Banner Portal
Disinterested education and analysis of education policies
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Disinterested education. Integral education. Antonio Gramsci. Programa Mais Educação. Escola Sem partido.

How to Cite

FLACH, Simone Fátima; SCHLESENER, Anita Helena. Disinterested education and analysis of education policies. Revista HISTEDBR On-line, Campinas, SP, v. 18, n. 3, p. 780–797, 2018. DOI: 10.20396/rho.v18i3.8652086. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/histedbr/article/view/8652086. Acesso em: 17 jul. 2024.

Abstract

This text aims to present Antonio Gramsci’s thoughts on disinterested education for the integral education of students with the purpose of contributing to the analysis of ongoing proposals, programs and educational projects in Brazilian policies. To do so, based on bibliographic research, we rescued and interpreted the writings of the Sardinian thinker in order to find evidence of the need for a disinterested education that contributes to overcome the current social organization based on the exploitation of man-by-man. Finally, we present some contradictions evidenced in the Programa Mais Educação (More Education Program) and the Senate Bill entitled School without Party.

https://doi.org/10.20396/rho.v18i3.8652086
PDF (Português (Brasil))

References

DIAS, E. F. Revolução passiva e modo de vida. São Paulo: Sundermann, 2012.

GRAMSCI, A. Cadernos do cárcere. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2006. 2 v.

GRAMSCI, A. Cadernos do cárcere. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2007. 3 v.

GRAMSCI, A. Cartas do cárcere [1931-1937]. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2005. 2 v.

GRAMSCI, A. Homens ou máquinas? In: GRAMSCI, A. Escritos políticos [1910-1920]. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2004. p. 73-75. 1 v.

JESUS, A. T. O pensamento e a prática escolar de Gramsci. 2. ed. Campinas: Autores Associados. 2005.

LEPRE, A. O prisioneiro: a vida de Antonio Gramsci. Rio de Janeiro: Record, 2001.

LESSA, S.; TONET, I. Introdução à filosofia de Marx. São Paulo: Expressão Popular, 2011.

MANACORDA, M. A. Marx e a pedagogia moderna. Campinas: Alínea, 2007.

MARX, K. Crítica ao Programa de Gotha [1875]. In: MARX, K.; ENGELS, F. Obras escolhidas. São Paulo: Alfa-ômega. s/d. p. 203-234. 2 v.

MARX, K. Glosas críticas marginais ao artigo: o rei da Prússia e a reforma social. De um prussiano. São Paulo: Expressão Popular, 2010.

MARX, K. Para a questão judaica. São Paulo: Expressão Popular, 2009a.

MARX, K. Prefácio à “contribuição à crítica da economia política” [1843]. In: MARX, K.; ENGELS, F. Obras escolhidas. São Paulo: Alfa-ômega. s/d. p. 300-303. 1 v.

MARX, K. Sobre a crítica da Filosofia do Direito de Hegel. Introdução. In: MARCAL, J. (Org.). Antologia de textos filosóficos. Curitiba: SEED-PR, 2009b. p. 474-489.

MARX, K. Trabalho assalariado e capital [1847]. In: MARX, K.; ENGELS, F. Obras escolhidas. São Paulo: Alfa-ômega. s/d. p. 52-82. 1 v.

MONASTA, A. Antonio Gramsci. Tradução Paolo Nosella. Recife: Fundação Joaquim Nabuco, Massangana, 2010.

NOSELLA, P. A escola de Gramsci. Porto Alegre: Artes Médicas Sul, 1992.

NOSELLA, P. Controvérsias marxistas sobre a leitura e recepção de Gramsci na educação brasileira. In: LOMBARDI, J. C.; MAGALHÃES, L. D. R.; SANTOS, W. S. (Org.). Gramsci no limiar do século XXI. (edição digital). Campinas: Librum, 2013. p. 45-59. Disponível em: https://docs.wixstatic.com/ugd/35e7c6_c6a8ebab16b4414d8c26cd675310b0fb.pdf. Acesso em: 05. out. 2017.

SCHLESENER, A. H. A escola de Leonardo: política e educação nos escritos de Gramsci. Brasília: Liber Livro, 2009.

SILVA, J. A. A.; SILVA, K. N. P. Educação integral no Brasil de hoje. Curitiba: CRV, 2012.

Revista HISTEDBR On-line utiliza a licença do Creative Commons (CC), preservando assim, a integridade dos artigos em ambiente de acesso aberto.

Downloads

Download data is not yet available.