Banner Portal
Struggles in School Physical Education
Capa 2024 com foto das primeiras edições da revista
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Fights
Physical education
Review literature as topic

How to Cite

FERNANDES, Francisco Filipe Damasceno; SILVA, Antônio Jansen Fernandes da; SILVA, Maria Eleni Henrique da. Struggles in School Physical Education: stability or advancement?. Conexões, Campinas, SP, v. 22, n. 00, p. e023029, 2024. DOI: 10.20396/conex.v22i00.8675625. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/conexoes/article/view/8675625. Acesso em: 17 aug. 2024.

Abstract

Objective: The present study aims to analyze academic-scientific productions about struggles in school Physical Education. Methodology: For the research, State of the Art guidelines were used, with aim of mapping and discussing a certain academic production in a certain field of knowledge. The searches were carried out and started in January 2019 for works published from 2009 onwards, available for download in national Qualis B2 magazines (at least) in the area of ​​Physical Education. Results and discussion: It is clear that, of the 119 scientific articles found in the searches, around 8.5% (10 articles) are specifically related to teaching fights at school. There is consensus among the articles analyzed, such as the low production on the topic, the tendency towards lower female participation and the difficulties in dealing with the content in Physical Education classes. Final Considerations: Therefore, 10 articles that deal with fights in the school context, the largest production is about fights in general, totaling eight (08) works, one dealing with capoeira and the other with judo. It is suggested that further research can be carried out to expand discussions on the topic, with the aim of popularizing the teaching of fights in Brazilian schools, mainly in Physical Education classes, and overcoming the stigma that fights are synonymous with fights.

https://doi.org/10.20396/conex.v22i00.8675625
PDF (Português (Brasil))

References

ALENCAR, Yllah Oliveira; SILVA, Luiz Henrique; LAVOURA, Tiago Nicola; DRIGO, Alexandre Janota. As lutas no ambiente escolar: uma proposta pedagógica. Revista Brasileira de Ciência e Movimento. v. 23, n. 3, p. 53-63, 2015. Disponível em: https://docs.bvsalud.org/biblioref/2017/07/837467/as-lutas-no-ambiente-escolar.pdf. Acesso em: 10 dez. 2023.

BRACHT, Valter; FARIA, Bruno de Almeida; ALMEIDA, Felipe Quintão; GHIDETTI, Filipe Ferreira; GOMES, Ivan Marcelo; ROCHA, Maria Celeste; MACHADO, Thiago da Silva; ALMEIDA, Ueberson Ribeiro; MORAES, Cláudia Emília Aguiar; PENHA, Vinícius; FERNANDES, Erivelton. A Educação Física Escolar como tema da produção do conhecimento nos periódicos da área no Brasil (1980-2010): parte I. Revista Movimento, Porto Alegre, RS, v. 17, n. 02, p. 11–34. 2011. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/Movimento/article/view/30158. Acesso em: 10 dez. 2023.

BRASIL. Base Nacional Comum Curricular. Ministério da Educação, Conselho Nacional de Educação, 2017.

BRASIL. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros Curriculares Nacionais: apresentação dos temas transversais e ética. Ministério da educação. DP&A. Rio de Janeiro, RJ. 2000.

BREDA, Mauro; SCAGLIA, Alcides José; PAES, Roberto Rodrigues; GALATTI, Larissa. Pedagogia do esporte aplicada às lutas. São Paulo: Phorte, 2010.

CORREIA, Walter Roberto; FRANCHINI, Emerson. Produção acadêmica em lutas, artes marciais e esportes de combate. Motriz, Rio Claro, v. 16, n. 1, p. 1-9, 2010. Disponível em: https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/motriz/article/view/1980-6574.2010v16n1p01/2707. Acesso em: 10 dez. 2023.

DAOLIO, Jocimar. Da cultura do corpo. Campinas: Papirus, 1995.

FERNANDES, Francisco Filipe Damasceno. A prática pedagógica das lutas na escola: uma autoetnografia pautada na proposta freiriana. Dissertação (Mestrado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade Federal do Ceará. Fortaleza, 2021.

FERREIRA, Heraldo Simões. Ensino de lutas na escola. Editora Peter Rohl. Fortaleza, CE, 2012.

FERREIRA, Norma Sandra de Almeida. As pesquisas denominadas “estado da arte”. Revista Educação & sociedade, v. 23, n. 79. 2002. Disponível em: https://www.scielo.br/j/es/a/vPsyhSBW4xJT48FfrdCtqfp/abstract/?lang=pt#. Acesso em: 10 dez. 2023.

FONSECA, Joel Maurício Corrêa; FRANCHINI, Emerson; DEL VECCHIO, Fabrício Boscolo. Conhecimento declarativo de docentes sobre a prática de lutas, artes marciais e modalidades esportivas de combate nas aulas de Educação Física escolar em Pelotas, Rio Grande do Sul. Pensar a Prática, Goiânia, v. 16, n. 2, p. 320-618, 2013. Disponível em: https://revistas.ufg.br/fef/article/view/17221. Acesso em: 10 dez. 2023.

GOMES, Nathalia Chaves; BARROS, André Minuzzo; FREITAS, Fernando Paulo Rosa; DARIDO, Suraya Cristina; RUFINO, Luiz Gustavo Bonatto. O conteúdo das lutas nas séries iniciais do ensino fundamental: possibilidades para a prática pedagógica da Educação Física escolar. Motrivivência, v. 25, n. 41, p. 3, 2013. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/motrivivencia/article/view/2175-8042.2013v25n41p305. Acesso em: 10 dez. 2023.

HAGUETTE, Tereza Maria Frota. Metodologias Qualitativas na Sociologia. Petrópolis: RJ, Vozes, 1992.

LOPES, Raphael Gregory Bazílio; KERR, Tiemi Okimura. O ensino das lutas na Educação Física escolar: uma experiência no ensino fundamental. Motrivivência, v. 27, n. 45, p. 262-279, 2015. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/motrivivencia/article/view/2175-8042.2015v27n45p262. Acesso em: 10 dez. 2023.

RUFINO, Luiz Gustavo Bonatto; DARIDO, Suraya Cristina. A separação dos conteúdos das “lutas” dos “esportes” na Educação Física escolar: necessidade ou tradição? Pensar a Prática, Goiânia, v. 14, n. 3, p. 117, 2011. Disponível em: https://revistas.ufg.br/fef/article/view/12202/10139. Acesso em: 10 dez. 2023.

RUFINO, Luiz Gustavo Bonatto; DARIDO, Suraya Cristina. O ensino das lutas nas aulas de educação física: análise da prática pedagógica à luz de especialistas. Revista da Educação Física/UEM, v. 26, n. 4, p. 505-518, 2015. Disponível em: https://www.scielo.br/j/refuem/a/MV3Fhn3tQ7kGRB7QYzN6yWz/abstract/?lang=pt#. Acesso em: 10 dez. 2023.

RUFINO, Luiz Gustavo Bonatto; DARIDO, Suraya Cristina. O jiujitsu brasileiro nas três dimensões dos conteúdos nas aulas de educação física escolar. In: COLÓQUIO DE PESQUISA QUALITATIVA EM MOTRICIDADE HUMANA: AS LUTAS NO CONTEXTO DA MOTRICIDADE, 4.; SIMPÓSIO SOBRE O ENSINO DE GRADUAÇÃO EM EDUCAÇÃO FÍSICA, 3.: 15 ANOS DO CURSO DE EDUCAÇÃO FÍSICA DA UFSCar; SHOTO WORKSHOP, 2009, São Carlos. Anais... São Carlos: UFSCar, 2009.

RUFINO, Luiz Gustavo Bonatto; DARIDO, Suraya Cristina. Possíveis diálogos entre a educação física escolar e o conteúdo das lutas na perspectiva da cultura corporal. Conexões, v. 11, n. 1, p. 144-170, 2013. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/conexoes/article/view/8637635. Acesso em: 10 dez. 2023.

SABINO, Thércio Fábio Pontes; BENITES, Larissa Cerignoni. A capoeira como uma atividade extracurricular numa escola particular: um relato de experiência. Motrivivência. Ano XXII, p. 35, p. 234-246, 2010. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/motrivivencia/article/view/2175-8042.2010v22n35p234/18093. Acesso em: 10 dez. 2023.

SO, Marcos Roberto; BETTI, Mauro. Sentido, mobilização e aprendizagem: as relações dos alunos com os saberes das lutas nas aulas de Educação Física. Movimento, Porto Alegre, v. 24, n. 2, p. 555-568, 2018. Disponível em: https://www.scielo.br/j/mov/a/vHTTdVrkcNDSP3ZFXjHNp5h/abstract/?lang=pt. Acesso em: 10 dez. 2023.

SO, Marcos Roberto. MARTINS, Mariana Zuaneti; BETTI, Mauro. As relações das meninas com os saberes das lutas nas aulas de Educação Física. Motrivivência, Florianópolis/SC, v. 30, n. 56, p. 29-48, 2018. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/motrivivencia/article/view/2175-8042.2018v30n56p29. Acesso em: 10 dez. 2023.

THERRIEN, Silvia Maria Nóbrega; THERRIEN, Jacques. O estado da questão: aportes teóricos-metodológicos e relatos de sua produção em trabalhos científicos. In: FARIAS, Isabel Sabino; NUNES, João Batista de Carvalho; THERRIEN, Silvia Maria Nóbrega. Pesquisa científica para iniciantes: caminhando no labirinto. Fortaleza, CE: EDUECE, 2011. p. 33–51.

UENO, Viviane Lopes Freitas; SOUSA, Marcel Farias de. Agressividade, violência e budô: temas da Educação Física em uma escola estadual em Goiânia. Pensar a Prática, Goiânia, v. 17, n. 4, 2014. Disponível em: https://revistas.ufg.br/fef/article/view/29540. Acesso em: 10 dez. 2023.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

Copyright (c) 2024 Conexões

Downloads

Download data is not yet available.