Banner Portal
Anita Philipovsky
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Anita Philipovsky
Intellectual women
Feminine gender
Women's education

How to Cite

CAMPAGNOLI, Karina Regalio. Anita Philipovsky: the intellectual construction of a feminist. Revista HISTEDBR On-line, Campinas, SP, v. 23, n. 00, p. e023022, 2023. DOI: 10.20396/rho.v23i00.8663626. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/histedbr/article/view/8663626. Acesso em: 20 may. 2024.

Abstract

The purpose of this article is to discuss some aspects that marked the path of intellectual constitution on the writer and poet Anita Philipovsky, especially from her participation as a contributor to several periodicals and magazines from Paraná, adressing the historical context of the first three decades of the 20th century. Through a qualitative research of documentary nature, we sought to understand the strategies and actions that Anita used to insert herself in the editorial environment of newspapers and other printed media that circulated in this historical context, consolidating herself as a writer and social critic. To this end, the concept of gender was mobilized, articulating it with the possibilities of writing considered authorized for women, permeating the profiles of reader and writer, and later constituting herself as an intellectual engaged in the fight for women’s rights, emphasizing issues educational. It appears that Anita Philipovsky’s attitudes and positions can be understood from the formation of a network of sociability and the construction of capital, as well as from some habitus that favored their entry and circulation in some social spaces not so common for women in the historical context addressed.

https://doi.org/10.20396/rho.v23i00.8663626
PDF (Português (Brasil))

References

A CONCESSÃO do direito do voto à mulher. Diário dos Campos, Ponta Grossa, 24 fev. 1932a.

A CONCESSÃO do direito do voto à mulher. Diário dos Campos, Ponta Grossa, 25 fev. 1932b.

A TALENTOSA, poetiza D. Giovannina Baldisseri Bianchi. O Progresso, Ponta Grossa, 21 mar. 1912.

ALBUQUERQUE, A. L. O carinho, Diário dos Campos, Ponta Grossa, 07 ago. 1924.

ANNITA Philipowski. Diário dos Campos, Ponta Grossa, 02 ago. 1934.

ANNITA Philipowsky. Diário dos Campos, Ponta Grossa, ano 15, n. 2825, 01 jun. 1921, p. 1.

BOURDIEU, P. O poder simbólico. Tradução de Fernando Tomaz. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 1989.

BOURDIEU, P. Razões práticas: sobre a teoria da ação. 9. ed. Campinas: Papirus, 2008.

EDUCAÇÃO. O Progresso, Ponta Grossa, 08 ago. 1912.

ENTREVISTA. O Progresso, Ponta Grossa, 10 dez. 1912.

FONTES, L. C. dos S. A invenção da escritora – Anita Philipovsky, paradigma literário. In: WOITOWICZ, K. J.; ROCHA, P. M. (org.). Marcas e discursos de gênero: produções jornalísticas, representações femininas e outros olhares. Ponta Grossa: Editora UEPG, 2014.

GUEBERT, C. A.; KARVAT, E. C. De histórias e tradições: o Centro Cultural Euclides da Cunha e a historiografia no periódico Tapejara (1950-1961). Ateliê de História, Ponta Grossa, v. 3, n. 1, p. 41-77, 2015.

OLIVEIRA, L. L. de. Entre a crítica de Anita Philipovsky (1886-1967) e as contradições do Estado: a história da educação das mulheres em Ponta Grossa na Primeira República. 2018. 125 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Estadual de Ponta Grossa, Ponta Grossa, 2018.

OLIVEIRA, L. L. de; MARTINIAK, V. L. A escritora Anita Philipovsky: contribuições da literatura para a educação feminina nos Campos Gerais, PR. Quaestio, Sorocaba, v. 21, n. 3, p. 883-899, set./dez. 2019.

PERROT, M. Mulheres públicas. Tradução de Roberto Leal Ferreira. São Paulo: Fundação Editora da UNESP, 1998.

PHILIPOVSKY, A. A recompensa, Diário da Tarde, Curitiba, 15 jul. 1916.

PHILIPOVSKY, A. Educação. O Progresso, Ponta Grossa, n. 595, 08 ago. 1912.

PHILIPOVSKY, A. Paizagem. Paraná Illustrado, Curitiba, 15 out. 1915.

PINTO, L. C.; DENIPOTI, C. O livro como dádiva: as dedicatórias manuscritas nos livros do centro cultural Euclides da Cunha – Ponta Grossa – 1950-1960. Revista Métis, Caxias do Sul, v. 7, n. 13, p. 233-255, jan./jun. 2008.

SANTOS, L. C. dos. Anita Philipovsky: a princesa dos campos. Ponta Grossa: UEPG. 2002.

SANTOS, L. C. dos. Letras ponta-grossenses: lembranças de Anita – VII. Uniletras, Ponta Grossa, v. 23, n. 1, p. 237-240, dez. 2001.

SAPIRO, G. Modelos de intervenção política dos intelectuais: o caso francês. Revista Pós Ciências Sociais, v. 9, n. 17, p. 19-50, jan./jun. 2012.

SCOTT, J. W. Gênero: uma categoria útil de análise histórica. Educação e Realidade, Porto Alegre, v. 20, n. 2, p. 71-99, jul./dez. 1995.

SIRINELLI, J. Os intelectuais. In: RÉMOND, R. (org.). Por uma história política. 2. ed. Rio de Janeiro: FGV, 2003.

SPIVAK, G. C. Pode o subalterno falar? Belo Horizonte: Editora UFMG, 2014.

VIEIRA, C. E. Erasmo Pilotto: identidade, engajamento político e crenças dos intelectuais vinculados ao campo educacional brasileiro. In: LEITE, J. L.; ALVES, C. (org.). Intelectuais e história da educação no Brasil: poder, culturas e políticas. Vitória: EDUFES, 2001. p. 25-54.

WOELLNER, A. M. A voz da mulher na literatura. Revista de Literatura, História e Memoria, Cascavel, v. 3, n. 3, p. 9-34, 2007.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

Copyright (c) 2023 Karina Campagnoli

Downloads

Download data is not yet available.