ócio perdido: idealismo, panacéia e predição histórica à sombra do lazer. In: PADILHA, V. (Org.) Dialética do lazer. Cortez, São Paulo, 2006.

NAVARRO, Vera Lúcia. Trabalho, saúde e tempo livre sob os domínios do capital. In: PADILHA, Valquíria. (Org.) Dialética do lazer. São Paulo: Cortez, 2006.

NEIRA, Marcos Garcia. Incoerências inconsistências da BNCC de educação física. Revista Brasileira de Ciências do Esporte. Brasília, v. 40, n. 3, p. 215-223, maio. 2018.

SÃO PAULO (Estado). Lei complementar n. 1354 de 06 de março de 2020. Dispõe sobre as aposentadorias e pensões do Regime Próprio de Previdência dos Servidores Públicos ocupantes de cargo de provimento efetivo. Diário Oficial do Estado de São Paulo, São Paulo, 07 de março, 2020.

SAVIANI, Demerval. Escola e Democracia. Campinas: Autores Associados, 2008.

SAVIANI, Demerval. Educação em diálogo. Campinas: Autores Associados, 2011.

SAVIANI, Demerval. Pedagogia histórico – crítica, quadragésimo ano: novas aproximações. Campinas: Autores Associados, 2019.

WERNECK, Christianne Gomes. Lazer, trabalho e educação: relações históricas, questões contemporâneas. Belo Horizonte: UFMG, 2000.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

Copyright (c) 2021 Luciene Ferreira da Silva

Downloads

Download data is not yet available.