Banner Portal
“Elementos de álgebra” by Cristiano Benedito Ottoni
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Didactic work organization
Cristiano Benedito Ottoni
Algebra compendiums
Pedro II School

How to Cite

LUIZ, Elaine Cristina; LANCILLOTTI, Samira Saad Pulchério. “Elementos de álgebra” by Cristiano Benedito Ottoni: analysis of a didactic tool in the 19th century. Revista HISTEDBR On-line, Campinas, SP, v. 14, n. 60, p. 21–37, 2015. DOI: 10.20396/rho.v14i60.8640546. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/histedbr/article/view/8640546. Acesso em: 1 jul. 2024.

Abstract

The present study has as goal to stablish the analysis of a compendium of algebra, “Elementos de Álgebra” by Cristiano Benedito Ottoni, used in the teaching programs of Pedro II school during the period of 1856-1870. The analysis is guided through the category didactic work organization which allows to learn historically, the role of didactic tools within the activities developed in school scope, and to point the functions adopted by these compendiums in the educational relation. We elected the theme Logarithm Theory as the carrier to learn to which the didactic activity was objectified in this working tool. The analysis allowed us to grasp the basis of teaching in this discipline in Brazil, and to indicate that the didactic tools usedto teach algebra in the 19th century, brought a content that demanded from the teacher higher control of this field of knowledge, and enabled to offer more consistent education to the students. However, in the course of time, the didactic work was progressively objectified and simplified in view of favoring the dissemination of school teaching.

https://doi.org/10.20396/rho.v14i60.8640546
PDF (Português (Brasil))

References

ALVES, E. M. S. Os Compêndios das Matemáticas nos Estudos Secundários. Caderno de Pesquisa: Pensamento Educacional, Curitiba, v.3, n.6, p. 33-48, jul. – dez. 2008. Disponível em: http://www.utp.br/cadernos_de_pesquisa/pdfs/cad_pesq6/3_os_compendios_cp6.pdf. Acesso em: 27 jan. 2014.

ALVES, G. L. O Pensamento Burguês no Seminário de Olinda: 1800-1836. 2. ed. Campo Grande, MS: Ed. UFMS; Campinas, SP: Autores Associados, 2001.

ALVES, G. L. O Trabalho Didático na Escola Moderna – formas históricas. Campinas: Autores Associados, 2005.

ALVES, G. L. A Produção da Escola Pública Contemporânea. 4. ed. Campinas, SP: Autores Associados, 2006.

ALVES, G. L. A Centralidade do Instrumento de Trabalho na Relação Educativa: A Escola Moderna Brasileira nos Séculos XIX e XX. In: GONÇALVES NETO, W; MIGUEL, M. E. B.; FERREIRA NETO, A. (Org.). Práticas Escolares e Processos Educativos: Currículo, Disciplinas e Instituições Escolares (Séculos XIX e XX). Vitória, ES: EDUFES, 2011, p. 279-305.

ALVES, G. L. Organização do Trabalho Didático: A Questão Conceitual. Acta Scientiarum, Maringá, v. 34, n. 2, p. 169-178, jul.- dec. 2012a. Disponível em: http://periodicos.uem.br/ojs/ index.php/ActaSciEduc/article/view/17180/pdf. Acesso em: 03 jun. 2013.

ALVES, G. L. Textos Escolares no Brasil. In: Anais da I Jornada do HISTEDBR/MS. "Estudos sobre Organização do Trabalho Didático"/realização HISTEDBR/MS, GEPSE. Campo Grande, MS: Ed. UFMS, 2012b, 1 CD ROM.

ALVES, G. L.; CENTENO, C. V. A Produção de Manuais Didáticos de História do Brasil: remontando ao século XIX e início do século XX. Revista Brasileira de Educação, v. 14, n. 42, p. 469-602, set./dez. 2009. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/rbedu/v14 n42/v14n42a06.pdf. Acesso em: 28 maio 2013.

BELTRAME, J. Os Programas de Ensino de Matemática do Colégio Pedro II: 1827-1932. 2000. 259f. Dissertação (Mestrado em Matemática). Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro: 2000.

BITTENCOURT, C. M. F. Autores e editores de compêndios e livros de leitura (1810-1910). Educação e Pesquisa, São Paulo, v.30, n.3, p. 475-491, set./dez. 2004. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/ep/v30n3/a08v30n3.pdf. Acesso em: 07 jan. 2014.

BLAKE, A.V. A. S. Diccionário Bibliográphico Brazileiro – 1883-1902. Rio de Janeiro: Imprensa Nacional, 1893. 7 v. Disponível em: http://bd.camara.gov.br/bd/handle/bdcamara/14856. Acesso em: 07 jan. 2014.

BLAKE, A.V. A. S. O Colégio Pedro II e o Ensino Secundário no Brasil. In: BRITO, S. H. A. (Coord,). O Manual Didático como Instrumento de Trabalho nas Escolas Secundárias e Normal (1835-1945). Campo Grande, MS: 2012.

COMENIUS, J. A. Didática Magna. Aparelho crítico Marta Fattori. Tradução de Ivone Castilho Benedetti. 4. ed. São Paulo: WMF Martins Fontes, 2011. (Clássicos WMF).

BELTRAME, J. Os Programas de Ensino de Matemática do Colégio Pedro II: 1827-1932. 2000. 259f. Dissertação (Mestrado em Matemática). Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro: 2000.

LINS. O. Do Ideal e da Glória: Problemas Inculturais Brasileiros. 3. ed. São Paulo: Summus, 1977.

LUIZ, E. C. Os Compêndios de Cristiano Benedito Ottoni e José Adelino Serrasqueiro para o ensino de álgebra no Colégio Pedro II (1856-1928). Dissertação (Mestrado em Educação). Universidade Estadual de Mato Grosso do Sul - UEMS, Paranaíba, MS, 2013.

MIORIM, M. A. Memórias de um professor-autor de livros didáticos de matemática do século XIX: alguns apontamentos. XIII CIAEM-IACME, Recife, Brasil, 2011.

OTONI, C. B. Autobiografia. Brasília: Editora Universidade de Brasília, 1983.

OTTONI, C. B. Elementos de Álgebra. 4. ed. Correcta e Augmentada. Rio de Janeiro: Nicolau Alves e E & H. Laemmert, 1879.

SCHUBRING, G. Análise Histórica de Livros de Matemática: Notas de Aula. Tradução: Maria Laura Magalhães Gomes. Campinas, SP: Autores Associados, 2003.

SOARES, F. S. Professores-Autores de Compêndios de Matemática no Século XIX. XIII CIAEM-IACME, Recife, Brasil, 2011.

VALENTE, W. R. Uma História Concisa da Matemática Escolar no Brasil, 1730-1930. 2. ed. São Paulo: Annablume: FAPESP, 2007.

VALENTE, W. R. Positivismo e Matemática Escolar dos Livros Didáticos no Advento da República. Cadernos de Pesquisa, no 109, p. 201-212, março/2000.

VECHIA, A; LORENZ, K. M. (Org.). Programa de Ensino da Escola Secundária Brasileira: 1850-1951. Curitiba: Ed. Do Autor, 1998.

VECHIA, A; LORENZ, K. M. (Org.). Os Livros Didáticos de Matemática na Escola Secundária Brasileira no Século XIX. História da Educação, ASPHE/FaE/UFPel, Pelotas, n. 15, p. 53-72, abr. 2004.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

Copyright (c) 2015 Revista HISTEDBR On-line

Downloads

Download data is not yet available.