Banner Portal
Mimetic gestures in Capoeira
capa 2023 com foto das primeiras edições da revista impressas
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Capoeira game
Mimesis
Repetition
Identity recognition

How to Cite

MWEWA , Christian Muleka; BRAZ, Marcelo; FERREIRA, Juliani L. Caldeira; SOLOAGA, Aline Ortega. Mimetic gestures in Capoeira: recognizing and overcoming similarities in the game. Conexões, Campinas, SP, v. 21, n. 00, p. e023030, 2024. DOI: 10.20396/conex.v21i00.8674574. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/conexoes/article/view/8674574. Acesso em: 11 may. 2024.

Abstract

This essay presents a reading of the dimension of sign language present in the game of capoeira based on the theme of mimesis. We specifically rely on Theodor Adorno and Max Horkheimer (1985): Elements of anti-Semitism; and in Walter Benjamin (1994), in the text the Doutrina das semelhanças. In the case of an essay, these choices are justified under the auspices of not intending to exegete the theme in these authors, but mainly, because we find, in the specificity of these texts, points that are linked to our proposal announced above. Let's not focus on specific movements, but on the general dimension of the relationship in the game between the players. We work on the border between recognizing and overcoming the similarities exposed in the moment/movement of the game and, for this cultural manifestation, in macro society. In other words, we argue that capoeira, as a micro society, mimetically reflects the macro society in which it is inserted, just as its players mimetically reflect, to a certain extent, in the game, the gestures of the partner with whom they play. In both dimensions, mimesis does not dilute particularities, but rather objectively enhances the establishment of other dimensions in the perception of reality. This mimetic character explains the ambivalence present in the context of capoeira, as resistance and reflection of the other. It is necessary to sublimate, in part, the intentionality of our subjectivities objectified in blows, for the mimetic continuity of gestural assumptions with the other playing partner.

https://doi.org/10.20396/conex.v21i00.8674574
PDF (Português (Brasil))

References

ADORNO, Theodor. Prismas: crítica cultural e sociedade. São Paulo: Editora Ática, 2001.

ADORNO, Theodor. Notas de literatura 1. Tradução e apresentação de Jorge M. B. de Almeida. São Paulo: Duas Cidades: Ed. 34, 2003.

BENJAMIN, Walter. Magia e técnica, arte e política: ensaios sobre literatura e história da cultura. Obras escolhidas. 5. ed. Editora Brasiliense, 1993.

FALCÃO, José Cirqueira. Texto de abertura. In: SIMPÓSIO NACIONAL UNIVERSITÁRIO DE CAPOEIRA, 6., 2004, Florianópolis-SC, 2004.

GONÇALVES, Michelle Carreirão. Esporte e estética: um estudo com jogadoras de rúgbi. Tese (doutorado) - Centro de Ciências de Educação, Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2014.

HORKHEIMER, Max; ADORNO, Theodor. Dialética do esclarecimento: fragmentos filosóficos. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Ed, 1985.

PASQUA, Lívia de Paula Machado. Capoeira e diáspora africana: uma interpretação sobre a manifestação dos floreios. Tese (doutorado) – Faculdade de Educação Física, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2020.

MATOS, Olgária Chaim Féres. Indústria cultural e educação. Disponível em: http://www.lab.demac.ufu.br/lab/espec/pt/industriacultural.html. Acesso em: 10 fev. 2003.

MWEWA, Christian Muleka. Indústria cultural e educação do corpo no jogo de capoeira: estudos sobre a presença da capoeira na sociedade administrada. Universidade Federal de Santa Catarina. Programa de Pós-Graduação em Educação. Disponível em: http://repositorio.ufsc.br/handle/123456789/102273. Acesso em: 13 set. 2023.

MWEWA, Christian Muleka. Indústria cultural e a educação do corpo no jogo de capoeira: Educação e reificação das subjetividades. In: COLÓQUIO INTERNACIONAL – TEORIA CRÍTICA, 1., 2004, Piracicaba-SP. Anais... Piracicaba-SP: UNIMEP, 2004. CD ROM.

MWEWA, Christian Muleka; VAZ, Alexandre Fernandez. Corpo e indústria cultural: notas para a compreensão da capoeira na sociedade contemporânea. P O I É S I S – Revista do Programa de Pós-graduação em Educação, Santa Catarina, v. 1, n. 2, p. 116 – 126, jul./dez. 2008. Disponível em: https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/68/75. Acesso em: 13 set. 2023

OLIVEIRA, E. Capoeira e Filosofia. In: Freitas, Joseania Mioranda. Uma coleção biográfica. Os mestres Pastinha, Bimba e Cobrinha Verde no museu afro-brasileiro da UFBA. Salvador: EDUFBA, 2015.

REIS, Leticia Vidor de Souza. O mundo de pernas para o ar: a capoeira no Brasil. São Paulo: Publisher Brasil, 2000.

SOARES, Carlos Eugênio Libano. A negregada instituição: os capoeiras na Corte Imperial. Rio de Janeiro: Access, 1999.

TOR, Danielle; PIRIZ, Rodrigo; VAZ, Alexandre Fernandez. Maquinaria corporal: eficiencia y estética en el deporte paralímpico. Contrapontos (Online), v. 22, p. 28-44, 2022. Disponível em: http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S1984-71142022000100028&lng=pt&nrm=iso&tlng=es. Acesso em: 13 set. 2023

VIEIRA, Luiz Renato. O jogo da Capoeira: Corpo e Cultura popular no Brasil. 2. ed. Rio de Janeiro: Sprint, 1998.

VAZ, Alexandre Fernandez. Sobre o corpo na reforma da vida. Revista Conexões, v. 18, p. 1-17, 2020. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/conexoes/article/view/8660930. Acesso em: 13 set. 2023.

VIEIRA, Luiz Renato. Criatividade e clichês no jogo da capoeira: A racionalização do corpo na sociedade contemporânea. Revista Brasileira de Ciências do Esporte, v. 11, n. 1, p. 58-63, 1989. Disponível em: https://public.cbce.org.br/uploads/60b6a23488676Anais_1989_completo.pdf. Acesso em: 13 set. 2023

ZUMTHOR, Paul. Performance, recepção, leitura. Trad. Jerusa Pires Ferreira, Suely Fenerich. São Paulo: EDUC, 2000.

ZONZON, Christine Nicole. Nas pequenas e nas grandes rodas da capoeira e da vida: corpo, experiência e tradição. 2014. Tese (Doutorado em Ciências Sociais) – Faculdade de Filosofia e Ciências Humanas, Universidade Federal da Bahia, Salvador, 2014.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

Copyright (c) 2023 Conexões

Downloads

Download data is not yet available.