Banner Portal
First agricultural schools in Brazil
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Agricultural education
Agricultural engineering
Agronomy
First agricultural schools

How to Cite

MOLINA, Rodrigo Sarruge. First agricultural schools in Brazil: precariousness and bankruptcy (1877 to 1936). Revista HISTEDBR On-line, Campinas, SP, v. 12, n. 46, p. 309–324, 2012. DOI: 10.20396/rho.v12i46.8640088. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/histedbr/article/view/8640088. Acesso em: 16 aug. 2024.

Abstract

This article purpose to understand what were the reasons why the first agricultural schools in Brazil go bankrupt (fail) or keep (maintain) open in precarious ways. Between 1877 to 1936, more than 50% of agricultural engineering courses were abolished. This study believes that this phenomenon was a result from the “material” characteristics of Brazil, that has a direct impact on educational projects in agricultural education which the hegemonic fraction of the
ruling class printed in the Brazilian society.

https://doi.org/10.20396/rho.v12i46.8640088
PDF (Português (Brasil))

References

BASBAUM, Leôncio. História sincera da república. v. 2. São Paulo: Alfa-Omega, 1975-76.

CAPDEVILLE, Guy. O Ensino Superior Agrícola no Brasil, Universidade Federal de Viçosa (UFV), Revista brasileira de estudos pedagógicos, Brasília, v.72, n.172, p.229-2Gl, set./dez. 1991.

CAPDEVILLE, Guy. O Ensino Superior Agrícola no Brasil. Viçosa-MG: Imprensa Universitária (UFV), 1991, b.

COSTA, Emilia Viotti da. Da Monarquia à República: momentos decisivos. São Paulo: Editora Grijalbo, 1997.

COLLINS, Randall. The credential society: an historical sociology of education and stratification. New York Academic Press, 1979.

CUNHA, Luiz Antonio. O ensino de ofícios nos primórdios da industrialização. São Paulo: Editora UNESP, Brasília, DF: Flacso, 2000.

DEL PRIORE, Mary; VENÂNCIO, Renato. Uma História da vida rural no Brasil. Rio de Janeiro: Ediouro, 2006.

FRANCO, Maria Sylvia de Carvalho. Homens livres na ordem escravocrata. 4. ed. São Paulo: Fundação Editora da UNESP, 1997.

GHIRALDELLI JR, Paulo. História da Educação. São Paulo: Cortez, 2000.

HOBSBAWM, Eric. J. Sobre História. São Paulo: Companhia das Letras, 1998.

HOBSBAWM, Eric. J. A era dos impérios, 1875-1914. 13. ed. - São Paulo: Paz e Terra, 2009.

MENDONÇA, Sonia Regina. Mundo Agrario. Revista de estudios rurales.Centro de Estudios Histórico Rurales. Universidad Nacional de La Plata. vol. 1 no 1, 2S/2000.

MENDONÇA, Sonia Regina. Agronomia e poder no Brasil. Rio de Janeiro: Vício de Leitura, 1998.

MOLINA, Rodrigo Sarruge. Escola Agrícola Prática "Luiz De Queiroz" ESALQ/USP): sua gênese, projetos e primeiras experiências - 1881 a 1903. Dissertação (mestrado) – Universidade Estadual de Campinas, Faculdade de Educação, 2011.

PRADO Jr., Caio. Evolução Política do Brasil e outros Estudos. São Paulo: editora brasiliense, 1963.

PERECIN, Marly Therezinha Germano. Os Passos do Saber: a Escola Agrícola Prática Luiz de Queiroz. São Paulo: Editora da Universidade de São Paulo, 2004.

PICARD, J. Usinas Açucareiras de Piracicaba, Villa-Raffard, Porto-Feliz, Lorena e Cupim: Missão de Inspeção do Senhor J. Picard, Engenheiro, de 1 de Março a 15 de Julho de 1903. São Paulo: Editora Hucitec; Editora da UNICAMP, 1996.

SAVIANI, Dermeval. História das idéias pedagógicas no Brasil. São Paulo: autores associados, 2007.

SINGER, Paul. O Brasil no Contexto do capitalismo internacional: 1889-1930. In: HOLANDA, S.B. (Org.). História Geral da Civilização Brasileira - Tomo III: O Brasil Republicano - 1o. Volume: Estrutura de poder e economia (1989-1930). São Paulo: DIFEL, 1997, p. 347.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

Copyright (c) 2018 Revista HISTEDBR On-line

Downloads

Download data is not yet available.