Banner Portal
Militarization of the public school in Goiás
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Authoritarianism
Militarization
Public schools
School physical education

How to Cite

QUIROGA, Fernando Lionel; PAOLUCCI, Beatriz Aparecida; PIRES, Kelly; NEVES, Isaac de Lima; ALMEIDA, Maycon Ornelas. Militarization of the public school in Goiás: dilemmas of school physical education in times of authoritarianism. Conexões, Campinas, SP, v. 19, n. 00, p. e021029, 2021. DOI: 10.20396/conex.v19i1.8660879. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/conexoes/article/view/8660879. Acesso em: 18 jul. 2024.

Abstract

Introduction: This article discusses the historical process that culminated in the militarization of part of the public school in the state of Goiás, whose idea is being disseminated throughout the country under a process that consists of transferring school management to the power of the Military Police through a partnership between the State Secretariats of Education and Public Security.   Objective: The aim of this article was to discuss the context of the Brazilian educational crisis as a backdrop for the militarization of public schools and the dilemmas that are imposed on Physical Education at School (EFE) from this transfer of management model. Methodology: This is a theoretical and  bibliographic research with a qualitative approach. In order to provide an answer to the elements arising from the articulation between militarization of the school and physical education at school, we formulate a research problem about the theme. Results and discussion: We judge the militarization of the public school as an opportunistic policy that under the guise of restoring authority and order seeks to implement neoliberal policies. As for School Physical Education (EFE), subsumed in this context, the importance and the revival of criticism as a form of resistance, positioning and struggle for democratic values ​​are highlighted. Conclusions: As EFE depends on who exercises it in the daily life of schools, it is crucial that the understanding of militarization can overcome the conception of common sense that takes it as a response to the crisis in education, and can understand it more in depth, unveiling the underlying meanings of this transfer of management.

https://doi.org/10.20396/conex.v19i1.8660879
PDF (Português (Brasil))

References

APPLE, Michael W. Ideologia e currículo. 3. ed. Porto Alegre: Artmed, 2006.

ARENDT, Hannah. Entre o passado e o futuro. A crise na Educação. São Paulo: Perspectiva, 2005.

ARENDT, Hannah. Entre o passado e o futuro. Que é autoridade? São Paulo: Perspectiva, 2005.

ALTHUSSER, L. Aparelhos Ideológicos de Estado: nota sobre os aparelhos ideológicos de Estado (AIE). Tradução de Walter José Evangelista e Maria Laura Viveiros de Castro. Rio de Janeiro: Edições Graal, 1983.

BAUDELOT, Christian; ESTABLET, Roger. L'école capitaliste en France. Paris: Maspéro, 1971

BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil. Diário Oficial da União, Brasília, 5 out. 1988.

BOURDIEU, Pierre. Escritos de Educação. Rio de Janeiro: Vozes, 2008.

BOURDIEU, Pierre; PASSERON, Jean Claude. A Reprodução: Elementos para uma teoria do sistema de ensino. Petrópolis: Vozes, 2011.

CANÁRIO, Rui. A escola tem futuro? Das Promessas às Incertezas. Porto Alegre: Artmed, 2006.

CAMPOREZ, Patrik; MERENCO, Daniel. Número de escolas públicas militarizadas no país cresce sob pretexto de enquadrar alunos. Época, Rio de Janeiro, 02 ago. 2018. Disponível em: https://epoca.globo.com/numero-de-escolas-publicas-militarizadas-no-pais-cresce-sob-pretexto-de-enquadrar-os-alunos-22904768. Acesso em 13 abr. 2021.

CASTELLANI FILHO, Lino et al. Metodologia do ensino de Educação Física. São Paulo: Cortez, 2009.

DAOLIO, Jocimar. Da cultura do corpo. Campinas, SP: Papirus, 1995.

DAOLIO, Jocimar. A Antropologia social e a Educação Física: Possibilidades de encontro, In: CARVALHO, Yara Maria de; RUBIO, Katia. Educação Física e Ciências Humanas. São Paulo: HUCITEC, 2001.

GALEANO, Eduardo. Dias e noites de amor e de guerra. Porto Alegre: L&PM, 2007.

GAUDENZI, Paula. Normal e Patológico no naturalismo e no normativismo em saúde: a controvérsia entre Boorse e Nordenfelt. Physis, Rio de Janeiro, v. 26, n. 3, p. 747-767, set. 2016. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-73312016000300747&lng=en&nrm=iso. Acesso em: 16 oct. 2020.

GOIÁS. Secretaria de Segurança Pública. Regimento Interno do Colégio da Polícia Militar Do Estado De Goiás. Disponível em: https://www.portalcepmg.com.br/wp-content/uploads/2018/03/regimento_interno.pdf. Acesso em: 13 abr. 2021.

GOIS JUNIOR, Edivaldo; MELO, Victor Andrade de; SOARES, Antônio Jorge Gonçalves. Para a construção da nação: debates brasileiros sobre educação do corpo na década de 1930. Educ. Soc., Campinas, v. 36, n. 131, p. 343-360, jun. 2015. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-73302015000200343&lng=en&nrm=iso. Acesso em: 13 abr. 2021.

KLEIN, Naomi. A Doutrina do Choque: a ascensão do capitalismo de desastre. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 2008.

KREIN, José Dari; COLOMBI, Ana Paula Fregnani. A Reforma trabalhista em foco: desconstrução da proteção social em tempos de neoliberalismo autoritário. Educ. Soc., Campinas , v. 40, e0223441, 2019.

MAUSS, Marcel. Sociologia e Antropologia. São Paulo: Cosac Naify, 2015.

QUIROGA, Fernando Lionel. O mal-estar na contemporaneidade e suas expressões na docência. Jundiaí: Paco Editorial, 2018.

RAVITCH, Diane. Vida e Morte do grande sistema escolar americano: como os testes padronizados e o modelo de mercado ameaçam a educação. Porto Alegre: Sulina, 2011.

SANTOS, Catarina de Almeida; PEREIRA, Rodrigo da Silva. Militarização e Escola Sem Partido: duas faces de um mesmo projeto. Revista Retratos da Escola, Brasília, v. 12, n. 23, jul./out. 2018.

SOUZA, Jessé. A Radiografia do Golpe: entenda como e por que você foi enganado. Rio de Janeiro: LeYa, 2016.

WILLIS, Paul. Aprendendo a ser trabalhador: escola, resistência e reprodução social. Porto Alegre: Artes Médicas, 1991.

VILLANI, Marialuisa; OLIVEIRA, Dalila Andrade. Avaliação Nacional e Internacional no Brasil: os vínculos entre o PISA e o IDEB. Educ. Real., Porto Alegre, v. 43, n. 4, p. 1343-1362, out. 2018.

ZARAGOZA, José M, E. O mal-estar Docente: a sala de aula e a saúde do professor: Bauru, Edusc, 1999.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

Copyright (c) 2021 Fernando Lionel Quiroga, Beatriz Aparecida Paolucci, Kelly Pires, Isaac de Lima Neves, Maycon Ornelas Almeida

Downloads

Download data is not yet available.