Banner Portal
The search for quality indigenous higher education in the brazilian Amazon
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Education in the Amazon
Affirmative actions
Indigenous
University education

How to Cite

LIMA, Maria Edinalva Sousa de; QUARESMA, Edilan de Sant’Ana; LAGO, Maria do Socorro Bergeron. The search for quality indigenous higher education in the brazilian Amazon: challenges for inclusion and permanence. Revista HISTEDBR On-line, Campinas, SP, v. 23, n. 00, p. e023038, 2023. DOI: 10.20396/rho.v23i00.8673925. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/histedbr/article/view/8673925. Acesso em: 19 may. 2024.

Abstract

The struggle of Brazilian indigenous peoples for visibility and access to citizen rights is historic and strengthened at the end of the 20th century with the achievements brought about by the 1988 Federal Constitution. This article is the result of research carried out on one of these actions, developed by the Federal University of Western Pará - Ufopa, and aimed at improving the quality of permanence of these students in undergraduate courses. Ufopa has been developing the Indigenous Basic Training Project - FBI, aimed at strengthening the initial training of students entering the Special Indigenous Selection Process, while valuing the culture and traditional knowledge brought by students. The research aimed to analyze the contribution of the FBI, as an affirmative action policy, in the academic performance of students, throughout their formative path, by comparing the performance in the curricular components of indigenous students who did not attend the FBI, students who partially attended the FBI, and students who fully attended the FBI. With the use of data provided by Ufopa, it was verified as a product of the FBI, the solidification of support networks, the promotion of access to academic life, in addition to the improvement in the academic performance of those students who had access to FBI, to the detriment of those who did not have access, or had partial access to the Project.

https://doi.org/10.20396/rho.v23i00.8673925
PDF (Português (Brasil))

References

BANIWA, G. Educação escolar indígena no século XXI: encantos e desencantos. Rio de Janeiro: Mórula, Laced, 2019.

BERGAMASCHI, M. A.; DOEBBER, M. B.; BRITO, P. O. Estudantes indígenas em universidades brasileiras: um estudo das políticas de acesso e permanência. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos, Brasília, v. 99, p. 37-53, 2018. Disponível em: http://rbep.inep.gov.br/ojs3/index.php/rbep/article/view/3317. Acesso em: 10 jul. 2021.

BRASIL. [Constituição (1988)]. Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília, DF: Senado Federal, 1988.

BRASIL. Lei 10.558, de 13 de novembro de 2002. Cria o Programa Diversidade na Universidade, e dá outras providências. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 14 nov. 2002. Seção 1, p. 6. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/Leis/2002/L10558.htm. Acesso em: 12 set. 2021.

BRASIL. Lei n. 12.416/2011 de 09de junho de 2011. Altera a Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996 (Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional), para dispor sobre a oferta de educação superior para os povos indígenas. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2011-2014/2011/lei/l12416.htm. Acesso em: 20 abr. 2021.

BRASIL. Lei n. 9.394/96 de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 23 dez. 1996. p. 27833. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm. Acesso em: 05 jan. 2021.

BRASIL. Presidência da República. Lei n. 12.711, de 29 de agosto de 2012. Dispõe sore o ingresso nas universidades federais e nas instituições federais de ensino técnico de nível médio e dá outras providências. Brasília, DF, Diário Oficial da União, Brasília, DF, 30 out. 2012, p. 3. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2011-2014/2011/lei/l12416.htm. Acesso em: 20 abr. 2021.

CARNEIRO, D. de S.; COLARES, P. de M.; SOUSA, C. C. de. Realidade linguística de estudantes indígenas em uma universidade Amazônica. Revista Tellus, Campo Grande, n. 45, p. 115-142, maio/ago. 2021. Disponível em: https://tellusucdb.emnuvens.com.br/tellus/article/view/763. Acesso em: 05 out. 2021.

D’ANGELIS, W. da R. Aprisionando sonhos: a educação escolar indígena no Brasil. Campinas: Curt Nimuendajú, 2017.

LIMA, M. E. S. Formação básica indígena: o impacto no desempenho acadêmico de estudantes ingressantes pelo processo seletivo especial indígena da Ufopa de 2014 a 2018. 2022. 175 f. Dissertação (Mestrado em Ciências da Sociedade) – Programa de Pós-Graduação em Ciências da Sociedade, Universidade Federal do Oeste do Pará, Santarém, 2022. Disponível em: https://repositorio.ufopa.edu.br/jspui/handle/123456789/690. Acesso em: 10 jun. 2022.

LUCIANO, G. dos S. O índio brasileiro: o que você precisa saber sobre os povos indígenas no Brasil de hoje. Brasília: Ministério da Educação: Secretaria de Educação Continuada: Alfabetização e Diversidade: LACED/Museu Nacional, 2006. (Coleção Educação para Todos).

PALADINO, M. Algumas notas para a discussão sobre a situação de acesso e permanência dos povos indígenas na educação superior. Práxis Educativa, Ponta Grossa, v. 7, p. 175-195, 2012. Disponível em: https://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/5062. Acesso em: 17 mar. 2021.

PEREIRA, T. do S. L. Os indígenas e o ensino superior na Amazônia: realidade e perspectivas da política de ação afirmativa da Universidade Federal do Oeste do Pará (2010-2015). 2017. 250 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Federal do Oeste do Pará, Santarém, 2017. Disponível em: https://repositorio.ufopa.edu.br/jspui/handle/123456789/700. Acesso em: 12 jan. 2021.

PEREIRA, T. do S. L.; BRASILEIRO, T. S. A. Educação superior indígena na universidade Federal do Oeste do Pará (Ufopa): um olhar pedagógico pós-colonial a partir das perspectivas inter e multicultural. Brazilian Journal of Development, Curitiba, v. 6, n. 11, p. 90728-90741, nov. 2020.

UFOPA. Universidade Federal do Oeste do Pará. Centro de Tecnologia da Informação e Comunicação – CTIC. Planilha com dados de alunos indígenas ingressantes pelo PSEI – 2014-2018. Santarém: Ufopa, 2020.

UFOPA. Universidade Federal do Oeste do Pará. Processo Seletivo Especial Indígena – anos anteriores (2022). Disponível em: http://www.ufopa.edu.br/proen/processos-seletivos/indigena/indigena-anos-anteriores/. Acesso em: 05 mar. 2023.

UFOPA. Universidade Federal do Oeste do Pará. Resolução nº 200, de 8 de junho de 2017. Institui a Política de Ações Afirmativas e Promoção da Igualdade Étnico-Racial na Universidade Federal do Oeste do Pará (Ufopa) e estabelece diretrizes para a instituição do Instituto de Formação Intercultural. Santarém, 2017. Disponível em: http://www.Ufopa.edu.br/media/file/site/proges/documentos/2018/ef501080a526bdffadb4c6d31c42a809.pdf. Acesso em: 05 jul. 2023.

ZOIA, A.; CURVO, L. F. S. O movimento social indígena e a conquista da escola intercultural. Revista Observatório, Palmas, v. 7, n. 1, p. 1-13, jan./mar. 2021. Disponível em https://www.researchgate.net/publication/356110708_O_MOVIMENTO_SOCIAL_INDIGENA_E_A_CONQUISTA_DA_ESCOLA_INTERCULTURAL. Acesso em: 27 jul. 2021.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

Copyright (c) 2023 Maria Lima; Edilan Quaresma; Maria Lago

Downloads

Download data is not yet available.